2024-10-30, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Kan du hitta det inlägget? Jag är tämligen säker på att jag inte gjort det.
Jag har alltså inte skrivit att jag vill ta 30 000 kr netto och sedan att moms läggs på.
Du skrev att du vill ha ut 30 000 efter moms alltså om du är momspliktig blir det 30 000 plus moms
INGET konstigt med, tvärt om hade det varit konstigt om du inte gjort det, för annars skulle du ju få ut MINDRE än vad du får ut nu-
Leta själv om du tycker det är viktigt Jag läste även vad du svarat andra...
Citat:
Jag har skrivit att några har påtalat att de skulle föredra om jag var momspliktig också.

Däremot så har 2 - 3 kunder (vilka jag känner hyggligt) tydligt påtalat att de skulle föredra om jag var momspliktig också.
De tror nog att de skulle få 20% rabatt då utan att tänka på att du skulle vilja ha ut lika mycket...
Citera
2024-10-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ja?

Jag skriver det IGEN:
KUND (INTE INTE INTE INTE INTE JAG - endast den som köper, ingen annan, inte jag, inte du, inte Skatteverket, inte min mamma, inte min arbetsgivare - DEN SOM KÖPER en produkt eller tjänst AV MIG) ser en fördel i att kunna dra av moms GENTEMOT SINA INTÄKTER - dvs KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG tjänar pengar på annat håll och ska betala moms på det (och skatt, men det är inte relevant för diskussionen), för att de är momspliktiga (t.ex. för de säljer en momspliktig produkt eller säljer för minst 80 000 kr / år).
När KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG köpt produkt eller tjänst, OAVSETT INKÖPSKOSTNAD - så vill KUND / DEN SOM KÖPER AV MIG kunna dra av momsen på detta inköp från den moms de är skyldiga att betala som andel av sina intäkter - detta för att minska andelen utgifter.

DET är BARA DET. INGET ANNAT. Strunta i om jag tar 1 kr för en hemsida, 30 000 kr för en hemsida eller 65 miljarder för en hemsida. Det handlar bara om att kunden på andra sidan vill kunna dra av moms på inköpet för att minska det belopp dem ska betala vid kommande momsdeklaration. That's that.

Sen att det finns skatter därefter, att man kan göra andra / fler avdrag, dra igång investeringar, spara pengar i bolag och göra en massa andra grejer för att minimera den skatt som dras - det är inte relevant för denna specifika diskussion. Du får jättegärna starta en tråd om skattesatser, eller varför inte starta ett företag där du utbildar ungdomar som är peppade på att starta företag i varenda detalj kring skattesatser, rabatter, prissättning eller annat.

Detta handlade alltså bara om att företag X (kund / köpare av produkt eller tjänst från mig) säger "fan, Kalle, det hade varit optimalt om det vi köper från dig var momspliktigt, så att vi kan dra av det i kommande momsdeklaration".

Det är INTE det enda argumentet. Avsaknad av f-skatt är antagligen både ett annat och även ett tyngre argument emot att köpa från mig (med allt vad rör risker kring att behöva betala sociala avgifter etc) än momsen som sådan. Jag lägger alltså BARA fram att några av dem som önskar köpa produkt eller tjänst från mig också helst önskar kunna dra moms på inköpet.

Fan... och folk kallar mig autist!

En till roman, herregud alltså. Som sagt tidigare: för kunden spelar det ingen roll om du är momsregistrerad eller ej. Antingen betalar kunden moms och drar av den eller så finns där ingen moms från början. Detta är odiskutabelt.

Skulle en hypotetisk leverantör (du) vilja fakturera lika mycket oavsett om den är momsregistrerad eller ej är det dock ur kundens perspektiv såklart att fördra att denne är momsregistrerad, då priset leverantören efterfrågar i sådant fall är 20% lägre. Men det kunden sparar är alltså inga pengar som magiskt dyker upp utan det är leverantören som får mindre betalt.

Citat:

Nej. Alltså, jag fattar att jag skriver mycket. Men att du inte läser vad jag skriver gör inte att jag har fel. Framförallt ger det inte dig rätt.

