2024-10-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millmachinist
Tyvärr, det köper jag inte. Bilarna är total kass i hållbarheten idag jämfört med förr. Ta tex VW, fan hände med dem innan 2010!?
Förr höll de någorlunda men sen bara drog det utför.
Elfel, dåliga motorer, oljekonsumtion, läckage. Motorlampa som skiner lite som den vill!? Pratar man med bilprovningen har de tusan inget positivt att säga alls om dem, inte andra som tvingas hålla på med eländet heller.

Sträckta kedjor, där ECU markerar för stor diff mellan kamaxlar och vevaxel, sen öppna och kolla hur dem gjort!?
Hur många kedjor mellan vevaxel och kammar?
Det är likt om jag ska fräsa ur ett hål och använder 2m skaft till pinnen!?
-

Vad är ni för hobby meckar!? Har ni sovit under en sten de senaste åren?

Jag tror du förväxlar kvalitet och komplexitet. För 50år sedan var bilar enkla doningar, ingen mjukvara, bara några mekaniska brytare och simpla konstruktioner.
Dagens bilar innehåller kanske 100ggr fler potentiella felkällor.
Låt säga att modern teknik och produktionstoleranser ger 50ggr högre "komponentkvalitet". Med grovt förenklad beräkning får vi då dubbelt så många problem med moderna bilar per tidsenhet.
I realiteten är dock snarare bilden en annan; förr krävde bilar en helt annan form av underhåll. En bilägare var en person som kunde meka och felsöka själv. Varför tror du det var så?
Citera
2024-10-26, 21:54
Medlem
Helt klart så finns det såna tankar hos biltillverkarna.
Ett exempel är reservdelar. Det är inte samma människor som köpte en ny Mazda och som 10 år senare köper reservdelar till samma Mazda.
Dom som köper nya bilar byter till en ny inom kanske 3-7 år, en del ännu tidigare.
Så varför skall biltillverkarna tillhandahålla reservdelar längre tid för kunder som inte är deras huvudsakliga inkomstkälla?
Citera
2024-10-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Planerat åldrande är fakta. Men vem har sagt att biltillverkare ”gått ihop” och gjort det?
Inte jag.

Jaha så några biltillverkare bygger medvetet bilar som bara håller säg 7år, medan andra kan hålla i 20?
Borde inte det bli ganska uppenbart då att denna biltillverkare bygger skitbilar? Vem vill köpa an sån bil? Hur ser andrahandsvärdet ut?
Nej detta hade ju uppenbart bara fungerat om ALLA var med på det, så att vi konsumenter fick en falsk bild av att "ja bilar håller bara i 7år, det är bara så det är". Sedan måste ju alla dessa hundratusentals ingenjörer hålla knäpptyst om denna konspiration, annars blir det en gigantisk skandal som får dieselgate att framstå som en fis i rymden..
Citera
2024-10-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Tja, att inte byta olja på automatiska växellådor är en sådan åtgärd. Tillverkaren vet att kassan varar ut garantiperioden, och sedan, när lådan har slutat fungera, måste kunden stå för kostnaden själv.

Tanken på att lämna kamremmen i ett oljebad har visat sig döda många motorer. Det finns lyckligtvis bara ett fåtal europeiska bilfabriker som har detta, inga japanska.
Anledningen till att dom infört detta idiotiska påfund är att bilarna blir svårare att serva och då måste dom in på på märkesverkstad för kamremsbyte.
Det är ju t om dyrare att tillverka bilar med kamrem i oljebad än vanliga kamremskonstruktioner.
Citera
2024-10-26, 23:01
Medlem
Citat:
Jasså du, då ska du få berätta för oss alla här din expertis angående de moderna motorernas förträfflighet, tex VAGs misständningar. Deras tändspolar är ju kända att strula. Irriterande att man kan behöva ha extra med sig i bilen!?
Men det finns ytterligare ett par aspekter i detta som man inte såg förr. Vad eller vilka är det?

Är det dåliga tändstift?
Undermålig bensin? Dålig chaufför?

Är du kunnig kan du utan problem berätta detta. Låt höra. Det här är rätt vanligt på dem.
Eller är du Forumets största Gaslighter?

