Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Tröj-låten från första plattan blev en slagdänga under 2004 och spelades mycket i radio. De var med i ett av avsnitten i svt-serien Solo (den gick nog tidigt under 2004), det var en serie som fokuserade på en svensk artist eller band i respektive avsnitt, man pratade och spelade sina låtar, Sophie Zelmani var med i ett annat av avsnitten. RM uppträdde även i TV i Allsång på Skansen. De turnerade också antar jag. Det blev även några musikvideos som visades på dåvarande ZTV.
Andra plattan kom 2006 men blev inte lika kommersiellt framgångsrik. Sen var det tyst ett tag om RM. De skulle göra en utlandslansering 2012 nån gång. De hade spelat i en engelskspråkig platta i en studio i Norge med James Iha (japanen i Smashing Pumpkins) som producent. Men utlandslansering sprack av nån anledning. Sista gången RM uppträdde var på fotografiska museet i Stockholm 2013, därefter lade man ner bandet. (Allt detta är nedtecknat ur mitt minne).
Den första skivan har jag lyckats få tag på fysiskt till min samling men den andra är lite mer sällsynt. Har dock lyssnat på båda två digitalt en hel del. Där är något vemodigt i det hela tillsammans med sköna melodier. Det är inget jättedjupt i sig kanske, men jag tycker av någon anledning om att lyssna på dom ibland. Tröj-låten är väl den låt från dom som jag lyssnar minst på numera
Dom släppte även ett "album" mellan platta nummer två och det utländska. Det innehöll bara 6 spår så det är mer som en EP. Tycker det är helt okej
Folk kallade ju detta lite för att svensk indie dog i samband med att dom släppte sina två första album. Men jag vet inte jag, där någonstans gick ju indien från att vara svår, invecklad och egen till att det skulle vara lättsamt igen. Detta är ju trallvänligt men det finns också något mer mörkt. Det är väl den biten jag tycker är lite spännande. Annars hade det nog bara gått förbi mig helt
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Här är några av de engelskspråkiga låtarna, de kom ut på platta men jag vet inte hur mycket plattan distribuerades.
Come To Me - Raymond & Maria
It Could Have Been You - Raymond & Maria
Remember Me - Raymond & Maria
Åh, vad glad jag blev nu! Letat efter dom låtarna i ungefär 5 år och jag såg att kanalen hade alla låtarna från det engelskspråkiga albumet. Jag har övervägt att köpa CD:n från Japan men det kändes sådär att betala runt 300 kronor för något jag inte ens vet är bra. Nu ska jag lyssna igenom dom tillsammans med en kopp kaffe!