Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Jodå men i vissas syn på det hela så används orden bara för att dribbla bort saker och ting. Jag hittar då ingenting på min elräkning om att jag betalar för effekt, inte än så länge, däremot betalar jag för omsatt energi och det är väl det som egentligen har betydelse? Är du främst orolig över din "effektförbrukning" när du läser av din faktura från elleverantören? Jag brukar titta på raden längst ner där slutsumman står.
Nej, det gör de verkligen inte.
Men det är förståeligt att du uppfattar en åtskillnad mellan två begrepp som du inte är kapabel att begripa på det sättet, som en sorts försvarsmekanism.
Att du utgår ifrån vad som står på din elräkning i ditt försök till motresonemang är helt absurt. Det visar ju just på att du inte förstår skillnaden mellan effekt och energi och
varför den skillnaden är helt avgörande när man planerar ett elsystem. (Diskussionen handlar om hur elsystemet i ett land måste vara planerat för att fungera. Ingen bryr sig om just din elräkning och hur den är specificerad.)
Att någon överhuvudtaget kan argumentera utifrån vilken avgift som spelar roll för en själv som individ på elräkningen gör mig nästan mållös faktiskt. Inte för att jag förväntar mig att du ska förstå detta, men anledningen till att det överhuvudtaget har införts en "effektavgift" på elräkningen (det är ett helt nytt fenomen) är att variationen i genererad effekt i elsystemet dels har ökat och dels inte är förutsägbar, när oberäkneliga kraftslag som sol- och vindkraft tar över.
Dessutom har kapaciteten att kompensera för detta med reglerbar kraft (speciellt på europeisk nivå, och hela systemet är ju sammankopplat i ett och samma synkront system) minskat. Då behöver man desperat försöka styra in folk till att "kapa sina effekttoppar" med saker som effektavgifter, vilket är rent skrattretande i sin idioti.
Folk kommer fortsätta gå upp på morgonen och sätta på kaffekokaren och vattenkokaren, de kommer fortsätta laga mat och då sätta på spisen, ugnen m.m. när de kommer hem från jobbet, och det går inte att göra så mycket åt detta. Elsystemet ska vara (och var) utformat efter detta.
Genererad effekt och konsumerad effekt måste vara i princip exakt lika stora
i varje ögonblick. Uppstår en betydande skillnad, dvs. som är så pass stor att frekvensen i elsystemet hamnar utanför ett visst intervall, utan att drastiska motåtgärder sätts in omedelbart (inom några få sekunder idag, och det kommer bli ännu mindre om ännu mer tröghet i system byggs bort när sol- och vindkraft, som inte ger någon tröghet, tränger undan vattenkraft, kärnkraft och fossildriven kraft)
kollapsar elsystemet inom loppet av sekunder. Tänk dig en bil där du av misstag lägger i femmans växel istället för ettans när du krypkör. Motorn dör direkt, av i princip samma anledning.
Kanske kan du ta till dig något härifrån:
https://www.iva.se/contentassets/9166af7147f842cdb832dd5cb2f8f2b8/201606-iva-vagvalel-svangmassa.pdf
eller från de många intervjuer som finns med Jan Blomgren på Youtube.
För de mer ambitiösa (kanske inte just för dig m.a.o.) rekommenderar jag de här rapporterna:
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2012/11/nuclear-energy-and-renewables_g1g24919/9789264188617-en.pdf
https://www.oecd-nea.org/jcms/pl_15000/the-costs-of-decarbonisation-system-costs-with-high-shares-of-nuclear-and-renewables?details=true
(I de senare rapporterna handlar inte alla delar om de ämnen jag beskrivit, men de avsnitt som gör det är utmärkta.)