Om du inte kan, sluta skryta, någon annan vet säkert, men låt den här berätta.

Så, var har jag påstått att inga motorer hos VAG någonsin haft vissa egenheter eller problem med högre felprocent…?
Det du gör är att insinuera att alla motorer/bilar från VAG är kassa eller har problem, det är direkt felaktigt. För skulle det vara så illa så skulle VAG inte klarat att bil en av världens största tillverkare med en massa modeller i toppskicktet.

Fakta är att VAG lyckats nå och hålla sig i toppskicket bland biltillverkare i en massa år, just för att de klarat att ta fram en massa bilmodeller med generellt sett hög kvalitet.
Citera
2024-10-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, var har jag påstått att inga motorer hos VAG någonsin haft vissa egenheter eller problem med högre felprocent…?
Det du gör är att insinuera att alla motorer/bilar från VAG är kassa eller har problem, det är direkt felaktigt. För skulle det vara så illa så skulle VAG inte klarat att bil en av världens största tillverkare med en massa modeller i toppskicktet.

Fakta är att VAG lyckats nå och hålla sig i toppskicket bland biltillverkare i en massa år, just för att de klarat att ta fram en massa bilmodeller med generellt sett hög kvalitet.

Jag skrev ju faktiskt ”TEX VAG”.
Det är alltså inte bara dem som fått fenomenet, det är fler. Det är nåt som den moderna motorns konstruktion fört med sig och som gör den besvärligare än förr.

Du kallar ju mig saker osv så jag ska berätta för dig detta, men då vill jag aldrig höra ”okunnig” eller att du kommer med nåt annat påhopp här på mig mer, är det förstått det?

Går du med på det eller ska jag vara tyst?
Citera
2024-10-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vad tycker du om vattenpumpar med löphjul i plast? Spännrullar till kamremmen i plast?

I och för sig inte på Saab, men man får inte precis känslan av att det är hållbarhet som prioriterats vid ritbordet.
Nja knappast Volvo eller Saab... Har suttit på otaliga (tråkiga) möten med riskanalyser över alla nya komponenter och vet att kvalitet i Svenska bilar är viktigt.
Citera
2024-10-27, 05:50
Medlem
Citat:
Jag skrev ju faktiskt ”TEX VAG”.
Det är alltså inte bara dem som fått fenomenet, det är fler. Det är nåt som den moderna motorns konstruktion fört med sig och som gör den besvärligare än förr.

Du kallar ju mig saker osv så jag ska berätta för dig detta, men då vill jag aldrig höra ”okunnig” eller att du kommer med nåt annat påhopp här på mig mer, är det förstått det?

Går du med på det eller ska jag vara tyst?

Om någon uppenbart är okunnig så är det inte fel att kalla denne okunnig…

Fortfarande så tycks du insinuera att alla VAG-bilar skulle ha bristfälliga motorer, det är ju direkt felaktigt då det bara är något fåtal motorvarianter där de haft en onormalt högre felprocent. Samtidigt har de övriga motorerna rullat på utan anmärkningsvärd problematik, liksom växellådor och annat.
Citera
2024-10-27, 06:25
Bannlyst
Apple erkände i en rättegång att planerat åldrande ingår i deras strategi. Det här är saker som är lika självklara som att jorden är rund.

Både bilar och elektronik är tillverkade så att de inte ska hålla för länge, det är läskigt att vuxna människor är så blinda och envisa i sin egen dumhet att de vägrar inse fakta.
Senast redigerad av BombiBeirut 2024-10-27 kl. 06:28.
Citera
2024-10-27, 07:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Har jobbat på bilskrot. Nyare bilar är rena skiten. Det nordiska klimatet är största boven. Specielt bakvagn är rostiga som satan även på nyare biler typ 2016 och nyare. Att lossna bärarmer och liknande kan man bara glömma, fins inget kvar av bulter och muttrar.

Kvaliteten på många olika delar har blivit mycket sämre och det är extremt kompliserat att byta olika komponenter. På äldre bilar går kylsystemet til motor radiator och värmeväxlare bakom dashbord. På nyare går det kylarslangar till 10-15 olika komponenter, hälften för att värma upp snabbare och hälften för att kyla ner.

