Citat:
Ursprungligen postat av
alotraz
En till roman, herregud alltså. Som sagt tidigare: för kunden spelar det ingen roll om du är momsregistrerad eller ej. Antingen betalar kunden moms och drar av den eller så finns där ingen moms från början. Detta är odiskutabelt.
Skulle en hypotetisk leverantör (du) vilja fakturera lika mycket oavsett om den är momsregistrerad eller ej är det dock ur kundens perspektiv såklart att fördra att denne är momsregistrerad, då priset leverantören efterfrågar i sådant fall är 20% lägre. Men det kunden sparar är alltså inga pengar som magiskt dyker upp utan det är leverantören som får mindre betalt.
Nja, det bestod mest av en massa ord som beskrev exakt samma sak om och om igen, så att du inte än en gång skulle gå in på ett sidospår.
Det gör det. Som du säger; Antingen finns den där och den kan dras av mot den moms man måste betala vid kommande momsdeklaration (utifrån vad man sålt). Eller så finns den inte där och man kan därmed inte göra avdrag på moms. Och om man inte kan göra avdrag på moms så är det mer som ska betalas in än om man gör avdrag.
Jag har aldrig påstått att det skulle vara pengar som magiskt dyker upp. Jag har sagt att några kunder har nämnt att de skulle föredra om jag var momsregistrerad.
Citat:
Det funkar inte riktigt så att man får rätt genom att säga att man har rätt. Man kan antingen argumentera väl för sin sak, länka till externa källor, eller att man får gehör från andra som bekräftar ens syn. Du gör inget av detta; helt ärligt har du bara gått i en cirkel från att du startat tråden.
Ett sidospår visserligen, men ytterligare ett missförstånd från din sida är att man skulle dra av moms ”gentemot intäkter på försäljning”. Ingående moms är förbetald skatt som man får tillbaka. I praktiken räknar man den oftast av mot utgående moms, men det finns inga hinder för att få momspengar tillbaka utan att ha någon försäljning alls.
Vilken tur att jag inte heller gjort det, utan att mitt argument hela tiden varit att du kan dra av ingående moms mot utgående moms och i vissa fall få pengar tillbaka. Behöver du verkligen en extern källa för att förstå hur moms funkar? Visst:
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget.4.7459477810df5bccdd480005156.h tml
Styckena:
"Moms på varor eller tjänster som du köper bokför du som ingående moms. Moms på din försäljning bokför du som utgående moms. Du deklarerar den ingående och utgående momsen i din momsdeklaration. Om den ingående momsen är högre än den utgående har du moms att få tillbaka. I annat fall ska du betala in pengar."
...och...
"Du behöver kontakta säljaren och be om en ny faktura. Det är inte tillåtet att själv räkna fram en fiktiv moms i de fall det inte finns någon moms på fakturan. Tänk även på att vissa varor eller tjänster du köper kan vara momsfria."
Men... Skatteverket kanske har fel? För det här är vad jag hela tiden argumenterat för och att några kunder hade sett det som fördelaktigt (för sig själva, inte för mig) om jag också (utöver f-skatt, vilket sannolikt väger tyngst) var momspliktig.
Nej. Fel även där. Du påstår saker jag aldrig skrivit, förutom i ett fall då jag erkände att jag i all hast skrivit fel ord på ett ställe, jag bad om ursäkt, jag skrev vad som skulle stå där istället.
Utöver det för du hela tiden konversationer helt utanför ämnet (vilket i det här fallet är att 2 - 3 personer vars företag önskar köpa tjänster av mig hade föredragit om jag varit momsregistrerad också).
Jag fattar att du fick en nagel i ögat av att jag skrev långt och att när du (och / eller andra, minns faktiskt inte efter alla dessa inlägg) var dryg mot mig och började tala om mental hälsa och annat, vilket resulterade av liknande svar tillbaka - nu känner att du autistiskt försöker syna varenda liten siffra, hypotetiskt avsaknad detalj i en process eller liknande... men det är bara onödigt. Spara gärna på din tid där, använd energin till något viktigare.
Om du vill diskutera vad detta faktiskt handlade om så är det OK. Den faktiska summan på fakturan, procentsatser eller andra avdrag som kan göras är trots allt oviktigt när det du började hugga på från början var att någon sagt till mig att "vi hade föredragit om du var momspliktig också".
Ja. Det var verkligen ett sidospår.
Som sagt, om du vill utbilda någon i moms; starta en utbildning för folk som vill diskutera det eller häng i FAQ-delen som berör dessa delar och för den diskussionen där folk vill lära sig mer om exakta skattesatser, smådetaljer i varenda liten process o.s.v.