2024-10-31, 12:24
Medlem
Imnshos avatar
Det är allom känt att levnadsstandarden efter t ex den justinianska pesten och efter digerdöden steg. Mer land blev tillgängligt för jordbruk. Färre arbetskraft ledde också till högre "löner" (även om det kanske inte var lön som idag).

Se det som en skogsbrand som bränner av undervegetationen som bara drar växtkraft från resten av skogen.
Citera
2024-10-31, 12:26
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Håller med, men mot den bakgrunden så har vi ju egentligen förvånansvärt höga födelsetal. De gillar att få det att framstå som att vi har problem, så att vi så att vi måste massimportera muslimer. Men faktumet är att det inte kommer att bli några problem av att ligga på de här födelsetalen. Det saknas evidens för att det skulle leda till ekonomiska problem.

Jag tror, när den ekonomiska biten nämns, att man syftar på den koloss av babyboomers som kommer bli gamla och gaggiga och behöva vård och omsorg (och utbetalda pensioner) samtidigt som de arbetsföra generationerna kommer bli mindre och mindre. Det är väl välfärdsystemet i sig som inte har så goda utsikter.
Citera
2024-10-31, 12:27
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vad utgår du ifrån när du tror att alla kvinnor är "sönderknullade" i 35 årsåldern? Du tror inte folk kan ha haft långa relationer innan eller varit singlar och utan sex ett tag? Så klart de flesta inte är oskulder - men. "sönderknullade" är en rätt allvarlig anklagelse. Vad fyller den falska stämplingen för funktion egentligen?

Man förstår om unga kvinnor/tjejer drar sig undan om de får horstämpeln.och bara råkar ut för "pump and dump" .

De flesta människor gör inte heller några större karriärer - däremot måste folk anpassa sig till arbetsgivarnas krav och förväntningar för att vara anställningsbara.

Alla 35-åriga karriärskvinnor har inte åkt kukkarusell men givetvis har de allra flesta det.

Faktum kvarstår att män vill bilda familj med så unga kvinnor som möjligt (19-25 åringar) när de är i sin bästa ålder.

Om en 20-årig kvinna bestämmer sig för att hon vill resa och satsa på karriären så kommer hennes chanser att få bilda familj genast minska med 70-90%. Så är det bara.
Citera
2024-10-31, 12:29
Medlem
El-gigantes avatar
det är helt enkelt feminism och anti-barnafödande samt självinriktning
är det otrygghet? nej, folk i kongo avlar av sig som bara den
är det rikedom? nej, fattiga ryssar har ännu färre barn än svensken.
är det mångkultur? nej, finns max 100k utlänningar i hela japan och de är nästan döende
är det kapitalism? tja kanske

om ni gör alla tjejer fattiga/begränsade och uppfostra svenska pojkar till att vara macho-grabbar och sen börja håna folk som inte har barn så jävlar kommer ni få se på barnafödande. hjälper dock om man fixar bostadskostnader
Citera
2024-10-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Alla 35-åriga karriärskvinnor har inte åkt kukkarusell men givetvis har de allra flesta det.

Faktum kvarstår att män vill bilda familj med så unga kvinnor som möjligt (19-25 åringar) när de är i sin bästa ålder.

Om en 20-årig kvinna bestämmer sig för att hon vill resa och satsa på karriären så kommer hennes chanser att få bilda familj genast minska med 70-90%. Så är det bara.
Kuk karusell vad är det? är det samma som när killar knullar runt?
Citera
2024-10-31, 12:32
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag tror, när den ekonomiska biten nämns, att man syftar på den koloss av babyboomers som kommer bli gamla och gaggiga och behöva vård och omsorg (och utbetalda pensioner) samtidigt som de arbetsföra generationerna kommer bli mindre och mindre. Det är väl välfärdsystemet i sig som inte har så goda utsikter.
Det är lugnt. Det kommer behövas färre lärare och dagisfröknar, färre poliser pch kriminalvårdare (p.g.a. färre yngre människor och färre invandrare. Även mindre förlossningsvård. Det finns goda utsikter att klara välfärden, speciellt i mantal.

Pensionen betalar man ju dessutom själv, så den biten är finansierad och klar.
Citera
2024-10-31, 12:33
Medlem
Barn var viktigt förut... Inte numer å vem bryr sig i vilket fall?
Citera
2024-10-31, 12:34
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:

Man har skrämt människor om krisen med den åldrande befolkningen i minst tjugo år. Babyboomersen gick i pension och samhället rullade vidare - trots(!) att vi samtidigt tog emot våldsamt många utlänningar som direkt gick in i långvarigt bidragstagande.
Citera
2024-10-31, 12:35
Avslutad
Legalisera prostution igen så får ni se när " kvinnan som ej är prostituerad blir lyx" och börjar inse att hon blir snabbt ersatt om hon beter sig som skit.
Citera
2024-10-31, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Brist på framtidstro är nog en stor bidragande åsikt. Och tyvärr lär detta inte ändras den närmaste tiden. Kristersson själv sade i sin regeringsförklaring att kampen mot brottsligheten blir lång och att det kan bli värre innan det blir bättre.

Dessutom tycks den västerländska kulturen ha hamnat i en återvändsgränd. Vuxna som beter sig som barn upp i 30-40 år åldern kombinerat med statssanktionerad feminism leder inte till så många barn.

Detta. Jag är drygt 30, och jämför jag mina ekonomiska förutsättningar med mina föräldrars så är min köpkraft inte ens hälften av vad deras var. Tro fan att ingen skaffar barn när det nuförtiden anses normalt att båda föräldrar måste jobba heltid för att hushållet ens ska gå runt.

Den enda trösten är att den utveckling vi nu ser i i-länder med lågt barnafödande även drabbar araber och afrikaner, det tar bara lite längre tid innan dessa naturligt underutvecklade folkslag når vår levnadsstandard, men när de gör det tar det inte många generationer innan t.o.m. blattar börjar skaffa färre - eller inga - barn.

Den vita mannen kommer med största sannolikhet att dö ut om ingenting i den globala geopolitiken förändras de närmsta åren. Vi börjar närma oss ett läge i vilket det inte existerar någon lösning utan våld. Det här med att blattar ska få 350 tusen för att lämna Sverige är bara en desperat nödlösning som kommer utnyttjas in absurdum. Svennar är för veka för att stå rakt och bara säga "jag föredrar att bo med folk som ser ut som mig, pratar som mig och delar min världsåskådning", och då blir det såhär. Jag har sagt det i över 10 år, men det tål kanske att upprepas: vi är nästa Balkan, frågan är bara hur blodig vår etniska konflikt kommer bli. Förhoppningsvis inte blodig alls, men att bli av med alla dessa människor, som snart utgör en tredjedel av alla människor i Sverige, utan våld är svårt.
Citera
2024-10-31, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crazycrazycrazy
Legalisera prostution igen så får ni se när " kvinnan som ej är prostituerad blir lyx" och börjar inse att hon blir snabbt ersatt om hon beter sig som skit.
Skulle troligtvis innebära att mimdrr ofrivilliga barn sätts till världen också vilket minskar kriminaliteten i samhället
Citera
2024-10-31, 12:42
Medlem
Citat:

Man kan ha otur och bli väldigt sjuk och gaggig som gammal, men det är mycket som tyder på att livsstilsfaktorer spelar stor roll för hur vårdkrävande man blir. Jag hoppas min generation har vett att hålla sig i form, för annars lär det vara vanvård som gäller för väldigt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in