2024-10-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag hatar Kivra, det är som gjort för att glömma bort att betala räkningarna.
Det finns en agenda...
Citera
2024-10-29, 16:39
Medlem
solstrålars avatar
Vet någon vem som startade Kivra och varför? Försökte kolla upp dom förrut men kunde hitta misstänktsamt lite om deras historia, om vem som startade det? Det var som en dag plötsligr började alla använda det utan att fråga var det kom ifrån och vem som ligger bakom?
Citera
2024-10-29, 16:44
Medlem
solstrålars avatar
Kan någon förklara exakt hur Kivra jobbar? Kollade hemsidan men deras mumbojumbo säger ju ingenting om hur det hela faktiskt går till. Sitter de och fysiskt tar emot och sprättar alla mina brev på något lager nånstans?
Citera
2024-10-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan någon förklara exakt hur Kivra jobbar? Kollade hemsidan men deras mumbojumbo säger ju ingenting om hur det hela faktiskt går till. Sitter de och fysiskt tar emot och sprättar alla mina brev på något lager nånstans?
Nej såklart inte. Företagen skickar i praktiken en PDF till dig på Kivra.
Citera
2024-10-29, 17:11
Medlem
Vintergrisens avatar
Om det nu är så att Kivra erbjuder skanningstjänster så är det väl uppenbarligen så att företag som av den ena eller andra anledningen fortfarande skickar pappersfakturor kan leverera dessa till Kivra som i sin tur skannar materialet och sänder det vidare i digital form. Rent teoretiskt skulle någon på Kivra vid dessa skanningscentraler kunna läser fakturorna, precis som att någon hos PostNord skulle kunna läsa fakturor som skickas med vanlig post.

Personligen kan jag inte påstå att jag är särskilt oroad när det kommer till användning av Kivra, främst eftersom det material de hanterar för min egen del inte är speciellt känsligt, men med det sagt finns det väl alltid risker med att centralisera olika saker.
Citera
2024-10-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Även om informationen sparas krypterad så innebär det inte att anställda inte kan läsa informationen. Som ett exempel kan du tänka på patientjournaler där anställda inom sjukvården kan läsa dina journaluppgifter även om informationen lagras krypterad någonstans.

Läs https://www.digg.se/digitala-tjanster/digital-post/digital-post-for-dig-som-offentlig-aktor/allmanna-villkor/allmanna-villkor-fr.o.m.-1-januari-2024 (Ex sektion 7.6.3 - 7.6.5) för de krav som Digg ställer på bland annat Kivra.

Ja - det är ju så kryptering är uppbyggt.

Om t ex en anställd som har full tillgång till databasen så betyder det inte att kan kan läsa meddelanden rätt upp och ner - de behöver avkrypteras med ett certifikat/nyckel som personen som har tillgång till databasen inte har.

Personen som har tillgång till certifikatet/nyckeln kan inte läsa meddelanden för den har inte tillgång till databasen osv.
Citera
2024-10-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om det nu är så att Kivra erbjuder skanningstjänster så är det väl uppenbarligen så att företag som av den ena eller andra anledningen fortfarande skickar pappersfakturor kan leverera dessa till Kivra som i sin tur skannar materialet och sänder det vidare i digital form. Rent teoretiskt skulle någon på Kivra vid dessa skanningscentraler kunna läser fakturorna, precis som att någon hos PostNord skulle kunna läsa fakturor som skickas med vanlig post.

Personligen kan jag inte påstå att jag är särskilt oroad när det kommer till användning av Kivra, främst eftersom det material de hanterar för min egen del inte är speciellt känsligt, men med det sagt finns det väl alltid risker med att centralisera olika saker.

Nej. Det skickas elektroniskt hela vägen.

Det var länge sedan företag slutade skicka pappersfakturor. Det finns några "fabriker" i Sverige som sysslar med sånt här. Företagen skickar elektroniska fakturor till dessa fabriker och ska de skickas i pappersformat så skrivs det ut och stoppas i kuvert i enorma maskiner som spottar ur sig färdigförslutna kuvert.

En elektronisk faktura eller liknande har aldrig funnits på papper.
Citera
2024-10-29, 17:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej. Det skickas elektroniskt hela vägen.

Det var länge sedan företag slutade skicka pappersfakturor. Det finns några "fabriker" i Sverige som sysslar med sånt här. Företagen skickar elektroniska fakturor till dessa fabriker och ska de skickas i pappersformat så skrivs det ut och stoppas i kuvert i enorma maskiner som spottar ur sig färdigförslutna kuvert.

En elektronisk faktura eller liknande har aldrig funnits på papper.

Nej, i vissa fall sänder företag och myndigheter faktiskt fortfarande pappersfakturor.

De flesta försöker förvisso undvika detta i så stor utsträckning som möjligt eftersom pappersfakturor kostar mer än elektroniska, men likväl lever möjligheten att få pappersfakturor kvar, om än som en sista utväg där mottagaren inte kan ta emot en elektronisk faktura.

När det gäller Kivra erbjuder de direkt leverans av elektroniska fakturor som de sedan förmedlar vidare till rätt mottagare, men uppenbarligen erbjuder de även att avsändaren levererar pappersfakturor till dem som de sedan skannar och levererar elektroniskt.

Att skicka pappersfakturor, som sedan skannas, är ovanligt nu för tiden, men även om det är ovanligt förekommer det fortfarande.

EDIT:

Efter att ha läst på mer om just Kivra tycks deras skanningstjänst endast rikta sig till företag som _mottagare_, dvs. företag som anlitar Kivra så att pappersfakturor som sänds _till_ företaget skannas av dem och sedan sänds vidare elektroniskt till företaget.

Jag kan inte se att Kivra erbjuder mottagande, skanning och leverans av fakturor till privatpersoner.
Senast redigerad av Vintergrisen 2024-10-29 kl. 17:56.
Citera
2024-10-29, 17:34
Medlem
mikaelss avatar
Så, Kivra ’öppnar och scannar’ inte privatpersoners mail.

Och att ts tycker sig se Googleheaders i vissa filer betyder inte att databasen nödvändigtvis ligger där, det går utmärkt att köra webbtjänster i AWS eller Google mot en egen databas.
Och Kivra själva säger att drift och förvaltning är in-house, liksom hosting.
Ljuger Kivra, eller är ts ute och cyklar?

Tycker det låter som en foliehattsteori baserad på bristande och missförstådd kunskap.

Antingen vill ts vara sprida oro, eller så tror ts själv på vansinnigheterna. Med tanke på de aggressiva svaren på varje saklig invändning tror jag på det senare.
Citera
2024-10-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vari ligger farligheten att någon läser min elräkning?
Hackern kanske betalar den mot din vilja?
Citera
2024-10-29, 18:02
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Eftersom det är Bring som ligger bakom Kivra så finns det inte en chans att jag skulle använda dom

Bring klarar ju inte ens av att köra ut ett paket hur skulle dom klara av detta på ett säkert sätt

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
hahaha är det sant ?

Inte skulle jag använda bankid utfärdat at schenker eller DHL heller ....

vad skulle man få för svarsmeddelande.

" Hej du var inte hemma när du försökte logga in på ditt schenker bankid. Kontakta kundtjänst"
Nej, det stämmer inte.
Bring är en konkurrent.
Kivra ägs bland annat av Wallenbergarna.
Citera
2024-10-29, 18:04
Medlem
Wyrdkins avatar
Ärligt talat borde det bara vara en statlig app som får ha kivras funktionalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in