2024-10-27, 16:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag kan svara.

Svarta har lägre IQ än vita.
Vad kan det bero på?

Du börjar bra här, för det är en meningsfull diskussion att ha.

Citat:
Jag frågar dig eftersom du har ägnat tusentals timmar åt att läsa på om IQ.

Hur mycket beror på melatonin i huden och hur mycket beror på yttre faktorer?

Det blir dock trams här, jag vet inte varför du tar upp melanin (du menar melanin, inte melatonin) här - nog för att det är relaterat till hudfärgen, men kom igen nu - på riktigt - du tror väl inte att jag hävdar, eller tror, eller ens insinuerar, att svartas lägre snitt-IQ beror på melanin???

Varför vill ni tramsa såhär hela tiden? Jag fattar verkligen inte. Varför vill ni sätta er i motsatsläge på dessa konstiga sätt hela tiden? Varför ständigt dribbla bort bollen istället för att diskutera frågan seriöst?
Citera
2024-10-27, 16:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
hmm

"preserved two interlocking logs joined transversely by an intentionally cut notch."

ehh jo lär vara mer en byggnad, möjligen nån form av brygga, än någonting annat.
Logs är liksom = stockar och inte pinnar.
Nu såg dom inte så grova ut. Men hela idén som argument, är förstås dumt. För 476000 år sedan fanns inte dagens människa, inte ens Neandertalarna. Så man kan lika gärna säga att det är förfäderna till dagens Européer som skapade det, vad det nu är, två saker som passar lite löst in i varandra. En gissning av någon är en brygga. Det är förstås bara en gissning. Eller en tidig människa som roade sig med nått eller en säng. Ingen vet.

Citat:
hmm
Och i artikeln om masken står det:

"According to a legend, in 1421, an Islamic trader named Ayuba had a dream while staying here, near a "Mystic Stone", instructing him to build a mosque."

Finns gott om svarta muslimer, säkert även 1400. Islam precis som kristendomen har haft sin spridning världen över så även Afrika. Och legender är inte sanningen, samt! huset är fortsatt inte in nån arabisk stil, utan i en traditionell Sudansk. Högst ossanlikt att där skulle komma en "arab" och bygga något i sudanesisk traditionell stil.

Herregud.
Kan förstås ha blivit inspirerades av deras kultur. Legender visar sig ofta stämma faktiskt. Många fornfynd har hittats, just genom legender. Till och med mycket äldre än den här. Så jag tror nog det finns viss sanning i det.

Men du kan inte visa på vem som sett till att den byggdes heller. Däremot är jag förstås inte imponerad. Har du insett hur liten och dåligt byggd den egentligen är.
https://en.wikipedia.org/wiki/Larabanga#/media/File:Larabanga_Mosque05.jpg

Så här byggde man i Europa, innan den lerhyddan skapades. Sen har du förstås Egypten och alla andra tidiga kulturer.
https://images-bonnier.imgix.net/files/phi/production/2021/07/29105534/katedralen-i-salisbury-m0c7AudyvLDZ9rsOLpi1Bw.jpg?auto=compress,format&w= 800

Vill du nu visa på nåt och jag ska hjälpa dig, bara för att du är stackars hjälplös kvinna, är väl Stora Zimbabwe ett bättre exempel. Problemet är väl att även dess uppkomst är höljt i lite mörker och definitivt politiskt infekterat att diskutera. Men i alla fall sen medeltid.
Senast redigerad av EnCarte 2024-10-27 kl. 16:28.
Citera
2024-10-27, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Trådstarten är alltså 13 år gammal, men svamla du på... bättre du skriver vidare med någon annan.

Ja trådstarten är gammal, sen dess har forskningen kring IQ och överhuvudtaget intelligens fortsatt framåt och utvecklats. Nyare forskning har visat att det finns små till inga skillnader mellan kvinnor och män och har inget med hudfärg att göra utan om yttre påverkan såsom kost, utbildning, osv. Där det skulle finnas små skillnader mellan män och kvinnor handlar om spatial och verbal förmåga. Och att det finns större spridning bland män.

