2024-12-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har förklarat hur man kan använda moms, att det inte är ett nollsummespel som många okunniga inte förstår, att vi har mycket moms fusk i landet, bara läsa all nyheter osv för att förstå hur man kan använda moms för personlig vinning.

Samt du vill uppge 0-kr i vinst i kombo med anställning utanför ditt företag där lön/vinst betalas till.

Skatteverket är inte dumma, även dom vet vad man ska titta efter.

Jag vet inte vad det har med mig att göra?

Rent krasst kan ju Skatteverket ganska enkelt se om jag bara utnyttjar läget för att få dra moms. Jag menar... jag får ju inte dra moms på inköp om jag inte har några utgifter utifrån vilket moms ska betalas vid kommande deklaration.

Ja, det där med nollan har jag berört tusen gånger i tråden - och trots att jag förklarade läget för handläggaren så är jag medveten om att det var ett strategiskt val.
Citera
2024-12-02, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag vet inte vad det har med mig att göra?

Rent krasst kan ju Skatteverket ganska enkelt se om jag bara utnyttjar läget för att få dra moms. Jag menar... jag får ju inte dra moms på inköp om jag inte har några utgifter utifrån vilket moms ska betalas vid kommande deklaration.

Ja, det där med nollan har jag berört tusen gånger i tråden - och trots att jag förklarade läget för handläggaren så är jag medveten om att det var ett strategiskt val.
Visst får man dra moms på inköp, man behöver inventarier, mobil, internet, dator, skrivare, många behöver verktyg/maskiner osv, blir stora belopp man lyfter moms på i början som skatteverket aldrig får tillbaka om man har företaget uppe länge, allt hinner skrivas av, man kvittar inkomst mot avskrivningar.
Sedan får man även avdrag för man själv lånade ut pengar för att göra alla inköp.

Som jag när jag startade, för att kunna starta var jag tvungen o göra första inköp på 400k, men det var nästan allt kapital jag hade, ringde o snacka med skatteverket om jag fick göra avdrag snabbare på moms, japp det gick bra, nästan direkt efter jag betalt dessa 400k fick jag lyfta momsen o få tillbaka 80k i moms för dessa 80k kunde jag köpa in mer grejer jag behövde. Därefter får jag även göra avdrag o avskrivningar, jag har kört enskilt i 20 år, ingående moms på allt inköpt som skatteverket inte fått tillbaka uppgår till över 400k i moms, dessa inventarier/maskiner har sedan skrivit av, och helt försvunnit ur systemet, jag har kunnat sälja av mycket privat, har haft leyher byggställning för 300k, lyft moms på rubbet, denna har skrivits av för länge sedan, men värdet på andrahandsmarknaden har varit relativt bra, sålde bort helheten privat. Genom tiden behöver man inte ha kvar bokföring mer än 7 år o några månader. Det finns alltså ingen som bevisar jag köpt in dessa eller har haft dom inom företaget.
Citera
2024-12-03, 11:19
Medlem
Citat:
Nja. Jag förstår din besatthet i att försöka sätta dit mig till varje pris. Det är förstås okej, men det pajar tråden en hel del.

Mitt svar, dvs det jag faktiskt menar, var alltså till:
"Momsavdrag spelar roll för få den neutraliserande effekten i nollsummespelet. Hela resonemanget, alla här bedriver, utgår från att båda parterna följer de skattemässiga lagarna och att de agerar efter sitt företags bästa ekonomiska intresse. Detta är en absolut självklarhet."

...och inget annat.

Ja, där skriver ju den du svarade rakt ut att det är ett nollsummespel? Där momsavdrag är det som ger den neutraliserande effekten, dvs gör det till ett nollsummespel.
Citera
2024-12-03, 11:28
Medlem
Citat:
Nä, beroende på hur mycket du får dra av i moms kontra hur mycket du ska betala i moms kan det dock finnas vissa intressen i momsbelagda inköp. Men det beror förstås på. Det är ju dock fortsatt INTE så att du TJÄNAR på det... men du kan få ner vissa utgifter, absolut.

Nej! Balansen mellan hur mycket moms du kan dra av och hur mycket du ska betala in är helt irrelevant för frågan. Moms fungerar inte som inkomstskatt där du endast får dra av upp till din inkomst, utan du kan dra av mer moms än du ska betala in och få pengar tillbaka från staten.

