2024-10-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Du får kolla upp exakt vad som gäller för dina försäkringar men för försäkringsbolaget spelar det inte så stor roll vem som äger föremålen. Använder du dem i en näringsverksamhet kommer du nästan helt säkert inte få ersättning för dem genom din privata försäkring.

Låter som att du ger mig fel och rätt i samma stycke, faktiskt.

Citat:
Fakturerar du utan moms kan dina kunder naturligtvis inte dra av någon moms då det inte finns någon moms att dra av. Det är endast moms man har betalat in till skatteverket (indirekt, genom leverantörer) som man kan få tillbaka.

Självfallet. Exakt som jag skrev.
Citera
2024-10-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Låter som att du ger mig fel och rätt i samma stycke, faktiskt.

Det enda jag säger är att för privat utrustning som du använder i en näringsverksamhet så kommer du oftast inte få ersättning från dina privata försäkringar. Oavsett om näringsverksamheten är en enskild firma eller ett aktiebolag.

Citat:
Självfallet. Exakt som jag skrev.

Toppen. Då borde det vara självklart för dig att ur kundens perspektiv är det likgiltigt. Antingen lägger leverantören på moms och då finns det moms att dra av, eller så lägger leverantören inte på någon moms och då finns det ingen moms att dra av. Plus minus noll i båda fallen.
Citera
2024-10-25, 16:02
Medlem
Citat:
Jag ställer en motfråga; Var i den text du svarar på finner du att jag skriver att någon person (vem som helst på hela planeten) ska eller kan deklarera eller betala moms på sin privata inkomst?

I inlägget ovan:

”men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala moms som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag”

Det verkar som att du fundamentalt har missförstått hur moms fungerar, men istället för att läsa på så fortsätter du skriva sida på sida av text där du upprepar dina missförstånd. Hade inte blivit förvånad om det var detta beteende som fick handläggaren att tröttna på dig och till slut avslå din ansökan.
Citera
2024-10-25, 16:28
Medlem
Jisses.... förbannat med text.... men kan ge dig å andra lite info, när jag starta EF, så fick jag rådet att skriva inkomster 0 kr, pga jag inte visste om jag fakturerar för 40 000 eller 140 000 i månaden....e ju från dom siffror som skatten beräknas på.... så jag kan bara tillägga att du gjorde helt rätt......

Men jag lade undan pengar för restskatt som kom vid nästa deklaration.....
Citera
2024-10-25, 16:53
Medlem
Citat:
Jag ställer en motfråga; Var i den text du svarar på finner du att jag skriver att någon person (vem som helst på hela planeten) ska eller kan deklarera eller betala moms på sin privata inkomst?
Det känns som att Skatteverket fattat ett korrekt beslut. Du verkar inte kunna greppa det här.
Citera
2024-10-25, 16:56
Medlem
Du är inte momsregistrerad men måste betala moms på dina intäkter? Förstår inte hur detta går ihop.

Citat:
Nja. Om de köper av mig och jag inte är momsregistrerad finns således inget att dra av vid kommande momsdeklaration. Man skulle kunna argumentera med att jag skulle kunna ta ett lägre timpris utifrån att jag inte behöver deklarera och betala moms på mina intäkter - men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala moms som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag.

Om kunden istället köper från ett annat företag som är momsregistrerade kommer detta att kunna dras av gentemot kundens andel moms på intäkter. Så klart det inte är ett nollsummespel...
Citera
2024-10-25, 17:00
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Va? Vem har sagt något om byggbolag?

Ingen, det var bara ett exempel.

Som ue inom bygg så fakturerar man utan moms.

Vet inte hur det fungerar i musikbranschen ?

Men man kan ju misstänka skattemyndigheten även där vill få bort momsfiffel
Citera
2024-10-25, 17:00
Medlem
Du är ensam ägare av hela AB, ingen diskussion med någon annan ägare

Du utgör ensam hela styrelsen, den suppleant du behöver har INGET att säga till om utan träder bara in när du inte kan, och du väljer ju givetvis möten när du kan!! Inga problem med någon som beslutar över ditt huvud.

Beträffande hur krångliga regler det är så verkar vi ha olika uppfattningar, jag menar att gör man inte det krångligare än det behöver så är ett AB väldigt enkelt, alternativet EF för mig då jag i mitt bolag vill ha kontroll utan externa parter. Är den juridiska personen viktig så blir det AB, annars beroende på omfattning, intäkter och andra överväganden.

Men man kan ha olika synpunkter, och så länge man fattar beslutet på verkliga regler och inte på hur man tror att det är så får man landa i vilket beslut man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är ju mycket värre i ett AB...

