2024-10-29, 10:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför skulle PV misstänkas för det?

Såg PV "lite äldre" ut? Var han iklädd mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska?

Svar: Nej, nej, nej och åter, nej.

En del är visst inte så bra på att lägga pussel.

Det "tankeslöa" jag hänvisade till i mitt inlägg är att man genom observationen att inget vittne sett PV på mordplatsen skulle kunnat lett till vilka galna och verklighetsfrånvända spekulationer som helst.

Det går att dra vissa paralleller till SE här och de teorier man hittat på om honom.
Citera
2024-10-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Finns inget som tyder på att SE presenterade sig för Ålandskvinnan. Däremot lade han undan ett par gula mjukisbyxor i XL i hennes butik, i namnet SE.

På vilket vis är hon ett viktigt vittne? Har det betydelse i skuldfrågan?

Mig veterligen hade kvinnan enbart en teori. Det var det många som hade - och som bekant fortfarande har. Sa SE något av värde omkring skuldfrågan till henne, anser du? Om, vad?

Givetvis är det fullt möjligt att han ena veckan var i Idre, veckan efter åkte en dagstur till Åland. Vad är det du inte tycker går ihop?

Skulle inte du påstå att om det är Engström på Åland som Maggan träffar stärker Engström att ha med mordet att göra ?
Citera
2024-10-29, 13:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skulle inte du påstå att om det är Engström på Åland som Maggan träffar stärker Engström att ha med mordet att göra ?

Den kopplingen fattar inte jag heller. Varför skulle det vara misstänkt att åka till Åland två veckor efter mordet och köpa ett par gula byxor?

Vi får se vilka funderingar Pojkpingis har om detta.
Citera
2024-10-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den kopplingen fattar inte jag heller. Varför skulle det vara misstänkt att åka till Åland två veckor efter mordet och köpa ett par gula byxor?

Vi får se vilka funderingar Pojkpingis har om detta.

Kopplingen kan ju vara just Åland och vad som pågick på Åland just dessa dagar ?
Citera
2024-10-29, 13:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det "tankeslöa" jag hänvisade till i mitt inlägg är att man genom observationen att inget vittne sett PV på mordplatsen skulle kunnat lett till vilka galna och verklighetsfrånvända spekulationer som helst.

Det går att dra vissa paralleller till SE här och de teorier man hittat på om honom.

Teorierna bygger som bekant på signalement, tidpunkt, observationer och hans egen tveksamma story.

Så det finns en stabil grund att stå på, till skillnad från med andra misstänkta.

Men det man hoppas på är förstås vapen och ammunition, fingeravtryck, DNA, bekännelsebrev ...

Det är inte för sent för sånt att ramla fram, även om Maggans frånfälle var en dyster nyhet.
Citera
2024-10-29, 13:53
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jag uppfattar det som om PH hittar lappen före augusti 1986, så SE kanske var engagerad redan innan den tyska grenen av EAP ömsade skinn och "bytte namn".

Du försöker göra det hela till något löjligt, i vanlig ordning. Men vad har du själv för teori kring det faktum att SE på en post-it-lapp skrivit "Tysk reg. Wiesbaden"? Vad syftar han på?
Citera
2024-10-29, 14:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Du försöker göra det hela till något löjligt, i vanlig ordning. Men vad har du själv för teori kring det faktum att SE på en post-it-lapp skrivit "Tysk reg. Wiesbaden"? Vad syftar han på?

Det rör sig om en enstaka lapp som PH valt ut. PH letade bara efter saker som pekade mot SE.

Jag tror det kan ha med SEs arbetsuppgifter att göra. Någon uppgift som hade med ett försäkringsärende som fanns i register i Rüdesheim utanför Wiesbaden.

Det kan också handla om annonser för sällskapsresor med buss till Rüdesheim. WGs fru pratade kanske om de bussresor hon åkte på inkognito när de spelade bridge.

Det finns säkert flera triviala orsaker till att en av lapparna hade denna text.

Vore SE mördaren blir det som du säger "löjliga" spekulationer om hur denna lapp hör ihop med den hypotesen.

Att PH inte själv kommer ihåg varför han reagerade på lappen vid hans förhör 2017 tyder på att han inte fick så mycket puls av lappen ens 1986.