Vilka utgifter tänker du att man får ner? Jag förstår verkligen inte vad du menar. Den momsregistrerade leverantören behöver fakturera 25% mer och du får dra av 20%. Köparen tjänar eller förlorar ingenting på att köpa från denne. Kan du för en gångs skull vara lite precis och peka på vad i mitt argument som är fel?
Citera
2024-12-03, 17:34
Medlem
I mitt fall har jag skrivit 0 kr men jag har tidigt upp det med min revisor och SKV. Så länge preliminär skatten är inbetald korrekt varje februari är det lugnt och har man en revisor är det revisor som sköter allt åt mig så att säga.
Citera
2024-12-03, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
I mitt fall har jag skrivit 0 kr men jag har tidigt upp det med min revisor och SKV. Så länge preliminär skatten är inbetald korrekt varje februari är det lugnt och har man en revisor är det revisor som sköter allt åt mig så att säga.
Varför preliminärskatt om du har 0 vinst??
Citera
2024-12-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Ja, där skriver ju den du svarade rakt ut att det är ett nollsummespel? Där momsavdrag är det som ger den neutraliserande effekten, dvs gör det till ett nollsummespel.

För det första citerar jag annan person.
För det andra... alltså... jag fattar att "I'm feeding the troll" här genom att du verkar vilja ha sista ordet i en diskussion som inte har med tråden att göra (MOD får gärna rensa sådant som inte har med "SKV har nekat min ansökan, ska jag ta fighten eller ej" att göra om det anses rimligt)...

...men; för det andra... nej. Nollsummespelet handlar om att summan av vinsten och förlusten alltid blir noll. Så... varför skippar du inte att deklarera ingående moms, som ger avdrag mot utgående moms? Summan blir ju ändå noll?
Citera
2024-12-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Nej! Balansen mellan hur mycket moms du kan dra av och hur mycket du ska betala in är helt irrelevant för frågan. Moms fungerar inte som inkomstskatt där du endast får dra av upp till din inkomst, utan du kan dra av mer moms än du ska betala in och få pengar tillbaka från staten.

Vilka utgifter tänker du att man får ner? Jag förstår verkligen inte vad du menar. Den momsregistrerade leverantören behöver fakturera 25% mer och du får dra av 20%. Köparen tjänar eller förlorar ingenting på att köpa från denne. Kan du för en gångs skull vara lite precis och peka på vad i mitt argument som är fel?

Jag har inte påstått något annat.

Om du, med momsregistrerat företag säljer momsbelagda varor för 10 000 000 SEK (ink. moms), vilket innebär 8 000 000 SEK ex. moms - så är 2 000 000 SEK den moms du förväntas betala. Om du sedan köper in produkter för 1 000 000 SEK (ink. moms, dvs 800 000 SEK ex. moms - momsen blir då 200 000 SEK) får du dra av den momsen (om 200 000 SEK) på den du förväntas betala (på 1 000 000 SEK).

Du irrar bort dig själv i en massa prissättning och har svarat på dina egna, irrationella påståenden - dvs SOLKLART att du drar av moms på dina inköp... det vore idiotiskt att göra annat. DET är mitt påstående... de som vill köpa av mig vill kunna dra av moms på inköp.

Rörande din helt irrelevanta diskussion om prissättning avslutar jag den här, sen kan vi ta den i annan tråd om du så önskar - citera in mig så kan vi fortsätta där - då den är HELT onödig och irrelevant i denna tråd...
...men vad rör just prissättning så är det inte säkert att det blir just så. Om företaget i fråga köper av mig som privatperson, JA jag behöver "bara" betala skatt på beloppet utifrån min inkomst och slipper självfallet betala moms. MEN däremot beror skattesatsen en hel del på hur mycket jag tjänat i övrigt varpå jag kanske inte alls fakturerar exakt 25 % mindre. På samma sätt finns risk för att företaget bakom behöver betala sociala avgifter och liknande, vilket innebär att OM jag nu fakturerar 25 % mindre (helt enligt ditt irrelevanta påstående) - men köparen / företaget får punga ut för sociala utgifter... DÅ kan vi snacka nollsummespel, ÄVEN om köparen / företaget INTE drar av momsen från inköpet vid kommande momsdeklaration (om köparen / företaget DRAR av momsen från inköpet vid kommande momsdeklaration kan det istället bli en ekonomisk fördel att köpa från momsregistrerat företag).