Jag har aldrig påstått att företag får dra av moms hipp som happ. Faktum är att jag i alldeles för många svar nu skrivit "...kund kan dra av moms på inköp gentemot intäkter från försäljning" (dvs de tjänar pengar på försäljning där en del är moms som ska betalas - på inköp / utgifter kan moms dras av gentemot den moms man förväntas betala på det man tjänat och på så sätt kan man minska skatteutgifterna jämfört med om man köpt produkt från privatperson eller företag som saknas moms).

Om du inte orkar läsa - svara då inte. Om du tänker svara, gör det då efter att du läst.

Det funkar inte riktigt så att man får rätt genom att säga att man har rätt. Man kan antingen argumentera väl för sin sak, länka till externa källor, eller att man får gehör från andra som bekräftar ens syn. Du gör inget av detta; helt ärligt har du bara gått i en cirkel från att du startat tråden.

Ett sidospår visserligen, men ytterligare ett missförstånd från din sida är att man skulle dra av moms ”gentemot intäkter på försäljning”. Ingående moms är förbetald skatt som man får tillbaka. I praktiken räknar man den oftast av mot utgående moms, men det finns inga hinder för att få momspengar tillbaka utan att ha någon försäljning alls.
Senast redigerad av alotraz 2024-10-30 kl. 11:24.
Citera
2024-10-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du skrev att du vill ha ut 30 000 efter moms alltså om du är momspliktig blir det 30 000 plus moms

Nej. Det skrev jag inte.

Jag skrev att jag tar 30 000 kr för en hemsida. Sedan skrev jag (vilket var det första du svarade på) att jag önskar ta 30 000 kr brutto, vilket alltså är INK moms. Jag skrev ingenstans att jag skulle ta 30 000 kr ex moms (netto).

Det är också där flertalet personer börjar käfta om "fan, sådär skriver man inte fakturor som företag, då ska du alltid skriva ex moms". Ja, och det var inte det diskussionen berörde heller. Jag använde samma termer för att beskriva beloppen utifrån samma premisser. Och utifrån det blev det en herrans massa missförstånd (eller om det nu bara är så att det övriga gänget som i regel kommenterar nu gett sig fan på att autistiskt leta fel i allt jag skriver... högst oklart vad här egentligen).

Citat:
INGET konstigt med, tvärt om hade det varit konstigt om du inte gjort det, för annars skulle du ju få ut MINDRE än vad du får ut nu-
Leta själv om du tycker det är viktigt Jag läste även vad du svarat andra...
De tror nog att de skulle få 20% rabatt då utan att tänka på att du skulle vilja ha ut lika mycket...

Jag letade och hittade inte att jag skrivit något sådant.

Men oavsett är beloppet oviktigt. Strunta i det. Jag ville som sagt endast föra fram det faktum att flera sagt att det föredragits att jag var momspliktig så att dem kan dra av moms på inköpen.
Citera
2024-10-30, 11:22
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått något annat.

Tänker du hålla dig till diskussionen om att någon sagt att "det hade föredragits om du också var momsregistrerad, för vi vill kunna dra av momsen för inköp vi gör"?

Den här tråden har aldrig handlat om att diskutera detaljer i min prissättning, skattesatser, momssatser, vilka avdrag jag får göra etc. Just denna specifika gren handlade alltså - för sisådär 5 000:e gången (och påpeka nu fan inte att "nä, det är faktiskt inte 5 000 gånger, det är typ bara 14 gånger du skrivit det") - att ETT av alla argument som kommit in, varit att "det hade varit nice om du var momspliktig så vi kunde dra moms på inköpet".
Det är inte det enda argumentet och säkerligen INTE ens det tyngsta (det rörande att inte våga köpa från någon utan f-skatt lär väga ännu tyngre), men det har sagts.

Ja men ditt argument är ju att du behöver fakturera 30 000 kr oavsett om du är momsregistrerad eller ej då du behöver betala inkomstskatt om du inte är momsregistrerad. Att då påpeka att du behöver betala inkomstskatt även om du är momsregistrerad är väl ändå högst relevant till diskussionen?
Citera
2024-10-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ja, men som jag tidigare förtydligade:
Argumentet kring moms och nollsummespel var alltså INTE rörande mig, utan kopplat till att företag som KÖPER en produkt eller tjänst får avdrag om moms finns på inköpet, vilket kommit till mig som ett (av flera) argument kring att inte vilja köpa produkten eller tjänsten från mig.

