Citat:
Ursprungligen postat av
Kjehily
Som rubriken lyder - jag har alltid drmt om att jobba inom polisen, men vet inte vilken vg jag ska ta dit. Jag gjorde nyligen polisprvningen men klarade inte den pga en hrselnedsttning. S tyvrr r den mjligheten frstrd.
Drfr funderar jag nu p att antingen lsa kriminologiprogrammet alternativt socionomprogrammet. P polisens lediga tjnster s som utredare, samordnare eller analytiker verkar dessa tv utbildningar vara meriterande. ven jurist, men dom betygen har jag tyvrr inte.
Problemet r vl lite att en examen i kriminologi verkar lmna majoriteten utan jobb. Jag r dock jvligt envis och r inte den som ger upp i frsta taget, s jag vill tro att jag skulle lyckas landa ngot jobb. r ocks villig att bo vart som helst i Sverige fr att uppfylla denna drmmen.
Eftersom jag inte kan brja plugga frrn nsta hst s tnkte jag ska till jobb som kan gynna mig i framtiden. Jag tnkte typ passhandlggare, PKC-operatr, domstolshandlggare, kanske jobb inom kriminalvrden. Dock s vxer ju inte dom jobben p trd direkt.
Vad tror ni om denna planen? Hade ni gjort ngot annorlunda eller tycker ni att det lter rimligt?
Jag tycker du ska kontakta polisen, bertta att du r intresserad av att bli civil utredare (frmodligen det jobb som passar dina nskeml bst), och frga vad bsta lsningen fr dig r.
Polismyndigheten vill frsts ha bsta mjliga anstllda, s de lr inte ha ngra svrigheter att bertta fr folk hur man bst profilerar sig fr jobben de har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kjehily
Polisen har ju ett antal lediga tjnster ute. Tror ni att jag kan maila min polisregion med CV fr att visa intresse fr framtida tjnster? Eller r det bttre att lta bli?
Om du r intresserad av ngon av tjnsterna s sk den frsts. Dremot kanske det inte r s smart att ska en tillsvidaretjnst om du ska brja plugga snart - det ser nog inte s bra ut. Du br bara ska snt som du faktiskt kan jobba, t.ex. en tidsbegrnsad anstllning som tar slut innan dina studier brjar, eller ett deltidsjobb som du kan kombinera med studierna.