2024-10-23, 22:24
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Egentligen är det ju märkligt att ingen operatör är intresserad av att fortsätta sända via marknätet. Tekniken har ju funnits sedan 50-talet (om än förfinats genom åren) och täckningen är i princip landsomfattande. Självklart är det ekonomiska faktorer som spelar in, men vad är det som kostar så mycket mer? Enbart underhållet av master kan det inte vara då det krävs än fler master för de mobila näten.

Då måste man även avskaffa den sista återstoden av det svenska TV-monopolet, som bara ger ett fåtal kanaler rätten att sända okodat via marknätet, vilket svenska staten vägrar att göra. I takt med att TV'n flyttar ut på nätet blir således den traditionella marketern irrelevant och obsolet. En satellit kan nå flera länder på en och samma gång medan en TV-mast är lokal och därför måste finnas på flera orter utspridda över ett land, för att ge täckning. Konsumenten vill dessutom ha streaming och vod idag, så tabloid-TV i etern tappar därför i intresse hos konsumenten.

Ur ren redundanssynpunkt hade det varit klokt att ha tillgång till etermedia, om både internet och satelliter slutar att fungera, så att man kan få ut information i kristider. Det är dock en plånboksfråga och åldersfråga på teknik, om man ska bevara och underhålla detta gamla system i beredskapssyfte.
Citera
2024-10-26, 13:43
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Det är inte bara att "skaffa sig" mobilt bredband. Kapaciteten ska räcka till alla också.

På landsbygden, där gissningsvis majoriteten av dem som inte har fiber bor, kommer det att bli så lagom "kul" när en hel by samtidigt ska se uppesittarkvällen i Bingolotto eller Kalle Anka på 4/5G, när de inte har nåt marknät.

Flertalet larm, övervakningskameror, fjärrstyrningar osv flyttas ju också till 4/5G nu när de gamla mobilnäten börjar släckas. Allt, även TV, ska få plats på 4/5G på de ställen det inte går att få fiber. Jag kommer att fortsätta med marknätet och det fria utbudet så länge det går. Både hemma och i torpet.

Ser man till hur de frekvensplanerar, samt hur stora celler de smäller upp på plats x, kommer många att få ett rent helvete med mobilt bredband, både på landsbygden men också i större städer, där det vid typ stora event helt enkelt överlastar cellernas kapacitet, även med dagens teknik på 5g.

Den stora frågan som ingen vill svara på, hur många förbindelser per cell och hastigheter får man och vad är standarden för t.ex landsbygden vs storstan. En kompis bor vid Rålisparken, vars omgivning är nedsölad med 4/5G celler, men hans mobila bredband går ned emellanåt till rena skämtet på typ 1-3mb när man har något event i parken med mycket folk, liksom när halva stan ligger och solar där en sommardag.

En annan detalj som helt tystats ned är den äldre generationen av teknik som faktiskt kan slå ut 4G/5G.
I mälarhöjden var det t.ex en gammal anlog antennförstärkare som störde 4G på 700-bandet lång tid.
I L-bandet för 4G/5G finns också äldre teknik kvar-som om den slås på, också stör ut.
Nya populära 2,5ghz bandet för 5G kan delvis slås ut med t.ex en dåligt isolerad mikrovågsugn, så den som vill jävlas kan slå ut ganska stora områden beroende på teknik. Sen kan också t.ex solfläckar som genererar enorma störningsfält också spela in.

På koppartiden funkade det hela tiden+UPS+Generator förutom om blixten slog ner i en stolpe.
Idag med fiber som ska vara helt säker slocknar allt vid minsta strömavbrott nånstans på vägen då väldigt få leverantörer har UPS:er på hela förbindelsesträckan. Har för mig att masterna här i stan klarar runt 35-40min innan batteribackupen rasar, och vi har haft flera strömavbrott på 1-4 tim när de omtalade högspänningskablarna tagit fyr nånstan i stan.

Så från koppartiden som funkade 99,9% är vi väl nere på 75-80% med mobilt bredband+ telefoni enbart i storstan, på landsbygden lär det vara betydligt lägre siffror.
Citera
2024-10-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Egentligen är det ju märkligt att ingen operatör är intresserad av att fortsätta sända via marknätet.
Vad jag förstår är det Teracom (statligt ägt) som inte kommer att broadcasta de krypterade kanalerna längre, verkar inte vara Boxers beslut. Och luftsnittet börjar ju bli "trångt".

I o m att Boxer numera är en del av Comhem vars business är punkt-till-punkt och inte broadcast, så lär varken Boxer eller Comhem sörja.

Skulle vara intressant att veta vad den nytillkomna kapaciteten i broadcast (dvs marknätet) planeras att användas till.
Citera
2024-10-26, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Ser man till hur de frekvensplanerar, samt hur stora celler de smäller upp på plats x, kommer många att få ett rent helvete med mobilt bredband, både på landsbygden men också i större städer, där det vid typ stora event helt enkelt överlastar cellernas kapacitet, även med dagens teknik på 5g.

Den stora frågan som ingen vill svara på, hur många förbindelser per cell och hastigheter får man och vad är standarden för t.ex landsbygden vs storstan. En kompis bor vid Rålisparken, vars omgivning är nedsölad med 4/5G celler, men hans mobila bredband går ned emellanåt till rena skämtet på typ 1-3mb när man har något event i parken med mycket folk, liksom när halva stan ligger och solar där en sommardag.

