2024-10-27, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Citat:
Du ser nå hva jeg skriver, og artiklene ligger nå der, så du kan jo bare si hva du vil.
Holden er beviselig en løgner.

Jeg er bare glad for at alle fremdeles tenker at TH er skyldig, selv etter Riksadvokatens avgjørelse.
Jeg registrerer at det kom flere støtteinnspill fra Bollenilsen, Koss og Skansen. Men ingen av disse tror at TH faktisk er uskyldig. Skansen er en av dem som har gitt vitneforklaringer som har vært svært ufordelaktig for TH, og som tegner et bilde av TH som en ekte hustyrann. Men utad later han som at han tror TH er uskyldig. Han var med å reparerte porten til TH når en ruskjører braste inn der med en hvit Audi A3 stv. Hvem vil vel være i konflikt med en som TH?

Jeg tror ikke ett sekund på at du har innsyn i Skansens avhør. Dessuten er det åpenbart at du skriver disse påstandene for å skape konflikt mellom Skansen og Tom Hagen. Dette er rene løgner fra din side, uten et snev av sannhet. Du fyrer oppunder andres menneskers lidelser, i håp om at de skal miste besinnelsen.

Jeg har nok ikke noen bekreftelse eller avkreftelse på om jeg har noe direkte innsyn i hans avhør. Men det er flere naboer som har vitnet om hvordan TH i årevis har mishandlet Anne.
Det er ikke bare Skansen som har blitt avhørt.
I tillegg har THs partner i Elkraft, to brødre av TH, og flere av de som jobber ved Futurum bl.a. GHH kommet med vitneavhør som er meget ufordelaktige for TH. De to brødrene kunne fortelle om hard fysisk og psykisk vold. Dette er en gærn psykopat, det er det ikke noen tvil om. Jeg vet nok mer enn jeg burde si her. Men jeg ønsker ikke at TH skal oppsøke den ene og den andre, så det får evt være til en annen gang.
Som jeg allerede har skrevet, Dette er rene løgner fra din side, uten et snev av sannhet. Du fyrer oppunder andres menneskers lidelser, i håp om at de skal miste besinnelsen. Med slike uttalelser ønsker du åpenbart at noen skal miste besinnelsen. Dine uttalelser i denne tråden har alltid fremstått som løgner og ondsinnet sladder. Og du har i tillegg oppfordret til ulovligheter, ved å misbruke THs identitet, foreta bestillinger og avbestillinger på abonnement i THs navn. Bestille 100 kubikk stein fra entreprenør, dumpet I TH oppkjørsel, dvs skape problemer for entreprenøren også, som dermed vil ha penger utestående, som han har forskutert. Det er nemlig svindyrt å transportere 100 kubikk stein. Det er svindel og trakassering av uskyldige mennesker i stor skala, så jeg håper virkelig du blir avslørt og dømt, slik du holder på.
Citera
2024-10-27, 18:30
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Som jeg allerede har skrevet, Dette er rene løgner fra din side, uten et snev av sannhet. Du fyrer oppunder andres menneskers lidelser, i håp om at de skal miste besinnelsen. Med slike uttalelser ønsker du åpenbart at noen skal miste besinnelsen. Dine uttalelser i denne tråden har alltid fremstått som løgner og ondsinnet sladder. Og du har i tillegg oppfordret til ulovligheter, ved å misbruke THs identitet, foreta bestillinger og avbestillinger på abonnement i THs navn. Bestille 100 kubikk stein fra entreprenør, dumpet I TH oppkjørsel, dvs skape problemer for entreprenøren også, som dermed vil ha penger utestående, som han har forskutert. Det er nemlig svindyrt å transportere 100 kubikk stein. Det er svindel og trakassering av uskyldige mennesker i stor skala, så jeg håper virkelig du blir avslørt og dømt, slik du holder på.

Jeg har ikke oppfordret til noe som helst. Jeg påpekte at muligheten er der.
Det jeg har sagt er ikke løgn. Det har riktignok ikke stått i media, men det betyr ikke at det er løgn. Kan du bevise at det er løgn? Eller er du misunnelig på at jeg vet? Husker du surmulet noe voldsomt når jeg postet at jakka var av det og det merket, og så kom i media neste dag. Du påsto at jeg hadde et e-abonnement som gjorde at jeg fikk nyhetene en dag før de som leste i VG på vanlig måte.
Hva er det du surner etter egentlig?
Jeg er ikke ute etter å fyre opp under noe, eller sette noen opp imot hverandre, jeg bare kommer med fakta om hva folk rundt om faktisk tror. Du prøver å skape et bilde av at TH er en snill og grei kar, og at han er renvasket, noe som jeg tilbakeviser. Han er langt ifra noen grei kar.
Citera
2024-10-27, 18:33
Medlem
Skaanseths avatar
.
Citera
2024-10-27, 18:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar alltså att polisen ska häva sekretessen för en del av utredningen, i syfte att få ny bevisning eftersom högsta instans har lagt ner utredningen? Detta skulle vara tjänstefel så det smäller om'et i Sverige, och jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara annorlunda i Norge på en så fundamental punkt. Vad i hela friden ska man med en rättsordning till överhuvudtaget om underinstanser på eget bevåg skulle kunna överpröva överinstansers beslut?