Allt väl sammanfattat och understött med en stor mängd källor i denna wikipedia artikeln:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence#:~:text=It%20is%20 now%20recognized%20that,slightly%20greater%20intel ligence%20in%20females.
Citera
2024-10-27, 16:35
Avslutad
Citat:
Du börjar bra här, för det är en meningsfull diskussion att ha.

Det blir dock trams här, jag vet inte varför du tar upp melanin (du menar melanin, inte melatonin) här - nog för att det är relaterat till hudfärgen, men kom igen nu - på riktigt - du tror väl inte att jag hävdar, eller tror, eller ens insinuerar, att svartas lägre snitt-IQ beror på melanin???

Varför vill ni tramsa såhär hela tiden? Jag fattar verkligen inte. Varför vill ni sätta er i motsatsläge på dessa konstiga sätt hela tiden? Varför ständigt dribbla bort bollen istället för att diskutera frågan seriöst?

Så låt oss ha en meningsfull diskussion då.

Japp jag blandade ihop melatonin och melanin (har diskuterat sömn en hel del senaste tiden).

Ok jag frågar igen. Vad tror du svartas lägre IQ beror på?

Jag tramsar inte, jag ställer direkta frågor.
Citera
2024-10-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ja trådstarten är gammal, sen dess har forskningen kring IQ och överhuvudtaget intelligens fortsatt framåt och utvecklats. Nyare forskning har visat att det finns små till inga skillnader mellan kvinnor och män och har inget med hudfärg att göra utan om yttre påverkan såsom kost, utbildning, osv. Där det skulle finnas små skillnader mellan män och kvinnor handlar om spatial och verbal förmåga. Och att det finns större spridning bland män.

Du har som vanligt inte en aning om vad du pratar om. IQ är till väldigt stor del heriditärt där miljön har ytterst lite påverkan. Tvillingstudier har redan visat detta vilket är den allra högsta standarden. Man studerade alltså enäggstvillingar, som har ett identiskt DNA, men som skiljdes åt väldigt tidigt i livet och växte upp i radikalt annorlunda miljöer samt utbildningsnivå och vad man fann var att deras skillnad i IQ var högst marginell. Något enstaka poäng hit och dit.

Så länge din kost under uppväxten inte är så dålig så att hjärnan inte kan utvecklas normalt, med andra ord nära svältnivå, så kommer även den påverka ytterst lite. Att äta fisk och så vidare gör dig alltså inte smartare som en del tror.

Den enda meningen i ditt inlägg som stämmer är den att det är en större spridning i IQ bland män. Vad det betyder är att du komma finna fler män på den nedre skalan av Bell-kurvan med lågt IQ, men du kommer också finna fler män på den högre skalan där genier befinner sig.
Senast redigerad av Reiwa 2024-10-27 kl. 16:44.
Citera
2024-10-27, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men kolla själv på de egyptiska väggmålningarna då. När det finns negrer på dem så är de uppenbart slavar, och egyptierna själva har ljusare hy (men självklart inte lika ljus som vi, den var troligen lätt olivfärgad). Egyptierna gjorde ju regelbundet raider med fartyg till Västafrika, där de fångade in slavar. Detta var liksom inget som vita hittade på på 1700-talet, det har alltid gjorts.

Att slå upp något slags skydd av trä är inte avancerat, de där resterna visar ju inte heller om det funnits någon genomtänkt konstruktion.

"mosque"? TÄNKER du någonsin innan du publicerar? Om det var en moské så uppfördes den naturligtvis av araber, sedan kan negrer såklart ha varit byggnadsarbetare eller slavar. Negrer som konverterat eller konverterats till islam, är en sen företeelse.

Jag har varit i flera nordafrikanska länder, men har aldrig vågat mig över Sahara. Eller runt.

Snälla Merwinna åk ner till Sydafrika och kalla de svarta runtomkring dig för "kaffer" och "negro", en korkad 1950 tals rasse som du är ändå inte så mycket värd för oss andra vita.