Så. Nu släpper vi denna diskussion. Den har inte varit central i min ansökningsprocess, det har inte varit en dealbreaker för de kunder jag haft och den saknar relevans i denna tråd. Tack och hej!
Citera
2024-12-11, 10:59
Medlem
Citat:
Visst får man dra moms på inköp, man behöver inventarier, mobil, internet, dator, skrivare, många behöver verktyg/maskiner osv, blir stora belopp man lyfter moms på i början som skatteverket aldrig får tillbaka om man har företaget uppe länge, allt hinner skrivas av, man kvittar inkomst mot avskrivningar.
Sedan får man även avdrag för man själv lånade ut pengar för att göra alla inköp.

Som jag när jag startade, för att kunna starta var jag tvungen o göra första inköp på 400k, men det var nästan allt kapital jag hade, ringde o snacka med skatteverket om jag fick göra avdrag snabbare på moms, japp det gick bra, nästan direkt efter jag betalt dessa 400k fick jag lyfta momsen o få tillbaka 80k i moms för dessa 80k kunde jag köpa in mer grejer jag behövde. Därefter får jag även göra avdrag o avskrivningar, jag har kört enskilt i 20 år, ingående moms på allt inköpt som skatteverket inte fått tillbaka uppgår till över 400k i moms, dessa inventarier/maskiner har sedan skrivit av, och helt försvunnit ur systemet, jag har kunnat sälja av mycket privat, har haft leyher byggställning för 300k, lyft moms på rubbet, denna har skrivits av för länge sedan, men värdet på andrahandsmarknaden har varit relativt bra, sålde bort helheten privat. Genom tiden behöver man inte ha kvar bokföring mer än 7 år o några månader. Det finns alltså ingen som bevisar jag köpt in dessa eller har haft dom inom företaget.

Det jag skrev var alltså att du inte kan dra ingående moms om du inte har någon utgående moms. Det kan säkert finnas möjlighet till förhandling utifrån vad du skrev rörande ditt exempel ovan. Men det jag menar är att om jag startar företag för att kunna köpa en massa prylar och sedan dra av momsen på det för att få pengar tillbaka, samtidigt som mitt företag inte tjänar en spänn... ja... det kommer ju SKV se igenom ganska lätt. Det var vad jag menade.
Citera
2024-12-11, 11:56
Avstängd
Citat:
Det jag skrev var alltså att du inte kan dra ingående moms om du inte har någon utgående moms. Det kan säkert finnas möjlighet till förhandling utifrån vad du skrev rörande ditt exempel ovan. Men det jag menar är att om jag startar företag för att kunna köpa en massa prylar och sedan dra av momsen på det för att få pengar tillbaka, samtidigt som mitt företag inte tjänar en spänn... ja... det kommer ju SKV se igenom ganska lätt. Det var vad jag menade.
Fast det är just här du faller, en näringsverksamhet skall kännetecknas genom varaktighet, självständighet och vinstsyfte, dessa kategorier måste du ha, om detta inte uppfylls handlar det om inkomst av tjänst från uppdragsgivare eller betraktas som hobbyverksamhet.
Finns alltså grund för Skv säger nej.
Senast redigerad av hjorten16 2024-12-11 kl. 12:08.
Citera
2024-12-11, 13:07
Medlem
Citat:
Fast det är just här du faller, en näringsverksamhet skall kännetecknas genom varaktighet, självständighet och vinstsyfte, dessa kategorier måste du ha, om detta inte uppfylls handlar det om inkomst av tjänst från uppdragsgivare eller betraktas som hobbyverksamhet.
Finns alltså grund för Skv säger nej.

Läste du, inte heller denna gång, vad jag skrev?
Det blir nämligen lite problematiskt om du inte läser och sedan svarar på något eller skriver något som jag aldrig skrivit.

VAR NÅGONSTANS har jag skrivit att jag inte pysslar med något varaktigt, självständigt och som inte har vinstsyfte?

Förstod du inte den retoriska grunden i mitt hypotetiska exempel?