De har ikke lagt ned utredningen som sådan, kun utredningen av TH. Men om han ikke er delaktig, er
han i hvertfall et offer. "Modus" i forbrytelsen fremstår ikke som en vilkårlig vinningsforbrytelse.
Dette er ikke et ran av en mann med mye penger. Det er helt åpenbart at det ligger noe mer bak.
Politiet kaller det en drapssak. TH selv sier han opplever at noen er ute etter å ramme ham
personlig og økonomisk. Hvorfor alt "showet" rundt trusselbrev og kryptokoder? Hvorfor ikke
en enklere metode, hvis målet kun var penger?

La oss nå si at TH faktisk er uten skyld. Men omstendighetene rundt forbrytelsen endrer seg ikke
nevneverdig. THs personlighet forandrer seg ikke. Da er det nærliggende å tenke at noen i hans
krets har et motiv mot ham personlig. Kanskje fordi han er den han er, og oppfører seg slik han gjør.
Man må se på fakta - TH ble drapsmistenkt og etterforsket i årevis. Uavhengige vitner har fortalt
at han var en drittsekk, spesielt overfor sin hustru. Disse vitneutsagnene annulleres ikke selv om
TH formelt sett er utenfor mistanke for drap eller medvirkning til drap.

Man kan ikke underslå effekten av forbrytelsen.
Citera
2024-10-27, 19:01
Avslutad
Citat:
Jeg har ikke oppfordret til noe som helst. Jeg påpekte at muligheten er der.
Det jeg har sagt er ikke løgn. Det har riktignok ikke stått i media, men det betyr ikke at det er løgn. Kan du bevise at det er løgn? Eller er du misunnelig på at jeg vet? Husker du surmulet noe voldsomt når jeg postet at jakka var av det og det merket, og så kom i media neste dag. Du påsto at jeg hadde et e-abonnement som gjorde at jeg fikk nyhetene en dag før de som leste i VG på vanlig måte.
Hva er det du surner etter egentlig?
Jeg er ikke ute etter å fyre opp under noe, eller sette noen opp imot hverandre, jeg bare kommer med fakta om hva folk rundt om faktisk tror. Du prøver å skape et bilde av at TH er en snill og grei kar, og at han er renvasket, noe som jeg tilbakeviser. Han er langt ifra noen grei kar.
Du har helt klart oppfordret til ulovligheter iform av svindel og trakassering. Det kan du ikke vri deg unna.
Jeg har ikke surmulet pga en jakke. Det var nok heller du som ble litt høy på deg selv der. Ditt problem er at du tror alle er som deg. Jeg har heller ikke problemer med hva andre "vet". Tvertimot, anser jeg alle opplysninger som ikke er offentliggjort totalt ubrukelig, fordi det bare kan anses som sladder. Det er bare politiet som kan undersøke vitneutsagn. Det vil alltid finnes rykter. Det som karakteriserer rykter er at man som hovedregel kan være sikker på at et hvert rykte innehar enten en ren løgn eller en ren løgn med et snev av sannhet. Eller en sannhet med et snev av løgn. Selv den som ikke lyver kan spre usannheter, dersom vedkommende ikke har oppfattet situasjonen korrekt. Rykter skaper kaos. Det er bedre at vitner tipser politiet hvis de tror de vet noe, da vil opplysningene dessuten ha en bedre nytteverdi, hvis de inneholder en viss sannhet, eller at de har en verdi på en annen måte. Når opplysninger spres som rykter får opplysningene mindre slagkraft/troverdighet. Der er mitt fokus.
Senast redigerad av Havhest 2024-10-27 kl. 19:05.
Citera
2024-10-27, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
De har ikke lagt ned utredningen som sådan, kun utredningen av TH. Men om han ikke er delaktig, er
han i hvertfall et offer. "Modus" i forbrytelsen fremstår ikke som en vilkårlig vinningsforbrytelse.
Dette er ikke et ran av en mann med mye penger. Det er helt åpenbart at det ligger noe mer bak.
Politiet kaller det en drapssak. TH selv sier han opplever at noen er ute etter å ramme ham
personlig og økonomisk. Hvorfor alt "showet" rundt trusselbrev og kryptokoder? Hvorfor ikke
en enklere metode, hvis målet kun var penger?

