Citat:
Ursprungligen postat av
Kjehily
Som rubriken lyder - jag har alltid drömt om att jobba inom polisen, men vet inte vilken väg jag ska ta dit. Jag gjorde nyligen polisprövningen men klarade inte den pga en hörselnedsättning. Så tyvärr är den möjligheten förstörd.
Därför funderar jag nu på att antingen läsa kriminologiprogrammet alternativt socionomprogrammet. På polisens lediga tjänster så som utredare, samordnare eller analytiker verkar dessa två utbildningar vara meriterande. Även jurist, men dom betygen har jag tyvärr inte.
Problemet är väl lite att en examen i kriminologi verkar lämna majoriteten utan jobb. Jag är dock jävligt envis och är inte den som ger upp i första taget, så jag vill tro att jag skulle lyckas landa något jobb. Är också villig att bo vart som helst i Sverige för att uppfylla denna drömmen.
Eftersom jag inte kan börja plugga förrän nästa höst så tänkte jag söka till jobb som kan gynna mig i framtiden. Jag tänkte typ passhandläggare, PKC-operatör, domstolshandläggare, kanske jobb inom kriminalvården. Dock så växer ju inte dom jobben på träd direkt.
Vad tror ni om denna planen? Hade ni gjort något annorlunda eller tycker ni att det låter rimligt?
Jag tycker du ska kontakta polisen, berätta att du är intresserad av att bli civil utredare (förmodligen det jobb som passar dina önskemål bäst), och fråga vad bästa lösningen för dig är.
Polismyndigheten vill förstås ha bästa möjliga anställda, så de lär inte ha några svårigheter att berätta för folk hur man bäst profilerar sig för jobben de har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kjehily
Polisen har ju ett antal lediga tjänster ute. Tror ni att jag kan maila min polisregion med CV för att visa intresse för framtida tjänster? Eller är det bättre att låta bli?
Om du är intresserad av någon av tjänsterna så sök den förstås. Däremot kanske det inte är så smart att söka en tillsvidaretjänst om du ska börja plugga snart - det ser nog inte så bra ut. Du bör bara söka sånt som du faktiskt kan jobba, t.ex. en tidsbegränsad anställning som tar slut innan dina studier börjar, eller ett deltidsjobb som du kan kombinera med studierna.