Tips från coachen:
"Om jag får vingar och flyger ut i rymden så hade jag besökt Saturnus" betyder alltså INTE att jag har vingar, aktivt flyger ut i rymden och har besökt Saturnus. Det är istället ett hypotetiskt exempel på att om jag (hypotetiskt) gör X så skulle jag också göra Y.

Dvs OM (hypotetiskt, förstår du nu?) jag hade blivit godkänd för både FA-skatt och moms, och sedan inte tjänat några pengar, men köpt en massa produkter som jag sedan försökt dra av moms för - SÅ HADE SKATTEVERKET MÄRKT DET! Det är alltså inte det som är min avsikt, det är inte vad jag gjort och det är inte heller det jag kommer att göra.
Citera
2024-12-11, 13:45
Avstängd
Citat:
Läste du, inte heller denna gång, vad jag skrev?
Det blir nämligen lite problematiskt om du inte läser och sedan svarar på något eller skriver något som jag aldrig skrivit.

VAR NÅGONSTANS har jag skrivit att jag inte pysslar med något varaktigt, självständigt och som inte har vinstsyfte?

Förstod du inte den retoriska grunden i mitt hypotetiska exempel?

Tips från coachen:
"Om jag får vingar och flyger ut i rymden så hade jag besökt Saturnus" betyder alltså INTE att jag har vingar, aktivt flyger ut i rymden och har besökt Saturnus. Det är istället ett hypotetiskt exempel på att om jag (hypotetiskt) gör X så skulle jag också göra Y.

Dvs OM (hypotetiskt, förstår du nu?) jag hade blivit godkänd för både FA-skatt och moms, och sedan inte tjänat några pengar, men köpt en massa produkter som jag sedan försökt dra av moms för - SÅ HADE SKATTEVERKET MÄRKT DET! Det är alltså inte det som är min avsikt, det är inte vad jag gjort och det är inte heller det jag kommer att göra.
Som jag berätta, ta ex jag var mycket ung,23 år, jag ville starta ett snickeri, dessa maskiner var mycket dyra 400k ändå fick jag inte råd till alla maskiner jag behövde, fick lyfta moms kunde köpa in några till samt tillbehör. Snickeriet fungerade inte ekonomiskt, men gav mig fördelar privat, som jag nämnt i tidigare trådar kunde jag använda dessa till hus byggnationer, göra egna möbler samt inredning/special inredning till mitt egna hus, inget fel i det.

Gick ut o var anställd hade FA skatt, efter 4 år hör skatteverket av sig, du får inte ha företaget öppet mer, men jag hade fördelar som snickeri fick handla från grossister som inte vanliga byggföretag kan nå då dessa bara säljer till just byggvaruhus, som snickeri räknades jag som en del i produktförädling.

Snacka med skatteverket hur jag ska göra, moms ska tillbaka, där man berätta du måste sälja alla dessa dyra grejer alt lösa ut dom själv, pris vad dessa kostar kan din leverantör gör en värderings intyg.
Ringde min leverantör, visst det kan jag skriva ut, vad vill du jag ska skriva för värde? så billigt som möjligt samt avdrag vad ni ska ha i frakt samt på lastning av dessa.
Priset blev en mindre än en tredjedel vad jag köpt dessa för, betala in en tredjedel moms vad jag ursprungligen lyft och behöll maskinerna privat, dvs jag fick dom mycket billigt i privat ägo.
Sålde sedan dessa några år efter med fin vinst, dessa maskiner går lätt i 20-40 år och andrahands marknaden är hög, ringde även folk från Finland när jag la ut dessa. Andra grejer som dator, skrivare, mobil osv behövdes inte heller betalas tillbaka moms på, då dessa var avskrivna o skapa en förlust. Förlust kvitta sedan vinsten jag köpte privat maskinerna för, dvs jag betala bara en tredjedel moms o maskinerna blev mina.

Men som du ser, snickeriet fungerade inte, men moms fick jag lyfta, och samma all moms behövdes inte heller betalas tillbaka, dvs alla har rätt o lyfta moms, vare sig företaget fungerar eller inte.
Kunde använda dessa pengar o starta ett annat företag, med likande upplägg, lyfta moms direkt, men detta företag fungera utmärkt. Så det spelar ingen roll o lägga ner ett och starta upp ett annat, mest roliga är att denna skarv syns inte, det ser ut som företaget starta när jag var 23 år, den ändra bara namn senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in