2024-10-29, 14:02
Medlem
För den enskilda personen ser jag inte att Kivra är ett större hot än en olåst brevlåda.
Problemet är väl om främmande makt eller någon som vill Sverige illa kommer över hela databaser med information om samhället i sin helhet.
Den informationen skulle säkert kunna användas på flera olika sätt för att skada Sverige.

Dataläckor överlag är rätt vanliga, trots att det inte rapporteras så mycket om det i media.

Det är det samhället vi lever i idag tyvärr, svårt att få allt tillgängligt via en ansiktscan på telefonen och samtidigt ha 100% säkerhet.
Citera
2024-10-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Grejen är att all övervakning i Kina varit ett påhitt de senaste 10 åren för att skrämma folk.
Redan 15 år sedan började de använda "AI-kameror" men tekniken var inte där ännu.
De satte upp kameror för att skrämma folk - vilket fungerade.
Ja här avslöjar du ju bara att du är konspirationsteoretiker snarare än insatt. Trist.

Citat:
Men nu 2024 är tekniken där. Sverige ligger före Kina vad gäller övervakning dock.
Kina har haft och använt teknik för att följa folk på gatorna, vi har Kivra som har kvittona för köpet på Classe. Är du efterbliven? Hur kan du tycka det är värre?

Citat:
På sin höjd har Kina haft en enorm brandvägg som blockerar internettrafik och en app ("WeChat") som styr allt. Men de har inte haft riktiga AI-kameror förän för 3-4 år sedan. Medan Kina har använt skrämselpropaganda i åratal har Sverige börjat implementera riktig övervakning.
Haha nej det är inte "på sin höjd", de har credit score baserat på vilka du chattar med, de följer dig på gatan för att se vilka du pratar med, följer dig för att se var du handlar, osv.

Sverige har inte mer övervakning än valfritt annat europeiskt land. Fast du tycker kanske att Kivra är värre än att folk torteras baserat på vad de skriver på email?
Citera
2024-10-29, 14:11
Avslutad
Fan ta allt jävla naivt folk i Sverige som öppnar famnen för Wallenberg och deras digitaliseringståg.

Allt ska vara online och kontrolleras genom tredjepartsapplikationer som inte ens ägs av staten. Svenskar har blivit totalt funtade som folk och rösträtten bör tas ifrån omedelbart från dessa individer.

Vem äger BankID? Inte staten.
Vem äger Kivra? Inte staten.
Vem äger Swish? Inte staten.

Men trots det ska allt flyttas ditåt och de integritetsvänliga alternativen försvinner sakta men säkert. Lyder du inte Wallenberg och bär deras koppel så kommer du få straffavgifter eller ännu värre; nekas åtkomst till tjänster. Wallenbergfamiljen vill se dig ta på kopplet och ropa "Woof woof!" och gå ner på alla fyra. Du ska lita 100% på dem och deras kompetens vad gäller IT-säkerhet. De är din ägare. De är din familj. Du är deras lilla, söta vovve.

woof woof
Senast redigerad av nginx 2024-10-29 kl. 14:14.
Citera
2024-10-29, 14:18
Medlem
Citat:
Jag vill också be er som använder Kivra att göra lokala backuper på era system.
Ladda ned PDF:erna.

Sker det något extremt IT-haveri (vilket drabbat många andra företag) så vore det trist om allt plötsligt försvann. Lägg inte alla äggen i samma korg. Det är smidigt nu, men den dagen NÄR (inte OM) de får ett IT-haveri eller utsätts för en attack från främmande makt, då är det kört om ni inte har kopior på era egna enheter.

1. Ladda ner kopior på exakt allt och organisera allt i mappar efter datum
2. Säg upp Kivra och använd fysisk post

Och när ni gör backup, följ regeln om 3. Ni bör ha backups på 3 olika ställen (USB, externa hårddiskar, skriv ut på A4, lägg i ett säkert cloud, m.m.). Välj tre ställen. En 1TB extern hårddisk kostar runt 1000kr idag. Det räcker för en hel livstid för denna typ av dokument.

Visst är det bra med både hängslen och livremmar men det bör inte gå till överdrift. De flesta viktiga dokument från myndigheter, banker, försäkringsbolag etc kan återskapas från resp bolags system (och deras backuper) om större haverier inträffar. När systemen är uppe igen kan man sedan "plocka hem" och lagra dem lokalt vid behov. Att blanda in Kivra i processen är definitivt helt onödigt.
Citera
2024-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.

Ingen post sprättas upp din dåre.... avsändaren scannar in det själv och skickar iväg det som med fax förr i tiden
Citera
2024-10-29, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lozarenta
Ingen post sprättas upp din dåre.... avsändaren scannar in det själv och skickar iväg det som med fax förr i tiden

Din jävla dåre, de har jobbannonser ute för folk som vill sprätta upp och scanna brev.
De skriver tydligt om scanning på sin webbplats.

Din jävla hjärntvättade dåre!

Jag blir förbannad på hur naiva och tröga så många i Sverige är.

Skäms på dig, förhelvete!!!!
Citera
2024-10-29, 14:41
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
1. Nej, Kivra har en scanningcentral med dussintals som arbetar där heltid. Främst åt deras företagstjänster, men även för post riktat till privatpersoner. De sprättar upp, scannar och gör den tillgänglig för dig i Kivra. All post är inte digital från början. Om så var fallet hade ett e-mail meddelande räckt. Väldigt ofta "glömmer" de scanna in den. Vad som skett är omöjligt att veta. Har någon tagit med din post hem (för ID-kapningssyfte) eller var det ett fel i deras system?

https://kivra.se/sv/foretag/ta-emot/kivra-foretag-plus/scanning

Det där är en länk till Kivras företagstjänst. Vi pratar om privatpersoner här.

