2018-03-29, 22:39
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Orakelnatten har jag också läst, och jag blev väldigt imponerad över Paul Austers förmåga att låta romanen utspelas på flera olika nivåer, samtidigt som handlingen aldrig upplevdes som splittrad eller fragmentarisk. New York-trilogin ligger dessutom på nattduksbordet och inväntar rätt tillfälle. Är även den präglad av den där härliga, lite smått absurda, mystiska stämningen som vilar över Orakelnatten?

Citat:
Låter lovande! Orakelnatten tyckte jag var en ovanligt trivsam läsupplevelse, så att konsumera mer av den varan är verkligen något jag ser fram emot.
Återvände efter viss tvekan till Auster och hans författarskap. Denna gång föll valet på Oracle Night. Tyckte att den kändes rörig och jobbig de första 30 sidorna och jag var nära att ge upp boken men eftersom jag satt på ett tåg och inte hade något annat att göra så fortsatte jag att läsa. Det är jag glad för då boken blev bättre när man kom in i den. Sidorna från ca 50-150 uppskattade jag mycket. Bokens avslutning var skum (som vanligt när det gäller Auster) men får väl antas passa till de parallella berättelse han byggt upp.

Auster har definitivt förmågan att skriva bra litteratur men efter att ha läst fyra av hans verk så måste jag ändå återkomma till det faktum att han är väldigt ojämn. Menar då inte att främst verken har skiftande kvalitet utan snarare att det i en och samma bok finns bra och dåliga avsnitt. Så är det med de flesta författare kanske någon argumenterar men jag tycker att det är mer extremt hos Auster än hos någon annan jag läst.
Citera
2018-03-30, 10:53
Medlem
BertFoxs avatar
Har läst för lite av Auster för att kunna uttala mig generellt. Bara New York-triologin, som lämnade mig kall, och Att uppfinna ensamheten, som jag tyckte väldigt mycket om. Speciellt första halvan, som är ett underbart porträtt av den gåtfulle och undflyende fadern.
Citera
2018-04-07, 20:37
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Återvände efter viss tvekan till Auster och hans författarskap. Denna gång föll valet på Oracle Night. Tyckte att den kändes rörig och jobbig de första 30 sidorna och jag var nära att ge upp boken men eftersom jag satt på ett tåg och inte hade något annat att göra så fortsatte jag att läsa. Det är jag glad för då boken blev bättre när man kom in i den. Sidorna från ca 50-150 uppskattade jag mycket. Bokens avslutning var skum (som vanligt när det gäller Auster) men får väl antas passa till de parallella berättelse han byggt upp.

Auster har definitivt förmågan att skriva bra litteratur men efter att ha läst fyra av hans verk så måste jag ändå återkomma till det faktum att han är väldigt ojämn. Menar då inte att främst verken har skiftande kvalitet utan snarare att det i en och samma bok finns bra och dåliga avsnitt. Så är det med de flesta författare kanske någon argumenterar men jag tycker att det är mer extremt hos Auster än hos någon annan jag läst.

Jag är nog benägen att hålla med dig i det du skriver i sista stycket. Det var något jag tänkte på när jag läste New York-trilogin där jag upplevde att de tre delarna pendlade rätt mycket i kvalitet. Nu är det ett tag sedan jag läste den, men jag skulle nog hålla Orakelnatten som min favorit. Vilka fyra romaner är det som du har läst?
Citera
2018-04-08, 07:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Jag är nog benägen att hålla med dig i det du skriver i sista stycket. Det var något jag tänkte på när jag läste New York-trilogin där jag upplevde att de tre delarna pendlade rätt mycket i kvalitet. Nu är det ett tag sedan jag läste den, men jag skulle nog hålla Orakelnatten som min favorit. Vilka fyra romaner är det som du har läst?
Dårskaper i Brooklyn, Illussionernas bok, Orakelnatten och Månpalatset. Samtliga på engelska. Jag är osäker på vilken jag ska läsa här näst, om det nu överhuvudtaget blir någon mer Auster.
Citera
2019-02-10, 07:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Det var ord och inga visor i denna tråd. Många verkar kritiska till Paul Auster.

