2024-10-27, 17:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Genetik/evolution tar tid, håller med om det.

Men är fortfarande fullt övertygad om att många av barnen i mina exempel hade klarat sig en aning bättre än om de stannat kvar i ghettot/Somalia. Låt säga att deras föräldrar följde med och lärde sig språket och anpassade sig till majoritetskulturen. Många av "barnens" barn skulle troligen klara sig ännu en aning bättre.

Ja, vi är överens om detta också, håller med om vad du skriver.
Citera
2024-10-27, 18:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ok.

"Neger" slutade användas för flera årtionden sen. Kanske inte hemma i din isolerade hemby uppe i fjällen.... Men 'vi' säger alltså inte "neger" längre. Har du nångång testat att kalla en svart kollega eller annan svart för "neger"? I deras ansikten?

Fast problemet är ju att det inte finns något bättre ord. "Afrikan" funkar inte, för det kan även vara en vit sydafrikan, eller en vit medborgare i något annat afrikanskt land. "Mörkhyad" fungerar inte heller, för det är många folkslag som är mörkhyade, t.ex. i regnskogsområdet. "Svart" är kanske det bästa, då, men även aboriginerna är kolsvarta i huden, svartare än de många n-gr-r faktiskt. Somalier, etiopier och eritreaner är exempelvis inte svarta, de är brunhyade. En del har till och med bara ljust brunfärgad hy. Och "färgade" är det ännu fler som är. Det behövs en ny samlingsterm för den n-gr--da rasen som inte är kränkande.

Men sedan är saken även dem, att DE måste tänka på sitt beteende, så att nästa nya ord inte fylls på med negativa associationer igen. Det hjälper ju inte att hela tiden ändra ordet.
Citera
2024-10-27, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast problemet är ju att det inte finns något bättre ord. "Afrikan" funkar inte, för det kan även vara en vit sydafrikan, eller en vit medborgare i något annat afrikanskt land. "Mörkhyad" fungerar inte heller, för det är många folkslag som är mörkhyade, t.ex. i regnskogsområdet. "Svart" är kanske det bästa, då, men även aboriginerna är kolsvarta i huden, svartare än de många n-gr-r faktiskt. Somalier, etiopier och eritreaner är exempelvis inte svarta, de är brunhyade. En del har till och med bara ljust brunfärgad hy. Och "färgade" är det ännu fler som är. Det behövs en ny samlingsterm för den n-gr--da rasen som inte är kränkande.

Men sedan är saken även dem, att DE måste tänka på sitt beteende, så att nästa nya ord inte fylls på med negativa associationer igen. Det hjälper ju inte att hela tiden ändra ordet.
Själva poängen med att ta bort ord som neger är inte att få folk att använda ett annat ord, det är att få folk att sluta lägga märke till hudfärg över huvud taget.
Citera
2024-10-27, 18:12
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
dessa två grupper skulle vara exakt lika förutom hudfärgen.

Jag tror att jag misstolkade dig här tidigare. Jag trodde du menade att resultatet blir att de skulle vara exakt lika förutom hudfärgen, men du menar kanske två urvalsgrupper där ingenting skiljer förutom hudfärgen?

Som svar på det sistnämnda: Det finns inget "där bara hudfärgen skiljer" mellan svarta och vita, eftersom det är så mycket annat som kommer på köpet: annat hår, annan skallform, prognathism, hjärnvolym, hormonnivåer, mängden fritt testosteron, längder på leder, blodtryck, organ, med mera. Vi är olika på väldigt många sätt även som populationer.
Citera
2024-10-27, 18:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Själva poängen med att ta bort ord som neger är inte att få folk att använda ett annat ord, det är att få folk att sluta lägga märke till hudfärg över huvud taget.

Ja, men det finns ju tillfällen när det ÄR viktigt att kunna särskilja raserna. T.ex. om man ska klargöra IQ-skillnader mellan dem, eller skillnader i brottslighet, eller skillnader i bidragsberoende. Det MÅSTE mn ju få göra, så att man sedan kan anpassa politiken efter det.
Citera
2024-10-27, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det finns ju tillfällen när det ÄR viktigt att kunna särskilja raserna. T.ex. om man ska klargöra IQ-skillnader mellan dem, eller skillnader i brottslighet, eller skillnader i bidragsberoende. Det MÅSTE mn ju få göra, så att man sedan kan anpassa politiken efter det.
Det är precis det man inte ska få göra.
Citera
2024-10-27, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror att jag misstolkade dig här tidigare. Jag trodde du menade att resultatet blir att de skulle vara exakt lika förutom hudfärgen, men du menar kanske två urvalsgrupper där ingenting skiljer förutom hudfärgen?

Som svar på det sistnämnda: Det finns inget "där bara hudfärgen skiljer" mellan svarta och vita, eftersom det är så mycket annat som kommer på köpet: annat hår, annan skallform, prognathism, hjärnvolym, hormonnivåer, mängden fritt testosteron, längder på leder, blodtryck, organ, med mera. Vi är olika på väldigt många sätt även som populationer.

Har svarta män högre testosteron-nivå än vita män? Har svarta kvinnor högre testosteron-nivå än vita kvinnor? Svartas sammansättning är olik ja. Svarta är mer benägna att utveckla diabetes, de bryter ner läkemedel annorlunda, osv.

Jag menade bara att lika många barn ur de två grupperna skulle vara födda med beroenden (pga mammans missbruk under graviditeten), samma socioekonomiska förhållanden, samma brist på näringsrik mat, osv.
Citera
2024-10-27, 19:20
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrivit tidigare i tråden.

