2024-10-30, 17:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det blir inte vetenskap bara för att du påstår något.
Varför är DNA inte vetenskapligt. Det visar på klara skillnader mellan olika grupper som går att spåra genetiskt.
Du måste nog förklara varför det inte är vetenskapligt.
Citera
2024-10-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför är DNA inte vetenskapligt. Det visar på klara skillnader mellan olika grupper som går att spåra genetiskt.
Du måste nog förklara varför det inte är vetenskapligt.
Du påstår att DNA kan användas för att dela in mänskligheten i olika raser, men du har inte visat att det faktiskt har gjorts vetenskapligt. Att du tycker att det borde gå, räknas inte som vetenskap.
Citera
2024-10-30, 18:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Den svenska sexköpslagen har jag skrivit om här (FB) Prostitution, varför är det inte lagligt?, #1581

Tja sålänge det finns efterfrågan så kommer det finnas tillgång. Män har ju i alla tider köpt sex.

Och det är ca 10 000 ggr mer intelligent att fixa ett OnlyFans konto än att ge sig in i porrfilmsbranschen eller tex gatuprostitution där tjejerna är fysiskt och psykiskt trasiga efter i genomsnitt 3 månader.

Hur högt IQ tror du männen som köper sex har?

Högre än tjejerna som säljer sig på OF. Vad tror du?
Citera
2024-10-30, 18:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du påstår att DNA kan användas för att dela in mänskligheten i olika raser, men du har inte visat att det faktiskt har gjorts vetenskapligt. Att du tycker att det borde gå, räknas inte som vetenskap.
Jag tycker inte. Jag har visat att det går. Rent logiskt. Det är förstås uppenbart för de flesta att det går och man har gjort det vetenskapligt tidigare. Du sa att det inte går och jag har visat att du har fel. Att du inte förstår, visar förstås något annat. Nu är du inne i en loop.
Citera
2024-10-30, 18:58
Medlem
Citat:
Jag tycker inte. Jag har visat att det går. Rent logiskt. Det är förstås uppenbart för de flesta att det går och man har gjort det vetenskapligt tidigare. Du sa att det inte går och jag har visat att du har fel. Att du inte förstår, visar förstås något annat. Nu är du inne i en loop.
Det är självklart att det går att presentera felaktig, falsk eller förlegad information.
Men du hittar inte någon sanning på det sättet. Du försöker bara bekräfta dina egna åsikter.
Citera
2024-10-30, 18:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är självklart att det går att presentera felaktig, falsk eller förlegad information.
Men du hittar inte någon sanning på det sättet. Du försöker bara bekräfta dina egna åsikter.
Jaha.
Citera
2024-10-30, 19:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Jag skriver detta till dig (trots att du redan vet) eftersom cp:t är efterblivet och jag inte orkar loopen, men här är i alla fall ett sätt att använda DNA för att tydligt avgränsa raserna, speciellt afrikaner avskilt från övriga.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2945611/figure/F3/

Se klustren i illustrationen, som tydligt avgränsar särskilt afrikanerna. Detta är gjort med DNA, så nu vet alla att det går att göra med hjälp av DNA i alla fall. Alla som inte är efterblivna, åtminstone.
Citera
2024-10-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag skriver detta till dig (trots att du redan vet) eftersom cp:t är efterblivet och jag inte orkar loopen, men här är i alla fall ett sätt att använda DNA för att tydligt avgränsa raserna, speciellt afrikaner avskilt från övriga.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2945611/figure/F3/

Se klustren i illustrationen, som tydligt avgränsar särskilt afrikanerna. Detta är gjort med DNA, så nu vet alla att det går att göra med hjälp av DNA i alla fall. Alla som inte är efterblivna, åtminstone.
Ordet ras nämns inte i den text som du åberopar som beviset för mänskliga raser
Citera
2024-10-30, 19:08
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ordet ras nämns inte i den text som du åberopar som beviset för mänskliga raser

Jag har inte åberopat någon text. Jag har länkat en illustration. Om man inte är efterbliven, så kan man titta på den. Då ser man att afrikanerna hamnar i en klunga för sig, långt bort från övriga.