Vidare, om du känner dig trygg med en massa aggressiva araber så hade du sannerligen kunnat resa söder om Sahara också.
Citera
2024-10-27, 16:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vad tror du svartas lägre IQ beror på?

En hel mängd olika faktorer, jag skulle kunna skriva en uppsats om vad jag tror, men låt mig dra några faktorer lite kortfattat:

1. Genetik, och detta är den största faktorn. Genetik är dock evolutionär, precis som att hudfärg också egentligen är styrt av "yttre faktorer" på lång sikt, men ärvs genetiskt på kort sikt. Om man nu tror på out-of-Africa-teorin så måste man nödvändigtvis hålla med mig här; att människan vandrade norrut från Afrika och blev vitare längs vägen. Två svenskar kan inte få ett svart barn, men det är trots det miljö som gjort oss vita, och det har kodats i generna.

Detsamma gäller givetvis IQ och en hel mängd andra anpassningar. Vi kan observera det i barn också, där vi ser att svarta barn växer snabbare och snabbare blir duktigare än vita barn på grovmotorik. Vi ser det i vuxen ålder i att svarta är utmärkta atleter på ett sätt som mycket färre vita är.
Conclusion: Blacks have a faster tempo of linear growth in childhood partly on account of their nutritional habits, as girls in particular tend to have higher BMI values, and partly probably because of genetic differences.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03014460701747176

Detta är också kopplat, precis som jag skriver ovan, till både miljö och genetik (tänk miljö och gener som ungefär klimat och väder).

2. Dålig miljö

Om man får för lite näring i livmodern eller tidigt i livet så riskerar man att få sänkt IQ på det viset att den inte kommer nå sin fulla genetiska potential. Ungefär som att om du inte ger ett barn kalcium och proteiner i tillräcklig grad, så blir barnet i tonåren och vuxen ålder kortare än sin genetiska potential. Men du kan inte ösa på med kalcium och proteiner för att barnet ska bli 3 meter långt - det är nämligen bortom den genetiska potentialen.

3. "Bra" miljö

Nu pratar jag om afrikaner specifikt. Man har i alla tider kunnat plockat mat från marken och äta, och de har levt i ett klimat som inte har satt något evolutionärt tryck på att lagra eller tillaga mat som nordligare breddgrader krävt. Detta gör att man kan ägna dagarna åt annat än att försöka tänka kring världen i mer komplexa termer, vilket, precis som i punkt 1, kodas även i gener över tid.

4. Kultur, som ju är kopplad till genetik i viss bemärkelse med (och tvärtom). Svart kultur är fördummande och faderslös i stort, och du kan se svarta mer begåvade prata om detta ibland (se ex. Thomas Sowell som är svarta men mycket briljant och klarsynt, och dessutom blivit påhoppad för att ha sagt sanningen om svarta).

Det är ingen trivial fråga där du kommer få mig att säga att svarta är korkade enkom på grund av genetik, för jag vet för mycket för att hävda något så korkat. Det är en komplex fråga, men faktum kvarstår - våra IQ-profiler (som populationer) skiljer sig något.

PS. Du bad om en meningsfull diskussion med mig nu - visa att du kan möta det är du snäll.
Citera
2024-10-27, 16:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så låt oss ha en meningsfull diskussion då.

Japp jag blandade ihop melatonin och melanin (har diskuterat sömn en hel del senaste tiden).

Ok jag frågar igen. Vad tror du svartas lägre IQ beror på?

Jag tramsar inte, jag ställer direkta frågor.
Jag kan ta tag i den tråden. Egentligen för att de stannade kvar i Afrika när människan utvandrade, sen skedde egentligen ingen större utveckling. Man fortsatte som man gjort. Man är en uråldrig människotyp.

