2023-09-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Bra uttolkare av att vara 25, bo i Aspudden och känna sig lite djup. Kväljande.

Förutom att Aspudden som det var för 20 år sedan inte existerar idag. Gentrifieringen är bra mycket mer kväljande än att du är lite avundsjuk på bandmedlemmarna.
Citera
2023-09-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Förutom att Aspudden som det var för 20 år sedan inte existerar idag. Gentrifieringen är bra mycket mer kväljande än att du är lite avundsjuk på bandmedlemmarna.

Om du inte upplevde Aspudden som gentrifierat redan för 20 år sen var du uppenbarligen inte där för 40 år sen.
Citera
2023-09-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om du inte upplevde Aspudden som gentrifierat redan för 20 år sen var du uppenbarligen inte där för 40 år sen.

Jag skrev 20 år eftersom det var då Raymond & Maria existerade och spelade in videos i området. Givetvis är det ännu större skillnad om vi går 40 år tillbaka i tiden. Jag skulle dock säga att den snabbaste delen av gentrifieringen av området har skett de kanske senaste 10 åren.
Citera
2024-02-13, 17:14
Medlem
Dorniers avatar
Videon till låten Nej var inspelad i Vällingby, man ser att de står framför biografen Fontänen i 50-tals-förorten Vällingby centrum. (Tyvärr är bildkvaliteten inte den bästa, videon finns i bättre kvalitet på YT men då är slutet avklippt).

Raymond & Maria - Nej

RM gjorde också en bra version av Green Days låt Time of Your Life.

Raymond & Maria - Time Of Your Life (Sen Kväll Med Luuk 2004)

Här spelar de på Djurgårdsfärjan 2012, det var ett av deras sista framträdanden innan de lade ner.

Raymond & Maria @ Stockholm Boat Sessions
Citera
2024-02-13, 19:53
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Videon till låten Nej var inspelad i Vällingby, man ser att de står framför biografen Fontänen i 50-tals-förorten Vällingby centrum. (Tyvärr är bildkvaliteten inte den bästa, videon finns i bättre kvalitet på YT men då är slutet avklippt).

Raymond & Maria - Nej

RM gjorde också en bra version av Green Days låt Time of Your Life.

Raymond & Maria - Time Of Your Life (Sen Kväll Med Luuk 2004)

Här spelar de på Djurgårdsfärjan 2012, det var ett av deras sista framträdanden innan de lade ner.

Raymond & Maria @ Stockholm Boat Sessions
Tack. Deras framförande av Time Of Your Life var fint.
Citera
2024-10-27, 13:20
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Tröj-låten från första plattan blev en slagdänga under 2004 och spelades mycket i radio. De var med i ett av avsnitten i svt-serien Solo (den gick nog tidigt under 2004), det var en serie som fokuserade på en svensk artist eller band i respektive avsnitt, man pratade och spelade sina låtar, Sophie Zelmani var med i ett annat av avsnitten. RM uppträdde även i TV i Allsång på Skansen. De turnerade också antar jag. Det blev även några musikvideos som visades på dåvarande ZTV.

Andra plattan kom 2006 men blev inte lika kommersiellt framgångsrik. Sen var det tyst ett tag om RM. De skulle göra en utlandslansering 2012 nån gång. De hade spelat i en engelskspråkig platta i en studio i Norge med James Iha (japanen i Smashing Pumpkins) som producent. Men utlandslansering sprack av nån anledning. Sista gången RM uppträdde var på fotografiska museet i Stockholm 2013, därefter lade man ner bandet. (Allt detta är nedtecknat ur mitt minne).

Den första skivan har jag lyckats få tag på fysiskt till min samling men den andra är lite mer sällsynt. Har dock lyssnat på båda två digitalt en hel del. Där är något vemodigt i det hela tillsammans med sköna melodier. Det är inget jättedjupt i sig kanske, men jag tycker av någon anledning om att lyssna på dom ibland. Tröj-låten är väl den låt från dom som jag lyssnar minst på numera

Dom släppte även ett "album" mellan platta nummer två och det utländska. Det innehöll bara 6 spår så det är mer som en EP. Tycker det är helt okej

Folk kallade ju detta lite för att svensk indie dog i samband med att dom släppte sina två första album. Men jag vet inte jag, där någonstans gick ju indien från att vara svår, invecklad och egen till att det skulle vara lättsamt igen. Detta är ju trallvänligt men det finns också något mer mörkt. Det är väl den biten jag tycker är lite spännande. Annars hade det nog bara gått förbi mig helt

Citat:
Här är några av de engelskspråkiga låtarna, de kom ut på platta men jag vet inte hur mycket plattan distribuerades.

Come To Me - Raymond & Maria

It Could Have Been You - Raymond & Maria

Remember Me - Raymond & Maria

Åh, vad glad jag blev nu! Letat efter dom låtarna i ungefär 5 år och jag såg att kanalen hade alla låtarna från det engelskspråkiga albumet. Jag har övervägt att köpa CD:n från Japan men det kändes sådär att betala runt 300 kronor för något jag inte ens vet är bra. Nu ska jag lyssna igenom dom tillsammans med en kopp kaffe!
Citera
2024-10-27, 13:51
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
[...]

Folk kallade ju detta lite för att svensk indie dog i samband med att dom släppte sina två första album. Men jag vet inte jag, där någonstans gick ju indien från att vara svår, invecklad och egen till att det skulle vara lättsamt igen. Detta är ju trallvänligt men det finns också något mer mörkt. Det är väl den biten jag tycker är lite spännande. Annars hade det nog bara gått förbi mig helt

Åh, vad glad jag blev nu! Letat efter dom låtarna i ungefär 5 år och jag såg att kanalen hade alla låtarna från det engelskspråkiga albumet. Jag har övervägt att köpa CD:n från Japan men det kändes sådär att betala runt 300 kronor för något jag inte ens vet är bra. Nu ska jag lyssna igenom dom tillsammans med en kopp kaffe!

Det är gott.

Men räknades RM som svensk indie-pop? De var ju stora ett tag efter tröj-låten, uppträdde i Allsång på Skansen till och med. Själva sade de att deras musikaliska förebilder var artister längre tillbaka i tiden, absolut ingen brit-pop och såna grejer.
Citera
2024-10-27, 15:53
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Det är gott.

Men räknades RM som svensk indie-pop? De var ju stora ett tag efter tröj-låten, uppträdde i Allsång på Skansen till och med. Själva sade de att deras musikaliska förebilder var artister längre tillbaka i tiden, absolut ingen brit-pop och såna grejer.

Nä, det är sant. Men indie som i egna som i att dom inte räknade med att bli såhär pass stora. Typ
Citera
2024-10-27, 16:49
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Nä, det är sant. Men indie som i egna som i att dom inte räknade med att bli såhär pass stora. Typ

Ok, ja det ligger nåt i det, de spelade tydligen in sina första låtar i en tvättstuga för att få vad de tyckte var det rätta soundet. Sen blev de nästan ett "one hit wonder" kan man säga med tröj-låten, fast de hade en massa andra bra låtar också. En del av deras andra låtar kördes dock som musikvideos på ZTV när det begav sig. Andra plattan blev som sagt inte lika kommersiellt framgångsrik dock. Då blev de mer indie igen, om man ska använda de termerna.
Citera
2024-10-28, 07:15
Medlem
Batleikas avatar
Första albumet är bra men andra albumet är en total flopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in