Att kunder har avisat dina tjänster för att du inte är momsregistrerad har ingenting med att de vill kunna dra ingående moms på deras inköp. Det har att göra med att, om du är momsregistrerad, så är du villig att sälja din tjänst för ett lägre pris, alltså en mindre kostnad för din potentiella kund. Det är prissättningen av din tjänst som förändras, inte möjligheten att dra moms som är det relevanta.
Alternativt kan det vara av den anledning att de är obekväma med att köpa tjänster från en beskattningsbar person som inte verkar följa de skattemässiga skyldigheterna.
Citera
2024-10-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
En till roman, herregud alltså. Som sagt tidigare: för kunden spelar det ingen roll om du är momsregistrerad eller ej. Antingen betalar kunden moms och drar av den eller så finns där ingen moms från början. Detta är odiskutabelt.

Skulle en hypotetisk leverantör (du) vilja fakturera lika mycket oavsett om den är momsregistrerad eller ej är det dock ur kundens perspektiv såklart att fördra att denne är momsregistrerad, då priset leverantören efterfrågar i sådant fall är 20% lägre. Men det kunden sparar är alltså inga pengar som magiskt dyker upp utan det är leverantören som får mindre betalt.

Nja, det bestod mest av en massa ord som beskrev exakt samma sak om och om igen, så att du inte än en gång skulle gå in på ett sidospår.

Det gör det. Som du säger; Antingen finns den där och den kan dras av mot den moms man måste betala vid kommande momsdeklaration (utifrån vad man sålt). Eller så finns den inte där och man kan därmed inte göra avdrag på moms. Och om man inte kan göra avdrag på moms så är det mer som ska betalas in än om man gör avdrag.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara pengar som magiskt dyker upp. Jag har sagt att några kunder har nämnt att de skulle föredra om jag var momsregistrerad.

Citat:
Det funkar inte riktigt så att man får rätt genom att säga att man har rätt. Man kan antingen argumentera väl för sin sak, länka till externa källor, eller att man får gehör från andra som bekräftar ens syn. Du gör inget av detta; helt ärligt har du bara gått i en cirkel från att du startat tråden.

Ett sidospår visserligen, men ytterligare ett missförstånd från din sida är att man skulle dra av moms ”gentemot intäkter på försäljning”. Ingående moms är förbetald skatt som man får tillbaka. I praktiken räknar man den oftast av mot utgående moms, men det finns inga hinder för att få momspengar tillbaka utan att ha någon försäljning alls.

Vilken tur att jag inte heller gjort det, utan att mitt argument hela tiden varit att du kan dra av ingående moms mot utgående moms och i vissa fall få pengar tillbaka. Behöver du verkligen en extern källa för att förstå hur moms funkar? Visst:

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget.4.7459477810df5bccdd480005156.h tml

Styckena:
"Moms på varor eller tjänster som du köper bokför du som ingående moms. Moms på din försäljning bokför du som utgående moms. Du deklarerar den ingående och utgående momsen i din momsdeklaration. Om den ingående momsen är högre än den utgående har du moms att få tillbaka. I annat fall ska du betala in pengar."

...och...

"Du behöver kontakta säljaren och be om en ny faktura. Det är inte tillåtet att själv räkna fram en fiktiv moms i de fall det inte finns någon moms på fakturan. Tänk även på att vissa varor eller tjänster du köper kan vara momsfria."

Men... Skatteverket kanske har fel? För det här är vad jag hela tiden argumenterat för och att några kunder hade sett det som fördelaktigt (för sig själva, inte för mig) om jag också (utöver f-skatt, vilket sannolikt väger tyngst) var momspliktig.

Nej. Fel även där. Du påstår saker jag aldrig skrivit, förutom i ett fall då jag erkände att jag i all hast skrivit fel ord på ett ställe, jag bad om ursäkt, jag skrev vad som skulle stå där istället.
Utöver det för du hela tiden konversationer helt utanför ämnet (vilket i det här fallet är att 2 - 3 personer vars företag önskar köpa tjänster av mig hade föredragit om jag varit momsregistrerad också).
Jag fattar att du fick en nagel i ögat av att jag skrev långt och att när du (och / eller andra, minns faktiskt inte efter alla dessa inlägg) var dryg mot mig och började tala om mental hälsa och annat, vilket resulterade av liknande svar tillbaka - nu känner att du autistiskt försöker syna varenda liten siffra, hypotetiskt avsaknad detalj i en process eller liknande... men det är bara onödigt. Spara gärna på din tid där, använd energin till något viktigare.