Du förstår inte detta?

"Genetik är dock evolutionär, precis som att hudfärg också egentligen är styrt av "yttre faktorer" på lång sikt, men ärvs genetiskt på kort sikt."

Citat:
Men är fortfarande fullt övertygad om att många av barnen i mina exempel hade klarat sig en aning bättre än om de stannat kvar i ghettot/Somalia. Låt säga att deras föräldrar följde med och lärde sig språket och anpassade sig till majoritetskulturen. Många av "barnens" barn skulle troligen klara sig ännu en aning bättre.

Anpassningsförmåga är i mina ögon den "renaste" formen av intelligens. Utan den hade mänskligheten gått under för längesen. Men människor från vissa kulturer har stora anpassningssvårigheter, alltså ser jag dem som mindre intelligenta (på gruppnivå). Som du säger, det skulle ta många generationer för dem att komma "ikapp".

Du verkar inte riktigt förstå vad det är evolutionsteorin beskriver. Om det inte finns ett evolutionärt tryck som minskar den reproduktiva framgången hos individer med lägre IQ och gynnar de med högre IQ så kommer inte genomsnitts-IQ öka hos populationen.

Du kan ju fundera på om människan idag, tack vare det moderna samhället, är omgiven av en miljö där hög IQ verkligen är något som gynnar din reproduktiva förmåga eller om motsatt förhållande gäller. Är det framförallt intelligenta kvinnor som skaffar många barn eller tenderar det att vara de lite mer dumma kvinnorna?
Citera
2024-10-27, 20:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Det är precis det man inte ska få göra.
Du tror alltså att människor inte ser skillnaden för att man förbjuder ett ord.
Vad ska du göra åt vita då. Jag tror inte du har tänkt igenom det här. Eller är lite trög.
Citera
2024-10-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHeroPowers
"Race is a categorization of humans based on shared physical or social qualities into groups generally viewed as distinct within a given society." enligt wiki.

Ras har inget med att vara rasistisk att göra om man debatterar veteskapligt inom ämnet.

Och diskuterar man vetenskapligt så existerar alltså inte mänskliga raser.....
ORDET: "race" däremot existerar, ex på den amerikanska kontinenten av gammal vana, MEN! det står alltså inte lägre för det som "ras" betyder inom vetenskap, utan det står för det som vi numera oftast använder i ex. Sverige: etnicitet.

Dvs skillander mellan grupper av människor som har olika härkomster/ kulturer.
Citera
2024-10-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu såg dom inte så grova ut. Men hela idén som argument, är förstås dumt. För 476000 år sedan fanns inte dagens människa, inte ens Neandertalarna. Så man kan lika gärna säga att det är förfäderna till dagens Européer som skapade det, vad det nu är, två saker som passar lite löst in i varandra. En gissning av någon är en brygga. Det är förstås bara en gissning. Eller en tidig människa som roade sig med nått eller en säng. Ingen vet.

Det fanns förhistoriska människor. Och att även de förmodligen var bofasta, och tydligen byggde saker av trä, är ju fantastiskt att få reda på. Och Afrikaner är nu förfäder och förmödrar till alla människor.
Så argumentet... just afrikaner!! kan inte skapa nånting av värde, är alltså dumheten i denna debatt.

Citat:
Kan förstås ha blivit inspirerades av deras kultur. Legender visar sig ofta stämma faktiskt. Många fornfynd har hittats, just genom legender. Till och med mycket äldre än den här. Så jag tror nog det finns viss sanning i det.

Men du kan inte visa på vem som sett till att den byggdes heller. Däremot är jag förstås inte imponerad. Har du insett hur liten och dåligt byggd den egentligen är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Larabanga#/media/File:Larabanga_Mosque05.jpg

Så här byggde man i Europa, innan den lerhyddan skapades. Sen har du förstås Egypten och alla andra tidiga kulturer.
https://images-bonnier.imgix.net/files/phi/production/2021/07/29105534/katedralen-i-salisbury-m0c7AudyvLDZ9rsOLpi1Bw.jpg?auto=compress,format&w= 800

Vill du nu visa på nåt och jag ska hjälpa dig, bara för att du är stackars hjälplös kvinna, är väl Stora Zimbabwe ett bättre exempel. Problemet är väl att även dess uppkomst är höljt i lite mörker och definitivt politiskt infekterat att diskutera. Men i alla fall sen medeltid

Det var ETT exempel jag snabbt googlade upp för att alltså täppa till truten på den rasisitska kommentaren av att människor med svart/ brun hudfärg inte skulle ha skapat/ byggt några byggnader.
Vilket alltså är fullständigt strunt.
Citera
2024-10-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och diskuterar man vetenskapligt så existerar alltså inte mänskliga raser.....
ORDET: "race" däremot existerar, ex på den amerikanska kontinenten av gammal vana, MEN! det står alltså inte lägre för det som "ras" betyder inom vetenskap, utan det står för det som vi numera oftast använder i ex. Sverige: etnicitet.

Dvs skillander mellan grupper av människor som har olika härkomster/ kulturer.

Jag definierade bara ordet. Ordets vetenskapliga betydelse existerar givetvis.
Det här verkar snarare vara en känlsomässig debatt om det är omoraliskt eller inte att använda begreppet inom människor, vilket det i vissa fall kan vara. Det är en annan fråga och har inget med att göra om ras i sig existerar eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in