Hybridbilar är dom värsta, man får alla problem med en förbränningsmotor och alla med elmotor och batteri.

För 10-20 år sedan var det helt normalt att en bil höll 20 år och 30-35.000 mil. Nyare bilar får man ha tur om den varar 15 år, troligen mer normalt med 12 år/20-25.000 mil innan den är skrot. Visst det går att reparera men med dagens priser på verkstad och bildelar gör man bättre i att sälja skiten.

Exempel:

År 2010 var bilar från tidligt 1990 talet helt vanliga i trafiken, volvo 740, 940, Ford scorpio.

År 2024 är 2012 årsmodell v60, toyota avensis, mercedes e klass och olika bmw i många fall riktiga skrothögar. Du som äger bilen kanske tror att den är i gott skick men det är den inte. Rost, busningar och stötdämpare som är skrot och partikkelfilter, virvelspjäll och egr ventil som väntar på tilfälle att jävlas.

Bra sammanfattning. Det är precis min erfarenhet också. En paradox i sammanhanget är också att det där liket från 2016 som rullat 15-18 tusen mil ofta prissätts till ett par hundra tusen, trots att den är tämligen slut.
Citera
2024-10-27, 08:46
Medlem
Citat:
Om någon uppenbart är okunnig så är det inte fel att kalla denne okunnig…

Fortfarande så tycks du insinuera att alla VAG-bilar skulle ha bristfälliga motorer, det är ju direkt felaktigt då det bara är något fåtal motorvarianter där de haft en onormalt högre felprocent. Samtidigt har de övriga motorerna rullat på utan anmärkningsvärd problematik, liksom växellådor och annat.

Ja den okunnige blir ju du här eftersom du både är en Gaslighter, sen svarar inte på frågan heller. Den var enkel! Jag förstår om det blev för svårt för dig. Jag hade kunnat dela med mig av en hel del erfarenhet och stolligheter som uppstått med bilarna men mitt tålamod med dig är slut.
Citera
2024-10-27, 09:14
Avslutad
Citat:
Fast tillverkarna av glödlampor hade ju vanligen olika varianter av samma lamptyp, en standard och en HD (heavy duty) som var dyrare men mer tålig mot vibrationer etc samt med längre brinntid.

Osram har idag t ex 12V 150W glödlampor med angiven brinntid på 2000 tim.
Tveksamt om det ens fanns sådana lampor för 20-30 år sedan, eller på 30talet, som gav 150W med 12V och hade längre brinntid… Så nog har utvecklingen gått framåt tycker jag.
Sådana finns absolut. Men det jag skulle gissa på här är att det är ett exempel på när man säljer (nästan) samma produkt till olika pris, men där prisskillnaden har liten eller ingen koppling till skillnad i produktionskostnad. Och sådana exempel finns det gott om. Har läst om produkter där man sålde två varianter till drastiskt olika pris, där den enda skillnaden var att i den billiga hade man gått in och medvetet inaktiverat vissa funktioner. I många fall var det trivialt att öppna upp produkten och aktivera funktionen.

Konkurrens tar inte automatiskt fram det bästa för kunden. Det enda man kan lita på är att företag gör allt för att tjäna så mycket som möjligt. Ibland gynnar det kunden, och ibland inte. Och det finns definitivt incitament för företagen med slit och släng.

Sen har jag ingen aning om hur mycket det här påverkar i bilbranschen. Men det ligger ju onekligen i biltillverkares intresse att det inte finns för mycket begagnat att köpa. Sen är det naturligtvis ett komplext samspel med många variabler, för det kan också vara bra reklam, och det finns även nybilsköpare som tar med andrahandsvärdet i beräkningen. Men det hindrar inte att det faktiskt finns ett isolerat intresse i att hålla nere hur mycket begagnade bilar som finns. Logiken där är rätt självklar. Om det inte finns begagnade bilar att köpa kommer en del av de som ville köpa en begagnad att köpa en ny istället.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-10-27 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in