Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
(Klicka bakåtpilen för referensinlägget)
Du ska ha tack för bra kommentarer och sinnrika idéer. Jag ska spinna vidare lite fritt här, men mot slutet återkommer jag till "biffen" i det hela för min del, nämligen SvD-artiklarnas betydelse för förloppsanalysen av Engströms förehavanden på och kring mordplatsen.
När det gäller Lisbeth Palme och "kommissarie" Engström så måste ju något ha ingett förtroende för att hon skulle öppna sig åtminstone på glänt för just honom. Den poängen är klockren. Det jag for efter med min tanke i förbigående (och parentes) var att Lisbeth i så fall pekat när polisen redan kommit. Det finns ju ingen anledning för Lisbeth att anta att någon poliskommissarie kommer knatandes längs trottoaren. Men om polisen redan kommit kan han ju ha kommit med endera bilen, vad Lisbeth beträffar vill säga.
Du föreslår nu att Lisbeths pekning kan tänkas ha skett redan innan polisen kom, men det tvivlar jag på. Därmed inte sagt att hon pekar för (den uniformerade) polisens räkning. Men vad skulle hon egentligen vinna på att peka ut för ett slumpmässigt vittne vart gärningsmannen sprang? Om hon tänker att Engström är "kommissarie" så är det ju polisen hon pekar för, tror hon i alla fall. Men då måste polisen redan vara på plats innan Lisbeth pekar.
Lisbeths kontaktbarhet och rationalitet är intressanta frågor. Jag har alltid konsekvent hävdat att Lisbeth Palme agerar ändamålsenligt på mordplatsen. Hon söker hjälp, hon försöker få tag på ambulans och läkare, hon invänder mot Hage & Glantz uppenbara felhantering av Olof Palme, och så vidare. I varenda moment gör Lisbeth faktiskt rätt. Att hon inte verkar kontaktbar kan kanske ha att göra med att hon inte är så intresserad av att bli omklappad i det skedet, och dessutom vill hon väl hemlighålla identiteten tills polisen kommit – vilket naturligtvis är helt rationellt.
När polisen kommer verkar Lisbeth emellertid förvänta sig av Gösta Söderström, att denne spontant ska känna igen henne. Det är ju också möjligt att hon sagt vem hon är men att det gått in genom ena örat och ut genom det andra på Söderström. I alla fall uppkommer en situation där det blir trögt med Söderström och då får hon ett utbrott där hon idiotförklarar honom. Då först trillar polletten ner där. Det är också ett begripligt beteende, från båda hållen.
Det är fint att du citerar ur bandförhöret med Anna Hage. Där framgår klart och tydligt att förhörsledaren (Lars Jonsson) bokstavligen lägger orden i hennes mun. Hage har svårt att erinra sig vad Lisbeth sagt men kommer på att hon sagt just "däråt sprang han" här Jonsson ordagrant föreslår det. Med all respekt, men sådant där har väldigt lågt bevisvärde även om jag för egen del tror att det stämmer.
Biten i samma förhörsutdrag om att den ene av de två männen vid mordplatsen var "en buse" föregås av en inledning som kommer direkt innan. Så här lyder den:
F: Ja Anna du är tydligen i uppfattningen att Lisbet Palme säger någonting om vad som har hänt och kanske någonting om denne mannen också, kan du försöka erinra dig vad hon säger?
H: Det har jag tänkt väldigt mycket på vad hon har sagt, för samtidigt som jag tittar upp så står det en tjej mot Dekorima-hörnet och då kräks hon, för det ser tydligen rätt oaptitligt ut och då tittar jag upp på Lisbet igen och då är hon på väg emot mig, sen försöker hon knuffa undan mig men då fortsatte jag igen och hon säger någonting om den där lilla till trottoaren, det är något om att han var dum och så där, någonting men jag har försökt tänka på det men det går inte.
