2024-10-10, 20:00
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Vad säger du om Attentin då? Får tjackrus av både Elvanse och Attentin, men definitivt attentin

Ja attentin är ju korttidsverkande och dexamf, inte lisdexamf, så det är ju en annan femma.
Citera
2024-10-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Ja attentin är ju korttidsverkande och dexamf, inte lisdexamf, så det är ju en annan femma.

Apropå er roliga fakta vs subjektivitet argument:

Via magen går lisdexamfetamin (prodrug) in i blodet och bryts ned av de röda blodkropparna till dexamfetamin.
Dexamfetamin nasalt går väl direkt till hjärnan och är således direktverkande.
Således har ni båda fel
Citera
2024-10-27, 14:03
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt

Via magen går lisdexamfetamin (prodrug) in i blodet och bryts ned av de röda blodkropparna till dexamfetamin.
Således har ni båda fel

Nej alla förstod det..
Att lisdex omvandlas till dexamf i kroppen
Citera
2024-10-27, 17:12
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt

Således har ni båda fel

? Om jag säger att att dexamf är korttidsverkande så menar jag direktverkande, du bekräftar alltså det jag säger, hur har jag fel?
Citera
2024-11-01, 09:33
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Lustigt jag har missbrukat det mesta i typ 30 år. Sedan två år tillbaka får jag elvanse från just min beroendemottagming och jag kan inte se hur man ens kan missbruka denna medicin. Jag har 70 mg och visst har jag tagit två st nån gång, men det ger ju inget välbehag, med högre doser kommer det också mer biverkningar och som någon skrev, det händer inte så mycket.

Elvanse hjälper mig med min nykterhet, hur tokigt det än kan låta.
Citera
2024-11-01, 18:05
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Lustigt jag har missbrukat det mesta i typ 30 år. Sedan två år tillbaka får jag elvanse från just min beroendemottagming och jag kan inte se hur man ens kan missbruka denna medicin. Jag har 70 mg och visst har jag tagit två st nån gång, men det ger ju inget välbehag, med högre doser kommer det också mer biverkningar och som någon skrev, det händer inte så mycket.

Elvanse hjälper mig med min nykterhet, hur tokigt det än kan låta.

Du har gått på det i två år. Om jag tar 70mg elvanse utan tolerans så känner jag definitivt välbehag i ett par timmar.
Citera
2024-11-02, 11:10
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
kika in olika superfoods, som säljs på life butiken bland annat.

Oliak kosttillskott. T.ex. är det populärt med olika svampar nu som stimulerar hjärnan på olika sätt. Lions Mane sägs t.ex. läka hjärnan med hjälp av Neuro Genesis. Kika på Paul statement, som pratar om detta. Bland annat på Joe Rogans podcast.

Sen andra kosttillskott med, med höga halter vitaminer och mineraler. Hjälper återhämtning och mående och energinivåer. Camu Camu, jätte högt c-vitamin. Spirulina, en alg som räknas som en av världens mineralrikaste livsmedel osv.
Rekommenderar inte Lions Mane. Det har vissa udda mekanismer som kan leda till diverse jobbiga bieffekter, som ibland varar efter man slutat med det. Kappa opioid agonism är mest troligen det som spökar men kan även vara för starka NGF/BDNFmekanismer som spökar. Finns mycket bättre medicinska svampar som är säkrare.

Annars så ja, lägg ner med elvanse, börja äta kostillskott, c, b vitaminer magnesium d3 är essentiella, sedan finns massa växtbaserade hälsokost ting som kan återställa dopaminet och har inte sådana biverkningar som elvanse, går inte att missbruka/ger ingen "avtändning". Kan hjälpa mot adhd väldigt mycket. Ritalin, elvanse, dexamf utskrivet är gravt överskattade, har svåra biverkningar, sliter på kroppen. Enbart på grund av stora vinster och beroendepotential dessa mediciner är så pass stora. Går enkelt att ersätta med mycket hälsosammare naturmedicin i min egen erfarenhet, med ännu bättre resultat (med mindre biverkningar då naturmedicin har väldigt komplexa mekanismer, som ofta skyddar dig mot biverkningar som stimulantia kan ge), ja jag har prövat all adhdmedicin.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-11-02 kl. 11:13.
Citera
2024-11-02, 11:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Rekommenderar inte Lions Mane. Det har vissa udda mekanismer som kan leda till diverse jobbiga bieffekter, som ibland varar efter man slutat med det. Kappa opioid agonism är mest troligen det som spökar men kan även vara för starka NGF/BDNFmekanismer som spökar. Finns mycket bättre medicinska svampar som är säkrare.