Om du vill diskutera vad detta faktiskt handlade om så är det OK. Den faktiska summan på fakturan, procentsatser eller andra avdrag som kan göras är trots allt oviktigt när det du började hugga på från början var att någon sagt till mig att "vi hade föredragit om du var momspliktig också".

Ja. Det var verkligen ett sidospår.

Som sagt, om du vill utbilda någon i moms; starta en utbildning för folk som vill diskutera det eller häng i FAQ-delen som berör dessa delar och för den diskussionen där folk vill lära sig mer om exakta skattesatser, smådetaljer i varenda liten process o.s.v.
Citera
2024-10-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Att kunder har avisat dina tjänster för att du inte är momsregistrerad har ingenting med att de vill kunna dra ingående moms på deras inköp. Det har att göra med att, om du är momsregistrerad, så är du villig att sälja din tjänst för ett lägre pris, alltså en mindre kostnad för din potentiella kund. Det är prissättningen av din tjänst som förändras, inte möjligheten att dra moms som är det relevanta.
Alternativt kan det vara av den anledning att de är obekväma med att köpa tjänster från en beskattningsbar person som inte verkar följa de skattemässiga skyldigheterna.

Nej. Jag har inte heller sagt att alla kunder avvisat mina tjänster p.g.a. detta. Jag har sagt att man påtalat att det hade varit önskvärt om jag också var momspliktig.

Nu... följer jag iofs skattemässiga skyldigheter, så... det låter inte sannolikt i dessa fall.
Citera
2024-10-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ja men ditt argument är ju att du behöver fakturera 30 000 kr oavsett om du är momsregistrerad eller ej då du behöver betala inkomstskatt om du inte är momsregistrerad. Att då påpeka att du behöver betala inkomstskatt även om du är momsregistrerad är väl ändå högst relevant till diskussionen?

Nu fokuserar du på beloppet igen. Det var ett sjuuuuuuuukt hypotetiskt exempel.

I ett fall har jag gett offert på mellan 25 och 100 000 kr (för en person som bedriver privatsjukvård och behöver hemsida med bokningsportal). När ska du förstå att beloppet som sådant inte var viktigt och att företagen i vissa fall ser möjligheter i att kunna dra av ingående moms och få pengar tillbaka?

Nej, det är verkligen inte relevant, då poängen hela tiden var:

"Kolla, i fall X kan företaget dra av ingående moms - men i fall Y kan dem inte det". Och i några enstaka fall har man sagt att "det hade varit schysst om vi, enligt fall X, hade kunnat dra av ingående moms, det är rätt viktigt för oss då vi gör mycket inköp". Det var poängen.

Jag hade kunnat skriva 1 kr, jag hade kunnat skriva nettopris, bruttopris, jag hade kunnat undvika att skriva pris för diskussionen handlade INTE om mig och vilka skatter JAG måste betala, det handlade INTE om vilka skatter kund dessutom måste betala eller vilka avdrag de kan göra för att slippa hög skatt utöver moms, etc, etc, etc.
Citera
2024-10-30, 12:17
Avstängd
Citat:
Nej. Det skrev jag inte.
Jag skrev att jag tar 30 000 kr för en hemsida. Sedan skrev jag (vilket var det första du svarade på) att jag önskar ta 30 000 kr brutto, vilket alltså är INK moms. Jag skrev ingenstans att jag skulle ta 30 000 kr ex moms (netto).
Om du inte gjorde det - men det gjorde du - borde du ha gjort det eftersom annars INTE " jag tar 30 000 kr för en hemsida" utan du skulle ta 24 000...
Citat:
Just det. Det var det Hexenhammer skrev någonstans bland en massa text...
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Att kunder har avisat dina tjänster för att du inte är momsregistrerad har ingenting med att de vill kunna dra ingående moms på deras inköp. Det har att göra med att, om du är momsregistrerad, så är du villig att sälja din tjänst för ett lägre pris,
FEL. Så gör INTE företagsleverantörer.
Citera
2024-10-30, 12:43
Medlem
Citat:
Nu fokuserar du på beloppet igen. Det var ett sjuuuuuuuukt hypotetiskt exempel.

