Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
En kort bok, ca 200 sidor med en klassisk austeriansk berättelse-i-berättelsen. Som vanligt blir denna mer intressant än ramberättelsen. Tyvärr tycker jag Auster har producerat just paranteser sen den superba "Orakelnatten" som kom 2005.
Intressant hur det kan skilja i smak, när det gäller Austers böcker. Jag har även märkt detta när jag diskuterat med en bekant som gillar Auster ganska mycket..
I just Orakelnatten tycker jag att han hellre hade kunnat gjort ett undantag och stannat kvar i ramberättelsen. Tyckte det som fanns där innanför blev något plottrigt. Som helhet tyckte jag boken som kom ut strax innan, Illusionernas bok, var bättre.
Men när det gäller Orakelnatten så är det en annan sak som skulle vara intressant att veta. Och det är om Auster har läst en annan postmoderist, nämligen svenske Stig Larsson. I dennes Nyår är det också en man som blir skadad i en olycka (faller i en slalombacke) och därefter tycks få någon slags mental skada, förändrar personlighet, så att han bara lämnar fru och barn, försvinner och bosätter sig i en annan stad. I Orakelnatten har jag för mig att huvudpersonen får något skit på sig från en husfasad, innan han lämnar fru och barn och bara drar till en annan stad.
Tja. Liknande handlingar har man väl läst om tidigare, men här fick jag lite déjá vu-känsla. Vad tror ni?