Jag tror lappen är lite text på en kladdlapp som har någon fullt plausibel men trivial förklaring som helt saknar kopplingar till MOP.

Edit: Detta är inte en post-it-lapp utan en 10x10 cm stor lapp från en bunt med 1000 st. Ibland var de limmade i ena kanten ibland var de lösa. De fanns i två olika utföranden, men är tekniskt sett ingen post-it-lapp.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-29 kl. 14:07.
Citera
2024-10-29, 14:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Teorierna bygger som bekant på signalement, tidpunkt, observationer och hans egen tveksamma story.

Så det finns en stabil grund att stå på, till skillnad från med andra misstänkta.

Men det man hoppas på är förstås vapen och ammunition, fingeravtryck, DNA, bekännelsebrev ...

Det är inte för sent för sånt att ramla fram, även om Maggans frånfälle var en dyster nyhet.

Vi har nog lite olika uppfattning om vad som är "stabil grund" märker jag.
Citera
2024-10-29, 14:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ålandsmaggan är kanske ett vittne som man borde ta på lite allvar..

Sa hon inte i förhör att Stig hade presenterat sig och veckan senare såg hon honom i tidningen och kände igen honom på bilden och namnet...

Kan inte Stig först varit i Idre och sen på Åland...Var det inte 13-14 mars som Maggan träffade på Stig ?

Jo, det stämmer. Den 14:e.

Såvitt jag förstår kände Ålandskvinnan igen SE på exakt samma bild som YN senare fick se.

Bilden från "Jag blev förväxlad med ..."-artikeln.

Det var synd att inte PH och RB kollade Skandiamannens närvaro på jobbet även den veckan.

Tänk om han var sjukskriven t.ex. den 14:e ... Vilket var en fredag?

Av intresse är att ett av Norrtäljebreven är poststämplat den 18:e mars. Tömdes lådorna dagligen?
Citera
2024-10-29, 14:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, det stämmer. Den 14:e.

Såvitt jag förstår kände Ålandskvinnan igen SE på exakt samma bild som YN senare fick se.

Bilden från "Jag blev förväxlad med ..."-artikeln.

Det var synd att inte PH och RB kollade Skandiamannens närvaro på jobbet även den veckan.

Tänk om han var sjukskriven t.ex. den 14:e ... Vilket var en fredag?

Av intresse är att ett av Norrtäljebreven är poststämplat den 18:e mars. Tömdes lådorna dagligen?

Brevlådor tömdes oftare på 80-talet än idag.

Vill man fantisera kan väl SE bett expediten i väskaffären att posta brevet några dagar efter det hypotetiska besöket i väskaffären i Norrtälje?
Citera
2024-10-29, 14:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad bra!
Mitt syfte var dock inte att vare sig lägg mig i "fajten" eller kasta bensin på glöden, utan mer flika in även med AB's vittnesmål och länk till källa.

Ja gällande SE's uppgifter så kan det väl vara en hypotes. Jag är dock lite frågande till om han (eller man) ens trodde att även fingrar kunde avsätta DNA-spår. Det var inte möjligt vid den tiden.
Men visst kan han kanske ändå ha trott det. Vi vet inte.

Och en annan hypotetisk fråga. Tänk om man nu hade fått en DNA-träff från SE på Palmes rock?
Här spelar det nog in vart den i.s.f. hittades? På axeln eller om man hittade den på framsidan av rocken t.ex.?
Byxorna skulle vara något att kolla. Vem var det som drog Palme i benen?

Enligt den här dokumentären på 90-talet var det fingeravtryck som de letade efter.

Synd att de inte plomberade rocken direkt, för att kolla DNA med vår tids verktyg.

Det var BP som drog OP i benen. Han var rädd för att offret skulle kvävas i ryggläge.

BP var bevisligen där. Han noterade LB som illamående befann sig vid väggen, samt la märke till LL:s rätt uppseendeväckande byxor ... Några sådana unika detaljer hade inte SE att rapportera.

Den enda unika observation som SE gör, är den av LJ inne i gränden, vilken hade kunnat göras av GM.
Citera
2024-10-29, 14:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Svårt att veta om du är allvarlig eller inte. Varför i hela fridens namn skulle det stärka tesen att SE är GM om han var på Åland i nämnda kvinnas butik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in