Annars så ja, lägg ner med elvanse, börja äta kostillskott, c, b vitaminer magnesium d3 är essentiella, sedan finns massa växtbaserade hälsokost ting som kan återställa dopaminet och har inte sådana biverkningar som elvanse, går inte att missbruka/ger ingen "avtändning". Kan hjälpa mot adhd väldigt mycket. Ritalin, elvanse, dexamf utskrivet är gravt överskattade, har svåra biverkningar, sliter på kroppen. Enbart på grund av stora vinster och beroendepotential dessa mediciner är så pass stora. Går enkelt att ersätta med mycket hälsosammare naturmedicin i min egen erfarenhet, med ännu bättre resultat (med mindre biverkningar då naturmedicin har väldigt komplexa mekanismer), ja jag har prövat all adhdmedicin.

Vilka svampar rekommenderar du istället?

Känner inte att andra rapporterat samma som du gör här dock, lions mane verkar uppskattat men vissa kanske är känsligare än andra.
Citera
2024-11-02, 11:19
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Vilka svampar rekommenderar du istället?

Känner inte att andra rapporterat samma som du gör här dock, lions mane verkar uppskattat men vissa kanske är känsligare än andra.

På nätet finns det rätt många som rapporterat skumma bieffekter av Lions mane. Nu säger jag inte att reddit är tillförlitligt då det är en propagandasida styrt av korrupta människor med en ond agenda, men finns en grupp som har tusentals medlemmar där folk beskriver svåra biverkningar utav det.

Det finns många olika, cordyceps, chaga, poria o.s.v.
Finns givetvis fler, alla är värda att läsa på om och utforska. Alla får individuella effekter dock därav är det värt att pröva flera andra. Rekommenderar inte svampblandningar, sådana kostillskott med flera olika svampar i, prövade och fick dåliga bieffekter. Rekommenderar att pröva en och en och kanske pröva kombinera två stycken. Rekommenderar cordyceps + en till medicinsk svamp i och med cordyceps har motsatt verkan på DHT (som är väldigt viktigt hormon, i synnerhet för er män), cordyceps uppreglerar det medan några andra medicinska svampar sänker det. Jag upplevde dock inga problem av dessa har nämnt men Lions Mane gav mig sämre libido de fåtal gånger jag provade det. Mådde skumt utav det också, lite ångest.

I min åsikt finns det bra bättre växtbaserade adaptogener än svampar om det kommer till adhd. Svampar är dock extremt bra för hjärnan i övrigt och kroppen också. Har blivit väldigt hjälpt av det. Naturliga växtbaserade adaptogener har förändrat hela mitt liv till det bättre. Nu funkar mitt liv till skillnad från tidigare då mentala lidandet var det normala tillståndet.
Av egen erfarenhet vet jag att man kan bota mental ohälsa och behov av toxiska mediciner med naturmediciner. Många (inte alla) är dessutom väldigt nyttiga för oss.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-11-02 kl. 11:23.
Citera
2024-11-02, 11:23
Medlem
styckets avatar
Citat:
På nätet finns det rätt många som rapporterat skumma bieffekter av Lions mane. Nu säger jag inte att reddit är tillförlitligt då det är en propagandasida styrt av korrupta människor med en ond agenda, men finns en grupp som har tusentals medlemmar där folk beskriver svåra biverkningar utav det.

Det finns många olika, cordyceps, chaga, poria o.s.v.
Finns givetvis fler, alla är värda att läsa på om och utforska. Alla får individuella effekter dock därav är det värt att pröva flera andra. Rekommenderar inte svampblandningar, sådana kostillskott med flera olika svampar i, prövade och fick dåliga bieffekter. Rekommenderar att pröva en och en och kanske pröva kombinera två stycken. Rekommenderar cordyceps + en till medicinsk svamp i och med cordyceps har motsatt verkan på DHT (som är väldigt viktigt hormon, i synnerhet för er män), cordyceps uppreglerar det medan några andra medicinska svampar sänker det. Jag upplevde dock inga problem av dessa har nämnt men Lions Mane gav mig sämre libido de fåtal gånger jag provade det. Mådde skumt utav det också, lite ångest.

Okej, Paul Statement menar ju att Lions Mane är av de svampar som är bäst på att stimulera neurogenesis. Men det stämmer säkert att det kan ge bieffekter. Kanske de tagit för mycket? Själv druckit en del sprängticka te och även Reishi och det har känts bra. Ska börja med lions mane nu också.