En annan detalj som helt tystats ned är den äldre generationen av teknik som faktiskt kan slå ut 4G/5G.
I mälarhöjden var det t.ex en gammal anlog antennförstärkare som störde 4G på 700-bandet lång tid.
I L-bandet för 4G/5G finns också äldre teknik kvar-som om den slås på, också stör ut.
Nya populära 2,5ghz bandet för 5G kan delvis slås ut med t.ex en dåligt isolerad mikrovågsugn, så den som vill jävlas kan slå ut ganska stora områden beroende på teknik. Sen kan också t.ex solfläckar som genererar enorma störningsfält också spela in.

På koppartiden funkade det hela tiden+UPS+Generator förutom om blixten slog ner i en stolpe.
Idag med fiber som ska vara helt säker slocknar allt vid minsta strömavbrott nånstans på vägen då väldigt få leverantörer har UPS:er på hela förbindelsesträckan. Har för mig att masterna här i stan klarar runt 35-40min innan batteribackupen rasar, och vi har haft flera strömavbrott på 1-4 tim när de omtalade högspänningskablarna tagit fyr nånstan i stan.

Så från koppartiden som funkade 99,9% är vi väl nere på 75-80% med mobilt bredband+ telefoni enbart i storstan, på landsbygden lär det vara betydligt lägre siffror.

Koppartiden var långt ifrån felfri. Jämför jag med fiber där jag inte haft någon nertid alls vad jag kan påminna mig om. Så var koppartiden miserabel. Det berodde på att sniglar kröp in i det där "röret" som stod vid tomtgränsen. Blev ständigt kortslutning och hela området gick ner lång tid.
Citera
2024-10-26, 14:20
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Koppartiden var långt ifrån felfri. Jämför jag med fiber där jag inte haft någon nertid alls vad jag kan påminna mig om. Så var koppartiden miserabel. Det berodde på att sniglar kröp in i det där "röret" som stod vid tomtgränsen. Blev ständigt kortslutning och hela området gick ner lång tid.

Hur fan kan ett helt område gå ner pga sniglar i ett rör..?

Det du verkar beskriva är de gråa plaströr med svart hatt vid tomtgränserna som hade en 10 pars skarvskena i sig, inte en suck att en snigel lyckas korta alla 10 då skenan är typ 20cm, och då har du 9 stolpar till utan skena i sig kopplade till den 10:e med skena. Låter mer som man skarvat en gammal blykabel mot detta gråa plaströr, då kan dom ha fått en spricka i 10 pars blykabeln som fått in fukt när det regnat, och på den tiden torkade man ut fukten och lödde sen igen sprickan, om man nu inte fuskat med vanlig sketen tejp, då kommer felet tillbaka.
Citera
2024-10-26, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Hur fan kan ett helt område gå ner pga sniglar i ett rör..?

Det du verkar beskriva är de gråa plaströr med svart hatt vid tomtgränserna som hade en 10 pars skarvskena i sig, inte en suck att en snigel lyckas korta alla 10 då skenan är typ 20cm, och då har du 9 stolpar till utan skena i sig kopplade till den 10:e med skena. Låter mer som man skarvat en gammal blykabel mot detta gråa plaströr, då kan dom ha fått en spricka i 10 pars blykabeln som fått in fukt när det regnat, och på den tiden torkade man ut fukten och lödde sen igen sprickan, om man nu inte fuskat med vanlig sketen tejp, då kommer felet tillbaka.

Nej inte hela postnummerområdet såklart. Utan grannområdet. Hur det fungerade rent praktiskt har jag ingen större inblick i, mer än att det kom en reparatör som sa: "Det var sniglarna igen".

Har för mig att det installerades något snigelskydd med nät på slutet. Fast det lyckades dom ändå ta sig förbi.
Citera
2024-10-26, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har också en digital Boxer-box och spelar in program ofta för att se senare.

Vill inte ha kvar Boxer men vill ha kvar möjligheten att spela in program vilket jag inte kan med Boxers hub.
Jag har mobilt bredband för jag rör på mig en hel del och vill inte sitta fast.

Vilket abonnemang ska man välja om jag vill spela in program? En jäkla djungel
Med rätt utrustning kan du spela in med vilket abonnemang som helst.
Citera
2024-10-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Vad jag förstår är det Teracom (statligt ägt) som inte kommer att broadcasta de krypterade kanalerna längre, verkar inte vara Boxers beslut. Och luftsnittet börjar ju bli "trångt".

I o m att Boxer numera är en del av Comhem vars business är punkt-till-punkt och inte broadcast, så lär varken Boxer eller Comhem sörja.

Skulle vara intressant att veta vad den nytillkomna kapaciteten i broadcast (dvs marknätet) planeras att användas till.

Det är inte lätt att hänga med i svängarna, men är det inte Tele2 som äger Boxer? Kan det vara så att Teracom vill ha mer betalt än vad Tele2 vill betala?
Citera
2024-10-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab

Skulle du kunna avslöja vilken "rätt utrustning" som krävs ?
Citera
2024-10-26, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laxel1
Skulle du kunna avslöja vilken "rätt utrustning" som krävs ?
Capture card, hårddiskinspelare, etc.
Citera
2024-10-26, 16:30
Medlem
Citat:
Capture card, hårddiskinspelare, etc.

Ok, så är det kanske, men det går inte programmera i förväg och spela in upp till 3-4 program samtidigt som man kunnat med en inspelningsbar box. för det har ju varit hela poängen.
Citera
2024-10-26, 16:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Med Boxers hub går det inte enligt Boxer.
Köper man dyra grejor från Boxer och sen inte kan använda dom känns det rätt surt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in