La oss nå si at TH faktisk er uten skyld. Men omstendighetene rundt forbrytelsen endrer seg ikke
nevneverdig. THs personlighet forandrer seg ikke. Da er det nærliggende å tenke at noen i hans
krets har et motiv mot ham personlig. Kanskje fordi han er den han er, og oppfører seg slik han gjør.
Man må se på fakta - TH ble drapsmistenkt og etterforsket i årevis. Uavhengige vitner har fortalt
at han var en drittsekk, spesielt overfor sin hustru. Disse vitneutsagnene annulleres ikke selv om
TH formelt sett er utenfor mistanke for drap eller medvirkning til drap.

Man kan ikke underslå effekten av forbrytelsen.
Hvorfor kan ikke motivet for kidnappingen kun være økonomisk?
Citera
2024-10-27, 19:50
Medlem
VG er ute med en ny podcast om Lørenskog-saken med analyser fra VGs redaktør og ØM.
Podcasten belyser bl.a. hvordan VG har jobbet med saken og forsvarer medienes dekning.

VGs redaktør påpeker at lekkasjer er helt nødvendig i saker som dette:
Hvis pressen skal dekke denne type saker så er man avhengig, sånn som systemet er i Norge, av lekkasjer. Det er umulig å drive den politikritikken som etterlyses her, hvis ikke det er lekkasjer. Og lekkasjer fra denne type saker beskrives som et rent onde, men det er også en del av pressen sin rolle som vaktbikkje og beskyttelse av rettstaten at man faktisk har tilgang til denne informasjonen. Og så er det som ØM sier når vi får lekkasjer, enten det er fra politiet, eller det er fra advokater, eller det er fra andre aktører som har innsyn i denne type saker, eller det kan jo være hvem som helst, så er det jo vår jobb og sette de lekkasjene og informasjonen inn og analysere det og se om det har offentlig interesse, er det viktig, om vi ser en flik av noe og prøve å tolke det og vektlegge det riktig.
VG-redaktøren forteller at lekkasjene som oftest kommer fra ulike kilder:
Ofte når man snakker om lekkasjer så er det at man får bruddstykker av informasjon fra ulike steder, og så setter vi det sammen og jobber, og så danner man seg et helhetlig bilde av hvordan situasjonen er og så kan man publisere en sak.
ØM bekrefter også at VG og Krimpodden har unnlatt å publisere ting etter å ha fått konkrete anmodninger fra politiet. Dette gjelder bl.a. spor i saken som ikke er blitt publisert. Som ØM sier i podcasten: "- Vi blåser ikke bare ut alt vi får som noen kanskje kan få inntrykk av."

Podcasten "Giæver og gjengen" lørdag 26. oktober 2024
https://podme.com/no/rss-giaver-og-gjengen/4639771
Senast redigerad av Jayce 2024-10-27 kl. 20:06.
Citera
2024-10-27, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG er ute med en ny podcast om Lørenskog-saken med analyser fra VGs redaktør og ØM.
Podcasten belyser bl.a. hvordan VG har jobbet med saken og forsvarer medienes dekning.

VGs redaktør påpeker at lekkasjer er helt nødvendig i saker som dette:
Hvis pressen skal dekke denne type saker så er man avhengig, sånn som systemet er i Norge, av lekkasjer. Det er umulig å drive den politikritikken som etterlyses her, hvis ikke det er lekkasjer. Og lekkasjer fra denne type saker beskrives som et rent onde, men det er også en del av pressen sin rolle som vaktbikkje og beskyttelse av rettstaten at man faktisk har tilgang til denne informasjonen. Og så er det som ØM sier når vi får lekkasjer, enten det er fra politiet, eller det er fra advokater, eller det er fra andre aktører som har innsyn i denne type saker, eller det kan jo være hvem som helst, så er det jo vår jobb og sette de lekkasjene og informasjonen inn og analysere det og se om det har offentlig interesse, er det viktig, om vi ser en flik av noe og prøve å tolke det og vektlegge det riktig.
VG-redaktøren forteller at lekkasjene som oftest kommer fra ulike kilder:
Ofte når man snakker om lekkasjer så er det at man får bruddstykker av informasjon fra ulike steder, og så setter vi det sammen og jobber, og så danner man seg et helhetlig bilde av hvordan situasjonen er og så kan man publisere en sak.
ØM bekrefter også at VG og Krimpodden har unnlatt å publisere ting etter å ha fått konkrete anmodninger fra politiet. Dette gjelder bl.a. spor i saken som ikke er blitt publisert. Som ØM sier i podcasten: "- Vi blåser ikke bare ut alt vi får som noen kanskje kan få inntrykk av."

