2024-10-31, 14:13
Medlem
Som rubriken lyder - jag har alltid drömt om att jobba inom polisen, men vet inte vilken väg jag ska ta dit. Jag gjorde nyligen polisprövningen men klarade inte den pga en hörselnedsättning. Så tyvärr är den möjligheten förstörd.
Därför funderar jag nu på att antingen läsa kriminologiprogrammet alternativt socionomprogrammet. På polisens lediga tjänster så som utredare, samordnare eller analytiker verkar dessa två utbildningar vara meriterande. Även jurist, men dom betygen har jag tyvärr inte.
Problemet är väl lite att en examen i kriminologi verkar lämna majoriteten utan jobb. Jag är dock jävligt envis och är inte den som ger upp i första taget, så jag vill tro att jag skulle lyckas landa något jobb. Är också villig att bo vart som helst i Sverige för att uppfylla denna drömmen.
Eftersom jag inte kan börja plugga förrän nästa höst så tänkte jag söka till jobb som kan gynna mig i framtiden. Jag tänkte typ passhandläggare, PKC-operatör, domstolshandläggare, kanske jobb inom kriminalvården. Dock så växer ju inte dom jobben på träd direkt.
Vad tror ni om denna planen? Hade ni gjort något annorlunda eller tycker ni att det låter rimligt?

Polisen har ju ett antal lediga tjänster ute. Tror ni att jag kan maila min polisregion med CV för att visa intresse för framtida tjänster? Eller är det bättre att låta bli?
Senast redigerad av Kjehily 2024-10-31 kl. 14:37.
Citera
2024-10-31, 14:26
Medlem
Kriminalvården skriker efter folk
Citera
2024-10-31, 14:34
Medlem
Ja, tyvärr mest tjänster som redan kräver utbildning och erfarenhet
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kriminalvården skriker efter folk
Citera
2024-10-31, 16:09
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjehily
Som rubriken lyder - jag har alltid drömt om att jobba inom polisen, men vet inte vilken väg jag ska ta dit. Jag gjorde nyligen polisprövningen men klarade inte den pga en hörselnedsättning. Så tyvärr är den möjligheten förstörd.
Därför funderar jag nu på att antingen läsa kriminologiprogrammet alternativt socionomprogrammet. På polisens lediga tjänster så som utredare, samordnare eller analytiker verkar dessa två utbildningar vara meriterande. Även jurist, men dom betygen har jag tyvärr inte.
Problemet är väl lite att en examen i kriminologi verkar lämna majoriteten utan jobb. Jag är dock jävligt envis och är inte den som ger upp i första taget, så jag vill tro att jag skulle lyckas landa något jobb. Är också villig att bo vart som helst i Sverige för att uppfylla denna drömmen.
Eftersom jag inte kan börja plugga förrän nästa höst så tänkte jag söka till jobb som kan gynna mig i framtiden. Jag tänkte typ passhandläggare, PKC-operatör, domstolshandläggare, kanske jobb inom kriminalvården. Dock så växer ju inte dom jobben på träd direkt.
Vad tror ni om denna planen? Hade ni gjort något annorlunda eller tycker ni att det låter rimligt?

Polisen har ju ett antal lediga tjänster ute. Tror ni att jag kan maila min polisregion med CV för att visa intresse för framtida tjänster? Eller är det bättre att låta bli?

Det är väl en bra idé att helt enkelt fråga polisen hur deras önskeprofil för civila utredare ska se ut. Det finns också andra myndigheter som sysslar med liknande verksamhet, såsom Ekobrottsmyndigheten. Som jag förstår det är det inte helt lätt att rekrytera bra civila utredare så du borde inte ha några svårigheter att få bra respons. Att du är motiverad är en väldigt viktig faktor. Du bör absolut kunna gå iland med detta tänker jag. Att skicka in CV verkar överdrivet men att däremot fråga om möjliga/lämpliga utbildningar är helt reko.
Citera
2024-10-31, 19:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag tycker du ska kontakta polisen, berätta att du är intresserad av att bli civil utredare (förmodligen det jobb som passar dina önskemål bäst), och fråga vad bästa lösningen för dig är.

Polismyndigheten vill förstås ha bästa möjliga anställda, så de lär inte ha några svårigheter att berätta för folk hur man bäst profilerar sig för jobben de har.