På axlarna har man Principal Component 1 och 2, som är utvalda genetiska komponenter.

När man ritar ut människor med hjälp av PC1- och PC2-axlarna - alltså gener - så hamnar afrikanerna avskilt från övriga.

Alltså kan man använda gener för att tydligt avskilja afrikaner från övriga.

Det är ett sätt som man kan använda för att genetiskt placera dem i en egen kategori.

Den kategorin kan vi kalla för ras, eller underart, eller bara afrikaner. Ordvalet spelar ingen roll.

Om man inte är efterbliven.
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-10-30 kl. 19:13.
Citera
2024-10-30, 19:13
Medlem
Citat:
Jag har inte åberopat någon text. Jag har länkat en illustration. Om man inte är efterbliven, så kan man titta på. Då ser man att afrikanerna hamnar i en klunga för sig, långt bort från övriga.

På axlarna har man Principal Component 1 och 2, som är utvalda genetiska komponenter.

När man ritar ut människor med hjälp av PC1- och PC2-axlarna - alltså gener - så hamnar afrikanerna avskilt från övriga.

Alltså kan man använda gener för att tydligt avskilja afrikaner från övriga.

Det är ett sätt som man kan använda för att genetiskt placera dem i en egen kategori.

Den kategorin kan vi kalla för ras, eller underart, eller bara afrikaner. Ordvalet spelar ingen roll.

Om man inte är efterbliven.
Ordvalet spelar roll eftersom ordet ras har en speciell betydelse. Att gruppera gener i kluster i diverse konfigurationer kan man säkert göra för skojs skull eller eventuellt av medicinska skäl men det betyder inte att man därför har hittat distinkt olika raser, på ett vetenskapligt accepterat sätt.

Vi behöver alltså den vetenskapliga källan som tar dess kluster och namnger distinkta raser baserat på DNA, samt förklarar varför dessa grupper är raser. Finns detta, eller finns det inte?
Citera
2024-10-30, 19:19
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ordvalet spelar roll eftersom ordet ras har en speciell betydelse. Att gruppera gener i kluster i diverse konfigurationer kan man säkert göra för skojs skull eller eventuellt av medicinska skäl men det betyder inte att man därför har hittat distinkt olika raser, på ett vetenskapligt accepterat sätt.

Vi behöver alltså den vetenskapliga källan som tar dess kluster och namnger distinkta raser baserat på DNA, samt förklarar varför dessa grupper är raser. Finns detta, eller finns det inte?

Nej, det finns givetvis inte. Det du efterfrågar är lika efterblivet som att någon man i mitten på 1800-talet skulle diskutera med en kvinna som propagerar för kvinnors rätt:

Kvinnan: Men kvinnor är också vuxna, myndiga individer som kan studera och bli utbildade!
Mannen: Ok, visa mig var det står i lagen.
Kvinnan: Nej, alltså, men kvinnor KAN faktiskt studera.
Mannen: Ok, bevisa det.
Kvinnan: Men kvinnor får ju inte studera på universitet...
Mannen: Precis, alltså har jag rätt - kvinnor kan inte studera.
Kvinnan: Jo, men alltså, en kvinna skulle rent hypotetiskt också kunna sitta på ett universitet och studera en kurs.
Mannen: Ok, visa det då, gå och studera på ett universitet.
Kvinnan: Men det går ju inte?
Mannen: Precis, jag har rätt, kvinnor kan inte studera.

Du är lika efterbliven som mannen i exemplet ovan. Det finns inget hopp för dig, men världen kommer gå vidare från krisande Flashback-kärringar i övre medelåldern också. Jag orkar inte svara dig mer eftersom du uppenbarligen har någon mental patologi och/eller kognitiv funktionsnedsättning.
Citera
2024-10-30, 19:25
Medlem
Citat:
Nej, det finns givetvis inte. .
Tack för erkännandet det inte finns vetenskapliga belägg för mänskliga raser.

Därmed uppfattar jag diskussionen som avslutad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in