Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Fast tillverkarna av glödlampor hade ju vanligen olika varianter av samma lamptyp, en standard och en HD (heavy duty) som var dyrare men mer tålig mot vibrationer etc samt med längre brinntid.
Osram har idag t ex 12V 150W glödlampor med angiven brinntid på 2000 tim.
Tveksamt om det ens fanns sådana lampor för 20-30 år sedan, eller på 30talet, som gav 150W med 12V och hade längre brinntid… Så nog har utvecklingen gått framåt tycker jag.
Sådana finns absolut. Men det jag skulle gissa på här är att det är ett exempel på när man säljer (nästan) samma produkt till olika pris, men där prisskillnaden har liten eller ingen koppling till skillnad i produktionskostnad. Och sådana exempel finns det gott om. Har läst om produkter där man sålde två varianter till drastiskt olika pris, där den enda skillnaden var att i den billiga hade man gått in och medvetet inaktiverat vissa funktioner. I många fall var det trivialt att öppna upp produkten och aktivera funktionen.
Konkurrens tar inte automatiskt fram det bästa för kunden. Det enda man kan lita på är att företag gör allt för att tjäna så mycket som möjligt. Ibland gynnar det kunden, och ibland inte. Och det finns definitivt incitament för företagen med slit och släng.
Sen har jag ingen aning om hur mycket det här påverkar i bilbranschen. Men det ligger ju onekligen i biltillverkares intresse att det inte finns för mycket begagnat att köpa. Sen är det naturligtvis ett komplext samspel med många variabler, för det kan också vara bra reklam, och det finns även nybilsköpare som tar med andrahandsvärdet i beräkningen. Men det hindrar inte att det faktiskt finns ett isolerat intresse i att hålla nere hur mycket begagnade bilar som finns. Logiken där är rätt självklar. Om det inte finns begagnade bilar att köpa kommer en del av de som ville köpa en begagnad att köpa en ny istället.