Citat:
Om du är intresserad av någon av tjänsterna så sök den förstås. Däremot kanske det inte är så smart att söka en tillsvidaretjänst om du ska börja plugga snart - det ser nog inte så bra ut. Du bör bara söka sånt som du faktiskt kan jobba, t.ex. en tidsbegränsad anställning som tar slut innan dina studier börjar, eller ett deltidsjobb som du kan kombinera med studierna.
Citera
2024-10-31, 21:23
Medlem
Satsa på att bli civil utredare inom polisen. Det är en karriärmöjlighet jag själv kollat upp eftersom jag har en funktionsnedsättning som gör att jag inte klarar av polishögskolan. Är något år sen jag kollade upp meritkraven men har för mig att vilken utbildning som helst som innefattar handläggning/utredning funkar. Typ socionom, statsvetenskap med mera. Du hittar säkert all info om du googlar på civil utredare inom polisen.

När jag är less på det jobbet jag har nu (som jag för tillfället tycker väldigt mycket om) hade jag tänkt läsa lite till för att bygga på den utbildningen jag redan har och mina tidigare arbetslivserfarenheter och sen prova söka mig till polisen som civil. Har även kikat på RLC-operatör, som säkert har sämre arbetstider än civil utredare, men jag tycker ändå det verkar spännande att vara första kontakten för medborgare som behöver hjälp.

Sen tycker jag inte du ska avskräckas av att du behöver ha utbildning för att jobba inom kriminalvården. Jag har varit referens åt två personer senaste året bara som sökt sig till kriminalvården och dom har ingen utbildning någon av dom, en är till och med student. Båda fick jobb där direkt, skall tilläggas, och får mer extraerbjudanden om arbetspass än dom mäktar med. Kriminalvården skriker efter personal. Sök bara, oavsett vad dom har för kravprofil i annonsen. Man kan göra undantag i meritkraven (om arbetsgivaren är nog desperat) för att gå på personlig lämplighet istället. Utifrån frågorna jag fick som referent så verkar det viktigare att du är en person som inte har samröre med kriminella och någon som håller huvudet kallt i pressade situationer samt följer rutiner och riktlinjer bra, kort sammanfattat.
Senast redigerad av knarkmamma 2024-10-31 kl. 21:26.
Citera
2024-10-31, 21:27
Avstängd
Citat:
....

Exakt varför är det så viktigt för dig att jobba hos polisen? Du låter som en drömmare som aldrig kommer bli något.
Citera
2024-10-31, 21:45
Medlem
Varför får man inte ha drömmar och ambitioner? Vilken tråkig människa du måste va att ha och göra med
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Exakt varför är det så viktigt för dig att jobba hos polisen? Du låter som en drömmare som aldrig kommer bli något.
Citera
2024-10-31, 22:06
Medlem
Som andra redan har sagt: kontakta dem och fråga vad som är meriterande att ha studerat till. Svarar de något som du är intresserad av att läsa till, så gör det. Jag skulle dock vilja tillägga att du kanske också ska kunna tänka dig att jobba som det de säger, socionom/ekonom/något annat, inom någon annan sektor. Säger de X, och du går det programmet, så är det ju inte säkert att du sedan får jobb inom Polisen. Alltså, följ din ambition, men tänk lite bredare.
Citera
2024-10-31, 22:16
Medlem
Du kan läsa forensisk vetenskap.
Citera
2024-11-01, 14:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Satsa på att bli civil utredare inom polisen. Det är en karriärmöjlighet jag själv kollat upp eftersom jag har en funktionsnedsättning som gör att jag inte klarar av polishögskolan. Är något år sen jag kollade upp meritkraven men har för mig att vilken utbildning som helst som innefattar handläggning/utredning funkar. Typ socionom, statsvetenskap med mera. Du hittar säkert all info om du googlar på civil utredare inom polisen.

Jag besökte en universitetsmässa för några år sedan där man också kunde besöka olika föreläsningar. En sådan föreläsning gavs av en civil utredare inom polisen. Hon förklarade tydligt att hon hade fått tjänsten utan specifik utbildning. Hon hade helt enkelt sökt ett semestervikariat under en sommar och sedan sökt en tjänst när den annonserades. Relevant utbildning hade hon sedan fått genom kurser på jobbet.
Citera
2025-05-02, 14:37
Avstängd
Citat:
Varför får man inte ha drömmar och ambitioner?

Man får visst ha drömmar och ambitioner men det är väldigt uppenbart att dina drömmar och ambitioner spretar åt alla håll och kanter och det är inte något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in