En del pratar om att vi är korsade med Neandertalare men inte de. Det kan även vara en bidragande orsak.
Citera
2024-10-27, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du har som vanligt inte en aning om vad du pratar om. IQ är till väldigt stor del heriditärt där miljön har ytterst lite påverkan. Tvillingstudier har redan visat detta vilket är den allra högsta standarden. Man studerade alltså enäggstvillingar, som har ett identiskt DNA, men som skiljdes åt väldigt tidigt i livet och växte upp i radikalt annorlunda miljöer samt utbildningsnivå och vad man fann var att deras skillnad i IQ var högst marginell. Något enstaka poäng hit och dit.

Så länge din kost under uppväxten inte är så dålig så att hjärnan inte kan utvecklas normalt, med andra ord nära svältnivå, så kommer även den påverka ytterst lite. Att äta fisk och så vidare gör dig alltså inte smartare som en del tror.

Den enda meningen i ditt inlägg som stämmer är den att det är en större spridning i IQ bland män. Vad det betyder är att du komma finna fler män på den nedre skalan av Bell-kurvan med lågt IQ, men du kommer också finna fler män på den högre skalan där genier befinner sig.

Enäggstvilling-studien igen. Hur stort var underlaget?

Ändå måste miljö/kultur ha väldigt stor betydelse för IQ med tanke på att den blivit högre för varje generation. Och att judar och japaner har högst IQ. Bara att titta på deras samhällen/kultur så förstår man varför.

Sista stycket - ja självklart.
Citera
2024-10-27, 16:56
Medlem
Citat:
Forskare i den demokratiska världen är inte "tvungna" till nått som helst.
Det finns genetiska skillnader mellan olika etniciteter av människor, hudfärg, hårkvalitet och ögonfärg m.m. är ju uppenbara exempel, men! 1. dessa skillnader är inte tillräckliga för att dela upp arten människa i raser...2. Just intelligens är en egenskap som både avgörs av genetik och av miljöfaktorer och forskare är väl ännu inte hel överens om hur mycket som är genetik eller miljö, eller ens exakt vilja miljöfaktorer som det handlar om.

Den övriga rasistiska geggan vägrar jag helt enkelt svara på.

"Race is a categorization of humans based on shared physical or social qualities into groups generally viewed as distinct within a given society." enligt wiki.

Ras har inget med att vara rasistisk att göra om man debatterar veteskapligt inom ämnet.
Citera
2024-10-27, 17:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vidare, om du känner dig trygg med en massa aggressiva araber så hade du sannerligen kunnat resa söder om Sahara också.

Det handlar inte om det, jag är rädd att planet ska störta mitt i Sahara någonstans (hetta/torka/små möjligheter att bli hittad i tid). Landvägen är ännu mer riskfylld. Möjligen om man skulle segla runt.
Citera
2024-10-27, 17:08
Avslutad
Citat:
En hel mängd olika faktorer, jag skulle kunna skriva en uppsats om vad jag tror, men låt mig dra några faktorer lite kortfattat:

1. Genetik, och detta är den största faktorn. Genetik är dock evolutionär, precis som att hudfärg också egentligen är styrt av "yttre faktorer" på lång sikt, men ärvs genetiskt på kort sikt. Om man nu tror på out-of-Africa-teorin så måste man nödvändigtvis hålla med mig här; att människan vandrade norrut från Afrika och blev vitare längs vägen. Två svenskar kan inte få ett svart barn, men det är trots det miljö som gjort oss vita, och det har kodats i generna.

Detsamma gäller givetvis IQ och en hel mängd andra anpassningar. Vi kan observera det i barn också, där vi ser att svarta barn växer snabbare och snabbare blir duktigare än vita barn på grovmotorik. Vi ser det i vuxen ålder i att svarta är utmärkta atleter på ett sätt som mycket färre vita är.
Conclusion: Blacks have a faster tempo of linear growth in childhood partly on account of their nutritional habits, as girls in particular tend to have higher BMI values, and partly probably because of genetic differences.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03014460701747176

Detta är också kopplat, precis som jag skriver ovan, till både miljö och genetik (tänk miljö och gener som ungefär klimat och väder).

