2024-10-29, 12:22
Medlem
Mr.Hilters avatar
Vi värnar om din integritet, står det så fint på hemsidan. Deras information om dataskydd visar att så inte är fallet, speciellt när man läser från 4.2 och nedåt. Har därför avslutat mitt konto och gått över till Min Myndighetspost, dels för att deras avtalsvillkor är bättre, men också för att jag inte har behovet av Kivras fakturatjänst då jag redan får alla mina räkningar digitalt till min bank.
Senast redigerad av Mr.Hilter 2024-10-29 kl. 12:28.
Citera
2024-10-29, 12:30
Avslutad
Jag vill också be er som använder Kivra att göra lokala backuper på era system.
Ladda ned PDF:erna.

Sker det något extremt IT-haveri (vilket drabbat många andra företag) så vore det trist om allt plötsligt försvann. Lägg inte alla äggen i samma korg. Det är smidigt nu, men den dagen NÄR (inte OM) de får ett IT-haveri eller utsätts för en attack från främmande makt, då är det kört om ni inte har kopior på era egna enheter.

1. Ladda ner kopior på exakt allt och organisera allt i mappar efter datum
2. Säg upp Kivra och använd fysisk post

Och när ni gör backup, följ regeln om 3. Ni bör ha backups på 3 olika ställen (USB, externa hårddiskar, skriv ut på A4, lägg i ett säkert cloud, m.m.). Välj tre ställen. En 1TB extern hårddisk kostar runt 1000kr idag. Det räcker för en hel livstid för denna typ av dokument.
Senast redigerad av nginx 2024-10-29 kl. 12:33.
Citera
2024-10-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hilter
Vi värnar om din integritet, står det så fint på hemsidan. Deras information om dataskydd visar att så inte är fallet, speciellt när man läser från 4.2 och nedåt. Har därför avslutat mitt konto och gått över till Min Myndighetspost, dels för att deras avtalsvillkor är bättre, men också för att jag inte har behovet av Kivras fakturatjänst och liknande då jag t.ex. redan får alla mina räkningar digitalt till min bank.

Känns som en klart bättre lösning än Kivra om man nu absolut inte vill korrespondera direkt med aktuella myndigheter via sin egen e-post.
Citera
2024-10-29, 12:39
Medlem
Är det för mycket begärt att statliga, och kommunala för den delen, inrättningar följer någon slags logisk nomenklatur istället för påkomna - totalt utan association - namn? Där jag vistas parkerar man kommunalt med en applikation som heter Flowbird. FLOWBIRD? Vad i helvete? Kivra? Vad i hela friden är det?

Läser att många skulle vägra använda tjänsten, i likhet med mig själv. Samtidigt så var yours truly den första som beklagade sig rörande Swish i den lokala papperstidningen, och svaren var i likhet med många svar här - äh det är smidigt ju. På tal om papper så kommer snart vanliga fakturor beskattas med pappersskatt eller liknande och de som fortsatt avstår kivra kommer att liknas vid regnskogsavverkare. Full on jävla dekadens i samtiden.
Citera
2024-10-29, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte fått brev från läkare på kivra, däremot har jag fått faktura från region skåne.

Samma. Aldrig fått något brev ifrån läkare på Kivra. Tider osv kommer i brevlådan och kontakt med fast vårdkontakt kommer enbart i en inbox på 1177.

Däremot har jag fått räkningar ifrån t.ex läkarbesök på Kivra.

Men är inte frälst i tjänsten. Glömmer nästan bort den ibland, och vill inte hamna hos inkasso. Ännu mindre Kronofogden. Ja, klart man har koll på räkningar men ibland kan något oväntat komma. Blir så rörigt när man får vissa räkningar i vanliga postlådan och några på Kivra.
Citera
2024-10-29, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Samma. Aldrig fått något brev ifrån läkare på Kivra. Tider osv kommer i brevlådan och kontakt med fast vårdkontakt kommer enbart i en inbox på 1177.

Däremot har jag fått räkningar ifrån t.ex läkarbesök på Kivra.

Men är inte frälst i tjänsten. Glömmer nästan bort den ibland, och vill inte hamna hos inkasso. Ännu mindre Kronofogden. Ja, klart man har koll på räkningar men ibland kan något oväntat komma. Blir så rörigt när man får vissa räkningar i vanliga postlådan och några på Kivra.

Jag använder kivra för att posten är så jävla opålitlig.
Citera
2024-10-29, 13:05
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.

Berätta mer om hur de scannar.in post... tror du på riktigt att det jobbar folk som öppnar miljontals brev och scannar in dem, för att göra dem digitala.
Citera
2024-10-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Nej men herregud!!!!!!

Kan någon läsa min räkningar??!?!?!?!?!?!

Jag raderar Kivira på rot!!!!!!!!!!!!!!

Se det lite som när EU vurmades in. Fri rörlighet och sluta visa pass var de löjliga argumenten. På den nivån är dina argument också, det är bara lite skrap på ytan som du nämner. Resten, de underliggande säkert 40-50 företagen som har tillgång till din data, inte att se dina räkningar alltså, tjänar de pengar på.

Du är produkten när något är gratis
Citera
2024-10-29, 13:13
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Vadå scannar min post? Vad yrar du i?
Citera
2024-10-29, 13:26
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Man får väl ändå jämföra med hur det var innan.

För mig som enskild person så var ju risken större när känslig data skickade med posten och lades i en olåst postlåda vid tomtgränsen där den kunde ligga i timmar/dagar utan att man hämtade den.

Sen är jag också ganska säker på att anställda vid Kivra inte kan läsa meddelanden i klartext utan det är krypterat - dvs datan är inte bara krypterad vid överföringen utan även vid lagringen.

https://www.mynewsdesk.com/se/kivra/blog_posts/saekerhet-genomsyrar-kivras-dna-53251

En artikel från 2016 som beskriver lösningen.

Det är klart att det finns folk på Kivra kan läsa allt. Datan är säkert krypterad, men det lär ju vara dom som sitter på nycklarna.

Om inte BankID har något public/private key system så att man kan kryptera filer med folks publika nycklar, men jag tvivlar på det.
Citera
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Se det lite som när EU vurmades in. Fri rörlighet och sluta visa pass var de löjliga argumenten. På den nivån är dina argument också, det är bara lite skrap på ytan som du nämner. Resten, de underliggande säkert 40-50 företagen som har tillgång till din data, inte att se dina räkningar alltså, tjänar de pengar på.

Du är produkten när något är gratis

Jaha? Vadå då?
Citera
Medlem
Citat:
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.
Tror du förväxlat Kivra med den där andra tjänsten som skannar in din post osv.

Kivra är valfritt för företag att använda. Om de inte använder den så ja, då kommer posten via PostMord som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in