I ett fall har jag gett offert på mellan 25 och 100 000 kr (för en person som bedriver privatsjukvård och behöver hemsida med bokningsportal). När ska du förstå att beloppet som sådant inte var viktigt och att företagen i vissa fall ser möjligheter i att kunna dra av ingående moms och få pengar tillbaka?

Nej, det är verkligen inte relevant, då poängen hela tiden var:

"Kolla, i fall X kan företaget dra av ingående moms - men i fall Y kan dem inte det". Och i några enstaka fall har man sagt att "det hade varit schysst om vi, enligt fall X, hade kunnat dra av ingående moms, det är rätt viktigt för oss då vi gör mycket inköp". Det var poängen.

Jag hade kunnat skriva 1 kr, jag hade kunnat skriva nettopris, bruttopris, jag hade kunnat undvika att skriva pris för diskussionen handlade INTE om mig och vilka skatter JAG måste betala, det handlade INTE om vilka skatter kund dessutom måste betala eller vilka avdrag de kan göra för att slippa hög skatt utöver moms, etc, etc, etc.

Ja beloppen är såklart obetydliga, det är det ingen som säger emot. Men för diskussionens skull är det hjälpsamt att välja ett belopp som gör exemplen mer konkreta. I detta fallet var det du som nämnde siffran 30 000 kr, och vi har helt enkelt fortsatt använda denna siffran...

Detta är uppenbarligen hopplöst (och jag har mycket sympati för skattehandläggaren som var tvungen att hantera din ansökan) men jag ska göra ett försök till att förklara för dig var du har fel. Jag förstår din position som:

1. Oavsett om du är momsregistrerad eller ej så avser du att för en viss tjänst att fakturera samma belopp brutto (30 000 kr, 100 000 kr, 500 000 kr, you name it)
2. Om du är momsregistrerad så kan köparen dra av momsen, och sparar alltså i praktiken 20% av bruttobeloppet.
3. För dig spelar det ingen roll om du inte är momsregistrerad eller ej, du får (ungefär) lika mycket pengar in i båda fallen.

Jag (och alla andra i den här tråden, utom du) menar att du har fel i punkt 3. Om du är momsregistrerad så måste du betala in 20% av det fakturerade bruttobeloppet till Skatteverket. Din intäkt blir alltså endast 80% av vad du fakturerat brutto, jämfört med 100% om du inte är momsregistrerad. Det kostar alltså dig 20% av bruttobeloppet att vara momsregistrerad. Övriga skatter betalar du på summan som återstår efter att du betalat momsen, och beräknas på samma sätt i båda fallen.

Om jag har missförstått din position, vänligen peka ut var. Om inte, förklara varför jag har fel i stycket ovan.
Citera
2024-10-30, 12:52
Medlem
Citat:
[...SVAMMEL...]

Jag har aldrig påstått att det skulle vara pengar som magiskt dyker upp. Jag har sagt att några kunder har nämnt att de skulle föredra om jag var momsregistrerad.

[...SVAMMEL...]

Ja, det är klart att de föredrar det då det i praktiken skulle innebära att du ger dem 20% rabatt. Att du inte klarar av att förstå att det innebär att din inkomst minskar med 20% är ditt problem, inte deras.
Citera
2024-10-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
FEL. Så gör INTE företagsleverantörer.

Vad gör inte företagsleverantörer?

Moms är nollsummespel.
Normalt kommuniceras alla prissättningar mellan företag exkl. moms. Vilket momspåslag (förutsatt avdragsgillt) leverantören sedan gör är irrelevant för kostnaden. Men i detta underliga fall prissätter TS sin tjänst med 20% lägre om momsregistrerad. Då blir det relevant för kunden att TS är momsregistrerad, så de kan dra den ingående momsen. Det jag försökte belysa var att dra den ingående momsen blir fördelaktigt i detta scenariot bara för att priset för tjänsten har förändrats jämfört med exkl. moms. Det är inte så att avdragsgill moms i sitt naturliga sammanhang är fördelaktigt. Den har ju faktiskt en negativ effekt på likviditeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in