2024-10-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Även om du borstat tänderna morgon och kväll så kan du fortfarande få problem med tänderna, jag går till tandläkaren varje år blir billigare så
Men om du också borstar tänderna håller de längre. Menar du det du skriver? En tandborste och tandkräm är billigare än tandhygienist och tandläkare.

Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Är tandkräm en prioritet när ens liv är i fara? Då tänker jag mest på början av apokalypsen, då de flesta bara försöker fly för sitt liv. Även om det sedan finns lager med tandkräm, kommer man åt den när det är zombies överallt? Och då mat och vatten fortfarande är prio nr. 1?

Nej, men jag skulle tro att majoriteten fixar en tandborste redan efter några dagar, annars så fort man får chansen. Hellre en begagnad än ingen skulle nog de flesta tänka ganska snabbt och lär finnas flera i varje hem.

Tror du inte?
Citera
2024-10-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Men om du också borstar tänderna håller de längre. Menar du det du skriver? En tandborste och tandkräm är billigare än tandhygienist och tandläkare.

Nej, men jag skulle tro att majoriteten fixar en tandborste redan efter några dagar, annars så fort man får chansen. Hellre en begagnad än ingen skulle nog de flesta tänka ganska snabbt och lär finnas flera i varje hem.

Tror du inte?

God munhygien är jätteviktigt i en värld där sjukdomar som härstammar från munnen är svårbehandlade. Det är nog inte svårt att hitta vare sig tandborstar eller tandkräm. Detta är inte en fråga om prioriteringar heller, för även om man lätt får intrycket av serien att deltagarna är i konstant livsfara är nog sanningen den att denna överlevnadssituation, likt de flesta andra, präglas av tråkig vardag utan nåt särskilt att göra.
Senast redigerad av Petronius 2024-10-29 kl. 20:29.
Citera
2024-10-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
God munhygien är jätteviktigt i en värld där sjukdomar som härstammar från munnen är svårbehandlade. Det är nog inte svårt att hitta vare sig tandborstar eller tandkräm. Detta är inte en fråga om prioriteringar heller, för även om man lätt får intrycket av serien att deltagarna är i konstant livsfara är nog sanningen den att denna överlevnadssituation, likt de flesta andra, präglas av tråkig vardag utan nåt särskilt att göra.

Precis, tid finns ju garanterat.

Och tänker att egen eller observera andras tandvärk skulle motivera ganska mycket. Snask håller länge också.
Citera
2024-10-31, 19:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nu finns säsong 1 av Daryl Dixon, Dead City och The Ones who live på Disney+. Gissa om det skall tittas på zombies igen efter ett alldeles för långt uppehåll!

Det var bra. Äntligen!

Citera
2024-10-31, 19:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Precis, tid finns ju garanterat.

Och tänker att egen eller observera andras tandvärk skulle motivera ganska mycket. Snask håller länge också.

Egentligen borde detta vara ett icke-problem. För att motverka spridningen av ett sådant här virus skulle ju en bra ide vara att alla fick alla sina tänder utdragna. Då skulle de ju inte kunna bita om de blir förbytta. Det fixat och dra ut allas naglar eller alla fick gå med rejält ordentliga handskar och de döda skulle ju bli väldigt ofarliga 🙂
Citera
2024-10-31, 21:51
Medlem
Citat:

Tror du inte?