All post jag fått till min Kivra hittills har varit elektronisk post från början.

Citat:
2. Bara för att en server fysiskt befinner sig inom Sverige/EU betyder det inte att utlandet inte har tillgång till det. De har tidigare använt Amazon Web Services för lagring, vilket är ett amerikanskt bolag. Det finns få svenska IT-leverantörer som är helsvenska utan koppling till utlandet. Utöver det brukar näst intill alla molntjänster göra kopior på olika datacenter runt om i världen, ifall de behöver backup. Om du tror Kivra har något egen molntjänst här i Sverige på helt egen hårdvara så har du tyvärr fel.

Men vi pratar inte om vem som har tillgång till vad. Jag bad om din källa för att Kivras servrar befinner sig i utlandet. Detta svar är du fortfarande mig skyldig.

Citat:
3. Jag är ingen klant. Man ska inte förlita sig hejvilt på dessa typer av tjänster som hanterar känslig information.

Man ska inte lita på någon.

Jo du är en klant, jag ifrågasättter även din heterosexualitet. Vänligen.
Citera
2024-10-29, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Det där är en länk till Kivras företagstjänst. Vi pratar om privatpersoner här.

All post jag fått till min Kivra hittills har varit elektronisk post från början.

Men vi pratar inte om vem som har tillgång till vad. Jag bad om din källa för att Kivras servrar befinner sig i utlandet. Detta svar är du fortfarande mig skyldig.

Man ska inte lita på någon.

Jo du är en klant, jag ifrågasättter även din heterosexualitet. Vänligen.

Jag har redan svarat på det gällande deras servers. De använder Googles datacenter och de har per automatik backups i flera olika länder. Därmed finns Kivradokument lagrade utomlands. Vill du veta mer i detalj, kolla på de HTTP headers som Kivra har på sina filer. Där står det klart och tydligt vilken molntjänst de använder (Google). Och kolla då Googles backupprocess. De kör automatiska backups och flyttar data till olika datacenter.

Om du förstår 0 av det jag säger, då är det ditt problem - inte mitt.

Läs förhelvete, din jävla dåre. Förstår du inte kan du googla. Blir förbannad på folk som du.

Kan du inte bara limma dig fast på en motorväg och lägga ner tid på att rädda våtmarker istället för att skriva här?
Senast redigerad av nginx 2024-10-29 kl. 14:53.
Citera
2024-10-29, 15:24
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Din jävla dåre, de har jobbannonser ute för folk som vill sprätta upp och scanna brev.
De skriver tydligt om scanning på sin webbplats.
Du får gärna ge oss en länk till en sådan platsannons, om vi ska börja tro dig
Citera
2024-10-29, 15:32
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Jag har redan svarat på det gällande deras servers. De använder Googles datacenter och de har per automatik backups i flera olika länder. Därmed finns Kivradokument lagrade utomlands. Vill du veta mer i detalj, kolla på de HTTP headers som Kivra har på sina filer. Där står det klart och tydligt vilken molntjänst de använder (Google). Och kolla då Googles backupprocess. De kör automatiska backups och flyttar data till olika datacenter.

Om du förstår 0 av det jag säger, då är det ditt problem - inte mitt.

Läs förhelvete, din jävla dåre. Förstår du inte kan du googla. Blir förbannad på folk som du.

Kan du inte bara limma dig fast på en motorväg och lägga ner tid på att rädda våtmarker istället för att skriva här?

Okej, du ger med dig gällande punkt 1.

Bra.

Jag väntar fortfarande på att du ska visa konkret på att de förvarar data i utlandet.
Citera
2024-10-29, 15:53
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Din myndighetspost är betydligt viktigare än din elräkning.
Din kontakt med läkare/vårdcentraler är viktigare än din elräkning.
Alla dina användarnamn och lösenord till olika tjänster är viktigare än din elräkning.
Dina medlemsuppgifter hos diverse bolag/föreningar är viktigare än din elräkning.

Du förstår väl att ID-kapning är en bransch som redan omsätter miljarder varje år?

Hade Kivra (m.fl.) läckt information om sina användare hade Sverige gått under på en månad.

Av den första anledningen använder jag just statens tjänst för ändamålet (MinMyndighetspost.se). Jag vill inte att sådant som rör mig och det allmänna skall handhas av privata aktörer. Vart ICA däremot skickar sin räkning, kvittar däremot.

/AI
Citera
2024-10-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sen är jag också ganska säker på att anställda vid Kivra inte kan läsa meddelanden i klartext utan det är krypterat - dvs datan är inte bara krypterad vid överföringen utan även vid lagringen.

https://www.mynewsdesk.com/se/kivra/blog_posts/saekerhet-genomsyrar-kivras-dna-53251

Även om informationen sparas krypterad så innebär det inte att anställda inte kan läsa informationen. Som ett exempel kan du tänka på patientjournaler där anställda inom sjukvården kan läsa dina journaluppgifter även om informationen lagras krypterad någonstans.

Läs https://www.digg.se/digitala-tjanster/digital-post/digital-post-for-dig-som-offentlig-aktor/allmanna-villkor/allmanna-villkor-fr.o.m.-1-januari-2024 (Ex sektion 7.6.3 - 7.6.5) för de krav som Digg ställer på bland annat Kivra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in