"Neurogenes [-jene:'s] är den process med vilken neuroner nybildas. Neurogenesen är som störst under fosterutvecklingen och gör att antalet hjärnceller växer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurogenes
Citera
2024-11-02, 11:30
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Okej, Paul Statement menar ju att Lions Mane är av de svampar som är bäst på att stimulera neurogenesis. Men det stämmer säkert att det kan ge bieffekter. Kanske de tagit för mycket? Själv druckit en del sprängticka te och även Reishi och det har känts bra. Ska börja med lions mane nu också.

"Neurogenes [-jene:'s] är den process med vilken neuroner nybildas. Neurogenesen är som störst under fosterutvecklingen och gör att antalet hjärnceller växer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurogenes
Han har väl kostillskottmärken så det ligger vinstintressen i hans uttalande tyvärr. Menar inte att han är helt dålig eller något men man bör ta det med en nypa salt. Kanske han haft bra erfarenhet utav det också, men jag litar inte på det.

När mycket nya neuroner bildas kan även biverkningar uppstå, dock så man bör vara försiktig.
Blir annars för mycket av det nyttiga vilket inte heller är bra.

Sprängticka är chaga, och medan tet är bra (rekommenderar att göra ett väldigt finmalt pulver och lägga det i kokande vatten) rekommenderar jag ett starkt extrakt för det är mer biotillgängligt och mer praktiskt.

Reishi är en av de bästa medicinska svamparna för folk med oro, ångest men även depressioner. Extensiella frågor kan också bli hjälpta av det då man känner sig mer "spirituell" och sammankopplad till naturen på något vis. Nu menar jag inte att du blir trippad utav det haha(nej det går inte, har använt mig utav det tillräckligt för att veta att det är inte möjligt), men det har antidepressiva egenskaper och har använts för att bli lite mer spirituell/finna "Gud" förr i tiden, traditionellt.

Jag avråder dig från att börja med Lions Mane. Fortsätt med det du gör, eller läs på om cordyceps, poria osv. Jag la till Lions Mane och mådde riktigt skumt och inte bra. Det har mekanismer som kan kännas väldigt dysforiska, kappa opioid agonism. Folk på nätet berättar om svåra bieffekter med måendet, ångest och dylikt även långt efter man slutat med det. Onödiga risker när det finns så många medicinska svampar som verkar ha mycket bättre biverkningsprofil.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-11-02 kl. 11:36.
Citera
2024-11-02, 11:36
Medlem
styckets avatar
Citat:
Han har väl kostillskottmärken så det ligger vinstintressen i hans uttalande tyvärr. Menar inte att han är helt dålig eller något men man bör ta det med en nypa salt. Kanske han haft bra erfarenhet utav det också, men jag litar inte på det.

När mycket nya neuroner bildas kan även biverkningar uppstå, dock så man bör vara försiktig.
Blir annars för mycket av det nyttiga vilket inte heller är bra.

Sprängticka är chaga, och medan tet är bra (rekommenderar att göra ett väldigt finmalt pulver och lägga det i kokande vatten) rekommenderar jag ett starkt extrakt för det är mer biotillgängligt och mer praktiskt.

Reishi är en av de bästa medicinska svamparna för folk med oro, ångest men även depressioner. Extensiella frågor kan också bli hjälpta av det då man känner sig mer "spirituell" och sammankopplad till naturen på något vis. Nu menar jag inte att du blir trippad utav det haha(nej det går inte, har använt mig utav det tillräckligt för att veta att det är inte möjligt), men det har antidepressiva egenskaper och har använts för att bli lite mer spirituell/finns "Gud" förr i tiden, traditionellt.

Jag avråder dig från att börja med Lions Mane. Fortsätt med det du gör, eller läs på om cordyceps, poria osv. Jag la till Lions Mane och mådde riktigt skumt och inte bra. Det har mekanismer som kan kännas väldigt dysforiska, kappa opioid agonism.

Så man ska inte överanvända t.ex. Lions Mane som stimulerar neurogenes. Men om det är ett av de bästa sätten att stimulera neurogenes anser jag fortfarande inte man ska utesluta det helt. Vet inte ens om de andra svampare stimulerar neurogenes på samma sätt och då kan Lions Mane vara en viktig nyckelspelare i att läka hjärnan. Verkar inte som man talar om de andra svampararna på samma sätt.

Blir mer nyfiken på hur mycket Lions Mane de får biverkningar tagit. Sen får man jämföra dessas kosthållning med människor som kanske tagit ännu mer utan biverkningar osådär.

Angående Paul Statement är han en väldigt seriös forskare så där har du fått något om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in