Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Okej, Paul Statement menar ju att Lions Mane är av de svampar som är bäst på att stimulera neurogenesis. Men det stämmer säkert att det kan ge bieffekter. Kanske de tagit för mycket? Själv druckit en del sprängticka te och även Reishi och det har känts bra. Ska börja med lions mane nu också.
"Neurogenes [-jene:'s] är den process med vilken neuroner nybildas. Neurogenesen är som störst under fosterutvecklingen och gör att antalet hjärnceller växer."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Neurogenes
Han har väl kostillskottmärken så det ligger vinstintressen i hans uttalande tyvärr. Menar inte att han är helt dålig eller något men man bör ta det med en nypa salt. Kanske han haft bra erfarenhet utav det också, men jag litar inte på det.
När mycket nya neuroner bildas kan även biverkningar uppstå, dock så man bör vara försiktig.
Blir annars för mycket av det nyttiga vilket inte heller är bra.
Sprängticka är chaga, och medan tet är bra (rekommenderar att göra ett väldigt finmalt pulver och lägga det i kokande vatten) rekommenderar jag ett starkt extrakt för det är mer biotillgängligt och mer praktiskt.
Reishi är en av de bästa medicinska svamparna för folk med oro, ångest men även depressioner. Extensiella frågor kan också bli hjälpta av det då man känner sig mer "spirituell" och sammankopplad till naturen på något vis. Nu menar jag inte att du blir trippad utav det haha(nej det går inte, har använt mig utav det tillräckligt för att veta att det är inte möjligt), men det har antidepressiva egenskaper och har använts för att bli lite mer spirituell/finna "Gud" förr i tiden, traditionellt.
Jag avråder dig från att börja med Lions Mane. Fortsätt med det du gör, eller läs på om cordyceps, poria osv. Jag la till Lions Mane och mådde riktigt skumt och inte bra. Det har mekanismer som kan kännas väldigt dysforiska, kappa opioid agonism. Folk på nätet berättar om svåra bieffekter med måendet, ångest och dylikt även långt efter man slutat med det. Onödiga risker när det finns så många medicinska svampar som verkar ha mycket bättre biverkningsprofil.