Nu har jag iof inte läst så mycket av Auster, bara City of Glass för något år sedan, men den tyckte jag var riktigt bra. Hittade den i bokhyllan för några dagar sedan och ögnade igenom den igen. Blev lite sugen på att återigen läsa en bok av Auster och undrar vad jag bör köpa om jag gillade City of Glass. Rent logiskt borde jag följa New York-trilogin, men boken Vålnader känns måttlig intressent när jag läser handlingen på baksidan.

Någon som har något tips? Hur står sig Vålnader jämfört med första boken?
Sträckläste trilogin då jag gjorde en längre resa med flyg och tåg. Tyckte liksom du mycket om City of Glass. Fortsatte sedan med Ghosts men den kändes bara meningslös. Okej, jag fattar att den är "smart skriven" men mycket till läsupplevelse var det då inte!

Tredje delen The locked room var, som många Auster-böcker, ganska spretig. Vissa delar var bra, andra dåliga. Efter att ha avslutat sista delen kände jag mig riktigt trött på konceptet. Som helhet ger jag trilogin 3 av 5 stjärnor. Absolut inte skräplitteratur men knappast heller så fantastiskt som vissa vill få det till. Ett plus för de många, ofta roliga, sidohistorierna.
Citera
2019-02-12, 18:55
Medlem
Steppvargens avatar
Jag gillar verkligen Paul Austers berättelser. Min absoluta favorit är "Slumpens musik", en fasansfull historia som fick mig att beröras på djupet. Ingen må bra bok direkt. Vill man ha må bra böcker så kan man ju alltid läsa vissa deckare som trots alla mord ändå har en viss mysfaktor, eftersom dessa romaner är så osannolika att läsaren förstår att allt bara är påhitt.

När man läser Paul Auster så dras man däremot in i berättelsen, man tror på historien och förfasas över ensamheten och maktlösheten som drabbat hans karaktärer. Efteråt så känner åtminstone jag att man lärt sig något.

Vill man ha en något lättsammare Auster så vill jag även varmt rekommendera "Dårskaper i Brooklyn" som bevisar att även han kan skriva en må bra roman som både är tänkvärd och trovärdig.
Citera
2019-03-30, 12:46
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hand to Mouth, som öppenhjärtigt beskriver hans tidiga hundår som författare och de "day jobs" han hade under tiden, har stått på min att-läsa-lista länge, den lär vara både kul, inträngande och sarkastisk. Innehåller också, som bilaga, en hårdkokt deckare som han skrev under pseudonymen Paul Benjamin (efternamnet är säkert lånat från Walter Benjamin).
Läste nyligen ut Hand to Mouth och tyckte att den var helt okej men inte mer. Flera av berättelserna från Austers liv känner man igen från hans andra böcker. T.ex. om då han arbetade på en oljetanker som åkte längs USAs kustlinje. Förutom detta slitiga arbete så är det mest författar- och översättarjobb som behandlas i boken. Inte riktigt vad jag förväntade mig faktiskt.
Citera
2023-04-23, 21:45
Medlem
Vilken är den bästa av hans böcker då? Har ännu inte läst något av honom, men förstår av tråden att han är en ojämn författare.

Verkar som del ett i New York-trilogin är läsvärd, men att del två och tre är sämre?
Citera
2023-05-13, 23:01
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniupps
Vilken är den bästa av hans böcker då?
Månpalatset. Skum bok men bra, skön stämning.
Citera
2024-05-01, 10:08
Medlem
Såg att Paul Auster avlidit. Om man inte kommit sig för att läsa honom tidigare, är det NY-trilogin man börjar med? Eller vad rekommenderas?
Citera
2024-05-01, 20:26
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Såg att Paul Auster avlidit. Om man inte kommit sig för att läsa honom tidigare, är det NY-trilogin man börjar med? Eller vad rekommenderas?

Den brukar vara en god ingångspunkt, ja. Även The Book of Illusions brukar folk nämna. Oracle Night gillar jag.
Citera
2024-10-28, 19:52
Medlem
”Håller” hans författarskap? Kommer det att överleva lång tid framåt? Eller kommer han att bli glömd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in