2024-10-29, 18:05
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Jag vill också be er som använder Kivra att göra lokala backuper på era system.
Ladda ned PDF:erna.

Sker det något extremt IT-haveri (vilket drabbat många andra företag) så vore det trist om allt plötsligt försvann. Lägg inte alla äggen i samma korg. Det är smidigt nu, men den dagen NÄR (inte OM) de får ett IT-haveri eller utsätts för en attack från främmande makt, då är det kört om ni inte har kopior på era egna enheter.

1. Ladda ner kopior på exakt allt och organisera allt i mappar efter datum
2. Säg upp Kivra och använd fysisk post

Och när ni gör backup, följ regeln om 3. Ni bör ha backups på 3 olika ställen (USB, externa hårddiskar, skriv ut på A4, lägg i ett säkert cloud, m.m.). Välj tre ställen. En 1TB extern hårddisk kostar runt 1000kr idag. Det räcker för en hel livstid för denna typ av dokument.
"lägg i ett säkert cloud" skriver du. Men när Kivra gör det så klagar du? Hur ska du ha det?
Citera
2024-10-29, 18:16
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ärligt talat borde det bara vara en statlig app som får ha kivras funktionalitet.
Varför skulle det vara bättre?
Citera
2024-10-29, 18:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vet någon vem som startade Kivra och varför? Försökte kolla upp dom förrut men kunde hitta misstänktsamt lite om deras historia, om vem som startade det? Det var som en dag plötsligr började alla använda det utan att fråga var det kom ifrån och vem som ligger bakom?
En liten googling bort:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_brevl%C3%A5da
Citera
2024-10-29, 18:18
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Varför skulle det vara bättre?

De skulle kontrollera hårdare och ha hårdare krav.
Citera
2024-10-29, 18:20
Medlem
anarquistens avatar
Det jag stör mig mest på med kivra, är att det för somliga som mig, inte erbjuds något alternativ. Min arbetsgivare skickar t.ex. endast lönespecar digitalt via kivra och inte nog med att de då tvingat mig skaffa denna helt onödiga tjänst, jag kan heller inte logga in med bank-id på datorn utan måste använda en smartphone.

Givetvis har jag inaktiverat möjligheten för andra bolag och myndigheter att skicka brev dit men med tanke på att regeringen just nu utreder möjligheten att göra digitala brevlådor obligatoriska för alla medborgare ( https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/01/regeringen-vill-utreda-en-skyldighet-att-anvanda-digital-post/ )
så lär man väl pusha ännu hårdare för detta med hänvisning till "klimaaatet" eller liknande. Inte för att jag kommer foga mig i deras fascistmetoder men.. just saying
Citera
2024-10-29, 18:23
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jag kan nu bekräfta att Kivra använder sig utav Google App Engine kopplat till Google Cloud för lagring av dokument. Tidigare har de använt Amazon Web Services.

Detta kan man verifiera genom att kolla på de s.k. headers på filer som finns tillgängliga i Kivra.

Om de valt ett datacenter i Sverige har noll betydelse, eftersom Google flyttar data utomlands för "backupsyfte". Ifall deras svenska datacenter hade exploderat finns det backup i exempelvis USA.

Grattis, Sverige! Er post finns nu som kopior i USA, Singapore, Tyskland (Frankfurt), m.fl.

Eftersom Google dessutom är störst på att hantera big data så kan ni räkna med att de vet allt om er vid det här laget. Självklart används OCR (optical character recognition) på samtliga dokument som inte går att parse (läsa). Google är Google, och de älskar data. Ju känsligare information, desto bättre.
oj jisses, nej de lagrar inte användarnas dokument/brev i googles datacenter. Det där är väl google analytics eller liknande som du hittat.
Citera
2024-10-29, 18:27
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Din jävla dåre, de har jobbannonser ute för folk som vill sprätta upp och scanna brev.
De skriver tydligt om scanning på sin webbplats.

Din jävla hjärntvättade dåre!

Jag blir förbannad på hur naiva och tröga så många i Sverige är.

Skäms på dig, förhelvete!!!!
Det är en tilläggstjänst för företag som vill ta emot all post digital. dvs som mottagare. Ingen post till privatpersoner öppnas eller scannas av Kivra.

Din jävla konspiratoriska dåre!

Jag blir förbannad på hur naiva och tröga så många i Sverige är.

Skäms på dig, skärpning!!!!
Citera
2024-10-29, 18:28
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jag har redan svarat på det gällande deras servers. De använder Googles datacenter och de har per automatik backups i flera olika länder. Därmed finns Kivradokument lagrade utomlands. Vill du veta mer i detalj, kolla på de HTTP headers som Kivra har på sina filer. Där står det klart och tydligt vilken molntjänst de använder (Google). Och kolla då Googles backupprocess. De kör automatiska backups och flyttar data till olika datacenter.

Om du förstår 0 av det jag säger, då är det ditt problem - inte mitt.

Läs förhelvete, din jävla dåre. Förstår du inte kan du googla. Blir förbannad på folk som du.

Kan du inte bara limma dig fast på en motorväg och lägga ner tid på att rädda våtmarker istället för att skriva här?
Det är tyvärr tydligt att du förstår 0 av det du hittat i några headers och det min herre är ditt problem - inte mitt.
Citera
2024-10-29, 18:35
Medlem
Vi ser redan omfattande belastningsattacker och flera system får nu lägga mycket energi på att uppdatera.

Cybersäkerhet kommer att bli ett hett område
Citera
2024-10-29, 18:42
Medlem
Citat:
Det i kombination med statlig (in)kompetens. Vad kan gå fel?
Citera
2024-10-29, 18:47
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Det i kombination med statlig (in)kompetens. Vad kan gå fel?
Jag tänkte lite också åt det hållet.
Det finns inget i det statliga som skulle garantera att kontrollen blir hårdare och kraven är de samma oavsett om det är privat eller statlig ägt.
Man skulle kunna använda samma argument för att förstatliga all verksamhet i sverige, banker till exempel. Det om något är väl viktigare än några brev.
Citera
2024-10-29, 18:58
Moderator
vhes avatar
Rubrik justerad. Läs regel 0.01.

Utgående rubrik: Kivra - Sveriges största och värsta dataläcka någonsin? (Runt hörnet)
Ny rubrik: Kivra - risk för läckage?

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in