2024-10-31, 19:51
Medlem
Som jag har förstått det så ska det läggas till ett helt nytt registerutdrag som gäller : registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt äldre eller personer med funktionsnedsättning i hemmet. Stämmer detta? Samt att narkotikabrott ska synas i det utdraget.
Senast redigerad av VitaminD3K2 2024-10-31 kl. 19:59.
Citera
2024-10-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminD3K2
Som jag har förstått det så ska det läggas till ett helt nytt registerutdrag som gäller : registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt äldre eller personer med funktionsnedsättning i hemmet. Stämmer detta? Samt att narkotikabrott ska synas i det utdraget.

Det kommer att synas om påföljden lett till något annat än böter.
Citera
2024-10-31, 22:24
Medlem
poängen är ju, som dom säger i artikeln, att skydda barn och unga mot folk som begått allvarliga brott, är verkligen ett ringa narkotikabrott för eget bruk ett allvarligt brott? Det känns jättedumt då alla har varit unga och dumma och gjort misstag.
Citera
2024-10-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampsvans
poängen är ju, som dom säger i artikeln, att skydda barn och unga mot folk som begått allvarliga brott, är verkligen ett ringa narkotikabrott för eget bruk ett allvarligt brott? Det känns jättedumt då alla har varit unga och dumma och gjort misstag.

Utredningen anser att den som är dömd ringa narkotikabrott har kontakt med gängkriminalitet och att det är en risk för barnen att bli rekryterade.
Citera
2024-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Utredningen anser att den som är dömd ringa narkotikabrott har kontakt med gängkriminalitet och att det är en risk för barnen att bli rekryterade.
Ett ringa är verkligen inte samma sak som att vara gängkriminell, långt ifrån.
Citera
2024-10-31, 23:08
Medlem
Citat:

De anser att narkotikan kommer från gängkriminella och organiserad brottslighet och om du är dömd för ringa narkotika så KAN du ha kontakter inom dessa nätverk
Citera
2024-11-01, 01:56
Medlem
Citat:

Det är väl kontakten.

Om du går ut och pröjsar lite droger kommer det från kriminella gängen. Du stöttar alltså deras verksamhet direkt och har du en historia av det tycker jag det är självklart att lämpligheten ifrågasätts.

Jag skulle säga att narkotikabrott är av högt intresse i den aspekten om du ska jobba kring barn.
Citera
2024-11-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det är väl kontakten.

Om du går ut och pröjsar lite droger kommer det från kriminella gängen. Du stöttar alltså deras verksamhet direkt och har du en historia av det tycker jag det är självklart att lämpligheten ifrågasätts.

Jag skulle säga att narkotikabrott är av högt intresse i den aspekten om du ska jobba kring barn.
Kan vara så att dom siktar på att bara ta med grovt narkotikabrott då kriminellla ofta har större mängder på sig.
Citera
2024-11-01, 09:00
Medlem
Citat:
Kan vara så att dom siktar på att bara ta med grovt narkotikabrott då kriminellla ofta har större mängder på sig.

Hade det varit upp till mig hade jag tagit med ringa också. Ringa narkotikabrott används redan för att ifrågasätta lämplighet på andra saker. Och vill man skydda barn från kontakt med droger som är en central punkt i ungdomskriminalitet då är det av intresse att veta.
Citera
2024-11-02, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hade det varit upp till mig hade jag tagit med ringa också. Ringa narkotikabrott används redan för att ifrågasätta lämplighet på andra saker. Och vill man skydda barn från kontakt med droger som är en central punkt i ungdomskriminalitet då är det av intresse att veta.
Om detta hinner genomföras innan min sista praktik inom förskola då? Jag måste ju få kunna ta min examen
Citera
2024-11-02, 21:17
Medlem
Citat:
Om detta hinner genomföras innan min sista praktik inom förskola då? Jag måste ju få kunna ta min examen

Det brukar alltid finnas övergångsbestämmelser när en ny lag stiftas eller när en lag ändras. Ett exempel på en övergångsbestämmelse kan vara
Citat:
“Registerkontroll vid arbete med äldre och personer med funktionsnedsättning”

Förslag: Lag- och förordningsbestämmelserna bör träda i kraft den 1 juni 2025.
Lagen ska tillämpas första gången på den som erbjuds anställning eller tilldelas uppgifter som omfattas av lagen efter att lagen har trätt i kraft.

Du kan gå in på gamla utredningar gällande registerkontroller och leta upp övergångsbestämmelser så kan du se hur regeringen/utredarna resonerar kring dessa.

Här kommer ytterligare ett exempel på övergångsbestämmelser när regeringen 2021 utredde om man skulle få avskilja studenter från universitetet eller inte anta dem till program pga förkommande i belastningsregistret. Denna utredning jag länkar nedtill kom inte längre än en remiss och det kan ju bli samma sak med denna utredning ämnet handlar om som rör dig som ska vara klar 31 januari 2025. Bara för att något utreds betyder det inte att utredningen kommer leda till ny lagstiftning. Den ska också röstas igenom, alternativt att den får mycket kritik under remissförfarandet och att regeringen inte väljer att gå vidare.

Citat:

https://www.regeringen.se/contentass...02183/#page251

https://www.regeringen.se/rattsliga-...10/sou-202183/

15.2 Övergångsbestämmelser

Utredningens förslag: Beslut om avskiljande av studenter inom högskolan och yrkeshögskolan som visat sig uppenbart olämpliga att fortsätta sina studier ska endast få grundas på förhållanden som inträffat efter ikraftträdandet av den nya avskiljegrunden, dvs. den 1 januari 2023.
Beslut om avskiljande av studenter inom högskolan på grund av förekomst i belastningsregistret ska endast få avse studenter som påbörjat sin utbildning efter utgången av juli 2024.
Systemet med belastningsregisterkontroll som en förutsättning för antagning ska tillämpas första gången vid antagning till utbildning som börjar höstterminen 2024.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-11-02 kl. 21:41.
Citera
2024-11-02, 21:33
Medlem
Citat:

VFU går väl att söka som enskild kurs i värsta fall om du inte skulle få genomföra den sista vfun? Då kan du göra den i senare skede. Behöver du visa upp registerutdraget under varje VFU?

Det tar också tid efter att en utredning är klar innan den kan träda i kraft.
Jag skulle säga att den utredning som ska vara klar januari 2025 som ska utreda vilka brott som ska läggas till i registerkontrollerna kommer träda i kraft hösten 2025 om utredningen leder till ny lagstiftning.
Registerutdragen kommer förmodligen vara giltiga i 6 månader sen måste man begära ett nytt. Om du har vfu våren 2026 innan du blir klar på hösten så får du begära ut ett registerutdrag innan nya lagen stiftas och senast 6 månader innan din VFU startar.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-11-02 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in