Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag håller inte med dig på någon punkt.
1. Ja men det kan inte vara skattebetalarnas sak att kompensera för det. Jag tycker redan idag att det är stötande, att så mycket skattepengar går till människor som redan har en ekonomi som är långt över genomsnittet. Dessa har i stället valet att trappa ner när de ska skaffa barn, eller vänta med att köpa hus tills barnen är några år gamla och föräldrarna kan arbeta heltid igen. Eget ansvar, någon? Och jag tror dessutom inte ett ögonblick på att människor som har barnlängtan skulle avstå från barn p.g.a. ekonomiska orsaker. Till och med i utfattiga länder - SÄRSKILT där - föder folk barn. MÅNGA barn.
Det är inte så att föräldrar är en egen grupp som är förskonade från skatt. Även föräldrar är skattebetalare både före, under och efter föräldraledigheten och deras barn kommer någon gång i framtiden bli skattebetalare. Eftersom ett samhälle kräver arbetande vuxna för att kunna fungera borde det vara i allas intresse att det föds barn - även om man själv väljer bort att skaffa egna barn.
Att människor skaffar barn i fattiga länder är pga att det är en slags pensionsförsäkring för de själva, eftersom samhället inte kan garantera att de har medel att ta hand om dem fysiskt eller ekonomiskt när kroppen blivit gammal. Den typen av barnafödande hade även vi i Sverige när vi var ett bondesamhälle för bara några hundra år sen. Att skaffa barn av den anledningen är varken hållbart eller bra ur ett barnperspektiv. Vi vill att folk ska skaffa barn av rätt anledningar, växa upp under stabila familjeförhållanden och vara önskade - på så sätt blir de sen goda samhällsmedborgare.
Att skattepengar går till att föräldrar och småbarnsfamiljer ska ha en bra standard när de gör samhället denna tjänst genom att skaffa och uppfostra förhoppningsvis goda samhällsmedborgare är inget annat än rimligt. Det handlar om att familjer inte ska behöva flytta till billigare och antagligen mindre för att kunna ha råd att skaffa barn - och det var väl precis det tråden handlade om; VARFÖR skaffar svenskar färre barn. Att se till att man får ut samma lön, med ett tak givetvis, som när man jobbade är bara rimligt. Speciellt eftersom förskolan är som den är och att man i princip vill undvika den så lång tid som möjligt för sina barns skull.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
2. Här håller jag med om allt utom lärarnas löner. Dessa är redan absurt höga i jämförelse med lärarnas kompetensnivå (eller rättare sagt: den låga nivå som KRÄVS nu, såklart finns det alltid några undantag). En av kvällstidningarna hade nu på morgonen en artikel om hur lärarstudenter knappt kan läsa och skriva själva när de börjar utbildningen, och hur enorma resurser och dyra speciallösningar måste läggas ner på den för att dra dem genom utbildningen. Då vore ju ännu en löjehöjning bara bisarr...
Hur lockar vi bra lärare till skolan? Genom att förbättra arbetsmiljön och lönen. Sanningen är att just nu vill väldigt få vara lärare då just dessa två är usla - för att överhuvudtaget någon ska börja jobba som lärare får man tyvärr sänka intagningspoängen på utbildningen och "ta det man får". Jag håller med om att nivån är för låg för att bli lärare, men ditt argument för att vi inte kan höja lärarnas löner för att de inte förtjänar det i nuläget blir kontraproduktivt; vill vi vända trenden MÅSTE lönerna upp och arbetsvillkoren bli bättre. Att vi fått dåliga lärare är ett tecken på ett samhällsproblem där arbetsmiljön för lärare har blivit sämre och sämre pga snålhet från politikernas håll - det har det larmats om i årtionden utan att det hänt något. För att vända skutan måste vi satsa och lägga in pengar. Det i sin tur kommer att locka fler till yrket, och resultatet och vinsten kommer kanske 20 år senare. Tack vare att politiker velat spara in på skolan sitter vi här - men då barnen är det viktigaste vi har får vi nu satsa på skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
3. Jo, men man KAN även ordna det så att mannen får arbeta på och göra karriär, och så betalar han för en barnflicka/au pair hemma i stället, som avlastar frun med barnen och hushållsarbetet. Men OM detta inte sker och OM kvinnan ska arbeta lika mycket utanför hemmet, så måste mannen förstås ta hälften av arbetet med barnen och hemmet också. Detta är upp till varje familj att besluta, jag säger bara att lösningen inte måste vara att båda arbetar lika mycket utanför hemmet. Jag tror att det skulle födas fler barn, om vi skulle börja återgå till traditionella könsroller. Jag menar, om jag vet att alla tycker att jag är duktig om jag föder och vårdar barn och skapar ett gott hem för dem, så är jag mer motiverad att föda en tre-fyra stycken, än om jag vet att jag kommer att bedömas efter vilken pinne på karriärstegen jag nått vid en viss ålder. I det senare fallet blir ju barnen bara ett hinder i kampen mot det målet.
En grej med traditionell könsroller är att båda könen tidigare alltid varit begränsade till olika sorters arbeten. Det har aldrig provats på att folk får välja själv. Det kanske är bättre, men folk måste få välja hur de vill ha det. Och att ha ett tryggt boende, bra förskola/skola samt en hjälpsam partner gör att individen faktiskt kan välja av den fria viljan och inte för att den måste.