Inte mycket till andel om den andre satsat en hundring
Citera
2024-10-25, 17:34
Medlem
Om du nu är så smart och duktig som du vill framställa dig.
Varför har i så fall inte poletten trillat ner att skapa ett aktiebolag?
Med alla dina uppdragserbjudande borde ju 25 000 kr vara en piss i nilen.
Citera
2024-10-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44
Jisses.... förbannat med text.... men kan ge dig å andra lite info, när jag starta EF, så fick jag rådet att skriva inkomster 0 kr, pga jag inte visste om jag fakturerar för 40 000 eller 140 000 i månaden....e ju från dom siffror som skatten beräknas på.... så jag kan bara tillägga att du gjorde helt rätt......

Skatten beräknas inte utifrån vad du anger för förväntade inkomster. För det är just "förväntade" inkomster kolumnen gäller. Inte vad du har i inkomst, eller vad du har haft. Utan vad du tror i framtiden.
Skatten beräknas på vad du deklarerar för.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-25 kl. 17:40.
Citera
2024-10-25, 18:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiipee44

Det är vanligt att göra. Ska ju inte vara några problem med. Man lämnar bara en en ny preliminär deklarationen när man fått intäkter. Utöver det ska Skatteverket gå efter basbelopp (2024 beräknats till 57 300 kr). Dvs om man över det men väntar med att lämna in preliminär deklaration så kan de bli lite sura. Man förväntas att ändra när det kommer upp i basbelopp-nivå.

I övrigt inte läst all av TS text... Men just det att nolltaxera och säga då att man ändrar när man vet mer och fått in pengar ska inte vara några problem.
Citera
2024-10-25, 20:09
Medlem
Citat:
Hej.

Sluta svara på inlägg som du tycker är för långa i ett forum där människor fritt kan välja huruvida man vill läsa eller inte läsa de inlägg som skrivits där. Jag beklagar om du känner att du måste läsa precis varje inlägg i varenda evigt forum. Det låter som en jobbig last. Om du behöver hjälp med ditt problem är min sambo kurator och kan alldeles säkert ordna kompispris! <3

Faktum är att jag är rätt duktig på affärer, har ett gott kontaktnät och är jävligt duktig på det jag gör. Så mitt förslag är nog snarare att du ska sluta med att säga till mig vad jag ska eller inte ska göra.

Jag har konsekvent och genom hela processen tänkt på vad jag har skrivit och hur jag har formulerat mig.

Att ditt intellekt är på den nivå att du tror att jag skriver på samma sätt till myndigheter som när jag i förbifarten bajsar ur mig årtusendets roman på Flashback... det... säger nog mer om dig än om mig.
Att du därtill inte klarar av att söka information är tydligt, då jag ganska många gånger i den här tråden förtydligat att det endast var det sista svaret till handläggaren som var långt och att anledningen var att jag där tydligt bemötte precis alla konstiga förfrågningar och krav som handläggaren i sina totalt 54 sidor dessförinnan fört fram.

Ansökan (fritexten, dvs utöver SRI-koder, estimerad intäkt år ett etc) var på 7 meningar.

Mitt första svar var sedan 7 sidor och detta primärt p.g.a. att jag listade de 14 frågor (+ motfrågor) som handläggaren i föregående återkoppling listat till mig under vilka jag sedan skrev mina svar (för att underlätta läsningen för handläggaren), samt den budgettabell som handläggaren efterfrågade. Av dessa 7 sidor tog hennes frågor och budgettabellen upp 5.

Mitt andra svar var 2 meningar långt + ett antal bilagor, vilket handläggaren efterfrågade.

När handläggaren sisådär 54 sidor in i konversationen sedan ber mig ge alla exempel jag har på fakturor, avtal, referenser, konversationer som bevisar kommande jobb, mer utförlig budget, lista på tillgångar (+inköpsdatum och inköpspris), vad jag sålt inom de områden jag önskar bedriva näringsverksamhet (musik, foto, film, programmering), hur jag marknadsfört mig själv, bevis för att jag har räckvidd och kundbas, ev. spelningar bokade med mina band, vilka skivor jag producerat och tooooooonvis andra saker - verkligen ALLT.
JA, detta sista svar från mig var 34 sidor långt och bemötte alltså precis varenda detalj av vad handläggaren skrev dessförinnan.
Därför! NEJ, jag skriver inte sådana utläggningar som regel.

Jag är inte intresserad av författarskap.

Jag läser självklart inte allt men sluta skriva så sabla mycket.

De allra flesta nuförtiden får nog.
Det är inte 1970.

Skriv kortfattat, väsentligt.

Annars är du den författare som du inte vill vara, det kan ingen ta ifrån dig, inte ens du, herr författare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in