Skälet till att jag tar upp det här är dels för att peka på att Lisbeth försöker knuffa bort Hage i syfte att skydda Olof Palme från "misshandeln". För saken är, att om Palme inte redan varit stendöd så hade Hages & Glantz insatser mest bara gjort skada. Även Engström antyder detta i minst ett förhör, men jag gitter inte leta fram och citera det just nu.
Det är i det sammanhanget som han framför att offret ska ligga i sidoläge. Men det blir ju inget av med det, utan själva vändningen i sidoläge är något som Engström hittat på. Däremot kan det nog vara så att han stått där och påpekat det. Även Bengt Palm har jag för mig säger något om att man måste passa sig så att offret inte kvävs av allt blod i svalget.
Hage & Glantz insatser är naturligtvis "hjältemodiga" i meningen att de agerat blixtsnabbt och utan räddhågsenhet. Men rent tekniskt gjorde insatsen mer skada än nytta. Engström är ju också väldigt spydig om just Hage i sitt brev till Anér.
Det andra skälet till att jag tar upp "ingressen" till det du citerade är det Hage säger om "den där lilla". Av transkriptionen att döma verkar det som om Lisbeth talar om en liten person, som var dum, eller en ruggig buse som Hage ju också uttryckte det. Det där intresserade mig länge eftersom det underförstår att det fanns en andra och större person med på platsen. "Den där lilla" står då i kontrast till "den stora" personen.
Men nu när ljudfilen till slut släpptes (se länk) framgår att transkriptionen blivit fel. Bandbytet sker vid 29:00 in på klippet. Ordet "trippen" har trillat bort från förhörsutskriften. Så här ska det lyda:
"... och hon säger någonting om den där lilla trippen till trottoaren, ...
https://www.juridikfronten.org/wp-content/uploads/2024/07/AHage860402.mp3
"Den där lilla" handlar alltså inte om någon person utan det handlar om Lisbeths egen lilla exkursion ut till trottoarkanten, där hon kanske försöker stoppa någon bil – i alla fall om vi får tro Engström.
Det var en utvikning där. Vad som främst intresserade mig med den fyrhövdade SvD-artikeln var om det kunde finnas något i den som hjälper till med att närmare bestämma förloppet på och kring mordplatsen.
Uppgiften om Lisbeths pekning har såvitt jag kan se ingen större betydelse för det, även om den kanske är intressant av andra skäl – eller rentav i sig själv, om man är Engström-aficionado.
Däremot är det ju intressant för förloppet att hon försöker stoppa bilar ute på Sveavägen, det måste ju tas med när man försöker bestämma hur pass länge Engström befann sig på mordplatsen innan han kutade iväg inåt gränden. Tidigare har det föreslagits här i tråden att han även skulle ha varit fram till Chevan och pratat där, men då har jag haft svårt att se hur han skulle hinna med alla moment innan han sticker. Med försöken att stoppa bilar blir det förstås ännu tightare med tiden och nu känns det verkligen som om stoppet vid Chevan måste ge vika.
En sak till av förloppsintresse framkom också i artiklarna, och det är att Engström nämner att ambulansen kommit när han återvände till mordplatsen efter exkursionen in i gränden. Då har vi två hållpunkter för "tur och retur"-modellen: Zahirs "tjocka kille med rock" är den ena, och Engströms uppgift om ambulansen är den andra. Om han stuckit in på Bohemia skulle han inte ha kommit tillbaka till mordplatsen förrän ambulanserna redan åkt. Även om man alltid kan ifrågasätta vad Engström själv påstår så tycker jag att ändå att det finns visst stöd för "tur och retur"-scenariot.
Att SvD-artiklarna hjälper till med att binda Engström till mordplatsen efter mordet, dvs bidrar till dennes "alibi" för mordet, det tycker jag är svårt att bestrida. Samtidigt är värdet i det kanske ändå ganska begränsat eftersom vi redan hade mer än tillräckligt för det syftet. Det blir lite tårta på tårta, men med tanke på hur mycket tårtälskare vi har här i Skandiachatten verkar tårtstapeln aldrig kunna bli tillräckligt hög.