Det kanske de skulle göra. Vem vet? För övrigt tror jag att serien inte hade skadats av lite mer realism i form av vardagliga grejer. Det hade kanske gjort att det känts mer verkligt - och därmed mer spännande med tanke på det ständiga hotet av zombies. Alltså mer att det är vanliga människor som försöker överleva. För mycket av det hade förstås dödat dramat, men kanske lite små inlägg om mat, toalettpapper eller hur man kan tvätta sig i fält. En annan sak som slagit mig är att det inte varit mer psykisk ohälsa med tanke på undergången. Visst, man kan tänka sig att de som drabbats av det i och med apokalypsen kanske varit bland de första att stryka med, men fler kanske borde ha drabbats av det en tid senare, när det verkligen sjunkit in att världen är borta, liksom alla nära och kära. Jag kan erinra mig ett avsnitt där en kille blir anfallen av zombies och får yrsel.
Citera
2024-10-31, 21:54
Medlem
Nu inne på The Walking Dead: The Ones Who Live, som verkar bättre än Dead City. Kanske har det att göra med att Negan är rätt jobbig.
Citera
2024-11-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Egentligen borde detta vara ett icke-problem. För att motverka spridningen av ett sådant här virus skulle ju en bra ide vara att alla fick alla sina tänder utdragna. Då skulle de ju inte kunna bita om de blir förbytta. Det fixat och dra ut allas naglar eller alla fick gå med rejält ordentliga handskar och de döda skulle ju bli väldigt ofarliga 🙂

Hehe, de skulle få lite problem att utföra detta tror ja.

Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det kanske de skulle göra. Vem vet? För övrigt tror jag att serien inte hade skadats av lite mer realism i form av vardagliga grejer. Det hade kanske gjort att det känts mer verkligt - och därmed mer spännande med tanke på det ständiga hotet av zombies. Alltså mer att det är vanliga människor som försöker överleva. För mycket av det hade förstås dödat dramat, men kanske lite små inlägg om mat, toalettpapper eller hur man kan tvätta sig i fält. En annan sak som slagit mig är att det inte varit mer psykisk ohälsa med tanke på undergången. Visst, man kan tänka sig att de som drabbats av det i och med apokalypsen kanske varit bland de första att stryka med, men fler kanske borde ha drabbats av det en tid senare, när det verkligen sjunkit in att världen är borta, liksom alla nära och kära. Jag kan erinra mig ett avsnitt där en kille blir anfallen av zombies och får yrsel.

Hade inte skadat men pyttelite mer realism, det tror inte jag heller!

Men känns som det ändå funnits med en del psykisk ohälsa?
Citera
2024-11-01, 18:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Enda gången jag minns detta har blivit föreslaget i en Zombie film/serie var i World War Z. Då var det så man hade gjort och lyckats med i Nordkorea. Så lätt på sådana ställen, annars svårt

Men helt ärligt en sådan lösning hade ju fixat det. En död kunde inte längre bita eller rivas.

Edit: Michonne gör det ju i Walking Dead. Men då slår av hela käken plus händerna på sina slav-zombies. Alltså efter de redan är döda.
Senast redigerad av Zaedrews 2024-11-01 kl. 18:59.
Citera
2024-11-01, 21:41
Medlem
Citat:

Jag kan inte komma på något, annat än kanske någon lindrig depression. Men inte att folk tar livet av sig eller insjuknar i psykos. Men det var så många säsonger att jag inte kommer ihåg allt.
Citera
2024-11-01, 22:04
Medlem
Man kan gärna jämföra TWD med en film som The Road för att se vad som händer när man placerar ut vanligt folk i en apokalyps. The Road-världen är helt överlägsen eftersom huvudpersonerna inte är seriefigurer, och frugan tar ju sig snabbt av daga dessutom.

Även World War Z med Brad Pitt eller Dawn of the Dead är överlägsna twd med sina vanliga människor i rollerna. Nu är ju twd i grunden en serietidning men lite mer realism hade man väl kunnat stoppa in.
Citera
2024-11-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Enda gången jag minns detta har blivit föreslaget i en Zombie film/serie var i World War Z. Då var det så man hade gjort och lyckats med i Nordkorea. Så lätt på sådana ställen, annars svårt

Men helt ärligt en sådan lösning hade ju fixat det. En död kunde inte längre bita eller rivas.

Edit: Michonne gör det ju i Walking Dead. Men då slår av hela käken plus händerna på sina slav-zombies. Alltså efter de redan är döda.

Naglarna växer väl ut?

Aldrig fått en utdragen men har hamrat bort några som växt tillbaka fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in