2. Dålig miljö

Om man får för lite näring i livmodern eller tidigt i livet så riskerar man att få sänkt IQ på det viset att den inte kommer nå sin fulla genetiska potential. Ungefär som att om du inte ger ett barn kalcium och proteiner i tillräcklig grad, så blir barnet i tonåren och vuxen ålder kortare än sin genetiska potential. Men du kan inte ösa på med kalcium och proteiner för att barnet ska bli 3 meter långt - det är nämligen bortom den genetiska potentialen.

3. "Bra" miljö

Nu pratar jag om afrikaner specifikt. Man har i alla tider kunnat plockat mat från marken och äta, och de har levt i ett klimat som inte har satt något evolutionärt tryck på att lagra eller tillaga mat som nordligare breddgrader krävt. Detta gör att man kan ägna dagarna åt annat än att försöka tänka kring världen i mer komplexa termer, vilket, precis som i punkt 1, kodas även i gener över tid.

4. Kultur, som ju är kopplad till genetik i viss bemärkelse med (och tvärtom). Svart kultur är fördummande och faderslös i stort, och du kan se svarta mer begåvade prata om detta ibland (se ex. Thomas Sowell som är svarta men mycket briljant och klarsynt, och dessutom blivit påhoppad för att ha sagt sanningen om svarta).

Det är ingen trivial fråga där du kommer få mig att säga att svarta är korkade enkom på grund av genetik, för jag vet för mycket för att hävda något så korkat. Det är en komplex fråga, men faktum kvarstår - våra IQ-profiler (som populationer) skiljer sig något.

PS. Du bad om en meningsfull diskussion med mig nu - visa att du kan möta det är du snäll.

Exakt! Jag kommer inte försöka få dig att säga nåt annat för jag håller med om vartenda ord. Redan väldigt tidigt i tråden illustrerade jag detta med förenklade exempel:

"Men om man skulle ta 1000 svarta barn i åldern 6 år från ghettot och satte dem i de bästa skolorna i USA ända upp till universitetsnivå. Och man sedan tog 1000 white trash barn i 6 års åldern och satte dem i de bästa skolorna i USA ända upp till universitetsnivå. Det enda som skulle skilja i det här fiktiva exemplet är hudfärgen, lika många svarta som vita barn skulle vara födda med drogberoenden uppkomna under fosterstadiet. Osv, dessa två grupper skulle vara exakt lika förutom hudfärgen. Då tror iallafall jag att många av dem hade kommit längre än ghettot och deras barn skulle troligen bli hyfsat bildad medelklass och deras barn i sin tur skulle troligen komma ännu längre.

Man talar om arvsynd. Många somalier är korkade sen flera generationer tillbaka. Lets face it, de sitter i sina hyddor, kan varken läsa eller skriva, blir förtryckta av den ena krigsherren (psykopaten) efter den andra. Aldrig verkar där vara en enda av dem som kläcker en vettig idé, något som skulle kunna ta dem upp från misären. Kolonialväldet kan de inte skylla på längre, det var längesen det upphörde. Men samma där, ta 1000 somaliska barn i 6 års åldern, sätt dem i Europas bästa skolor ända upp till universitetsnivå så kommer de komma ett steg högre och deras barn i sin tur skulle komma två steg högre upp osv. Jag tror inte de är totalt obildningsbara bara för att de är svarta. Det är många andra parametrar som spelar in.

Jag är helt övertygad om att många av de 1000 barnen i de båda grupperna hade iallafall kunnat få en något bättre tillvaro än sina föräldrar. Många hade troligen fått jobb osv. Deras barn i sin tur skulle troligen klara sig ännu lite bättre osv. Läs på om The reverse Flynn effect. Ökningen av IQ har stannat upp och istället börjat sjunka. Fram till dess ökande den för generation till generation. Förutom för minoritetsgrupper och liknande där den fortsätter att öka från generation till generation."

Barnen skulle alltså tidigt skiljas från sin faderslösa patriarkala kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in