Podcasten "Giæver og gjengen" lørdag 26. oktober 2024
https://podme.com/no/rss-giaver-og-gjengen/4639771
Det er påtide pressen gransker seg selv. De har ikke kompetanse til å blande seg inn i pågående etterforskning. Det må selvsagt være ulovlig å lekke saksopplysninger, som har tilkommet pressen på ulovlig vis. Avhør blir dokumentert, enten med lyd eller bilde, og noen ganger begge deler. Hver enkelt har krav på rettsikkerhet. Pressen kan nøye seg med evalueringen eller de opplysningene politiet gir underveis. Det er bare politiet som har kompetanse til å behandle opplysningene korrekt. Heldigvis innrømmer journalistene at de ikke har peiling. Dette maset om offentlig interesse må jo stå i forhold til sunn fornuft. Det må være I alles interesse at journalistene ikke saboterer pågående etterforskning. Det må være saken som til enhver tid får førsteprioritet. Pressen har hatt et åpenbart økonomisk motiv i denne saken.
Citera
2024-10-27, 22:00
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hvorfor kan ikke motivet for kidnappingen kun være økonomisk?

Sier ikke at det er umulig. Men gitt all "støyen", bl.a. ting jeg nevner i innlegget ovenfor, fremstiller
saken som noe mer enn kun økonomisk. Uansett hvem som står bak.
Citera
2024-10-27, 22:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Politiet har underveis i prosessen kommet med detaljer som lenge har vært holdt hemmelig. Feks ble ordlyden i trusselbrevet holdt hemmelig lenge, men tilslutt ble det offentliggjort i sin helhet, noe som avledet grundige analyser fra flere hold. Det samme med kryptosporene. Politiet kom omsider med detaljinformasjon som etterforskningen håpet noen ville kjenne igjen. Riktignok uten å offentliggjøre alt politiet vet. Sporene til SIM-kortet likeså, de kom også frem i lyset til slutt. Alle de nye opplysningene ledet til en rekke nye tips, noe som ga flere relevante etterforskningsskritt og nye svar. Politiet må selvsagt alltid gjøre en nøye vurdering før slike ting offentliggjøres. Men det er liten tvil om at offentliggjøring av ulike detaljer kan bidra til en fremdrift i etterforskningen. Poltiet bør søke en ny tilnærming og lette mer på sløret.

I morgen kan det hende TV2 kommer med nye detaljer om etterforskningen i forbindelse med Åsted Norges reportasje om forsvinningen.
Polisen har naturligtvis rätt att häva sekretessen för den ena eller andra uppgiften i förundersökningen om det bedömer att detta gagnar utredningen, och det inte strider mot lag eller högre instans beslut. Men i det här fallet är förundersökningen nerlagd, så det finns ingen utredning att gagna, och nedläggningen har skett i den högsta instans som han besluta om nedläggning av polisutredningar. Då menar jag att det skulle vara höggradigt anmärkningsvärt om en underinstans skulle häva sekretessen för uppgifter som ingår i denna nedlagda utredning. Vad skulle det kunna finnas för orsak till detta annat än att vilja överpröva en överinstans beslut? Hur mycket de än skulle önska det är varken TV2 eller VG några överinstanser till Høyesterett eller Riksadvokaten.
Citera
2024-10-27, 22:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Polisen har naturligtvis rätt att häva sekretessen för den ena eller andra uppgiften i förundersökningen om det bedömer att detta gagnar utredningen, och det inte strider mot lag eller högre instans beslut. Men i det här fallet är förundersökningen nerlagd, så det finns ingen utredning att gagna, och nedläggningen har skett i den högsta instans som han besluta om nedläggning av polisutredningar. Då menar jag att det skulle vara höggradigt anmärkningsvärt om en underinstans skulle häva sekretessen för uppgifter som ingår i denna nedlagda utredning. Vad skulle det kunna finnas för orsak till detta annat än att vilja överpröva en överinstans beslut? Hur mycket de än skulle önska det är varken TV2 eller VG några överinstanser till Høyesterett eller Riksadvokaten.

Ikke glem at utredningen angis å være til THs fordel. Det vil si at informasjonen som fins
kan peke mot andre GM. Informasjon som er høyst relevant.
Citera
2024-10-27, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sier ikke at det er umulig. Men gitt all "støyen", bl.a. ting jeg nevner i innlegget ovenfor, fremstiller
saken som noe mer enn kun økonomisk. Uansett hvem som står bak.
Men hvordan kobler du "støyen" til gjerningspersonene?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in