2024-10-26, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det verkar vara rätt många som gör felbedömningen att besäk på en akut mottagning för våldtäkt betyder att man är i behov av vård för fysiska skador. Jag ska poängtera att jag inte vet något om det här fallet, utan i huvudsak har samma information som ges i media och i tråden här, så det här är inte ett inlägg som argumenterar för något håll! Men:

Det ska påpekas att alla kvinnor och män som blir våldtagna, eller ander sig blivit det, uppmanas att besöka en sådan akut mottagning. Om man har akuta skador från en våldtäkt får man naturligtvis vederbörlig vård för detta. Om man INTE har några skador, så ska man besöka akutmottagningen ändå, och här är anledningen:

För att kunna säkerställa i efterhand vid en rättslig prövning av den misstänka har haft sex med brottsoffret så behöver fysiska bevis säkras. Det sker på dessa mottagningar genom användningen av ett så kallat "rape-kit". Det är en uppsättning undersökningar, testar och analyser som ibland kan fastställa att den misstänkta haft sex med brottsoffret. Det man typiskt sett kikar efter är sädesvätska eller andra spår från den misstänkta som återfinns på eller i brottsoffrets kropp.

Med andra ord; Att det förmodade brottsoffret besökt en akut mottagning för våldtagna personer innebär inte att det med någon automatik funnits ett fysiskt vårdbehov. Det är normalt sett en naturlig del i en våldtäktsanmälan att tillse att fysiska bevis för själva sexet säkras - så att man i vart fall kan komma överens om att DET skett. Då kan man senare ägna sig åt andra frågor som exempelvis om samtycke fanns eller ej till det som inträffat. Annars kan man hamna i en situation så misstänk gärningsman säger att "jag har aldrig haft sex med den personen".

Jo, men Mbappe har redan erkänt att han har haft sex med kvinnan..så det som är av intresse är väl vilka skador kvinnan hade förutom Mbappes sperma i sig..
Citera
2024-10-26, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Okej, jag köper det samtidigt som det dock är självklart. Jag tror dock inte att det varken hjälper eller stjälper. Troligtvis bättre för deras egen del att inte ta upp det mer. "All PR är bra PR...." Nja.

På hotell förekommer skit. Olagligt som inte. Alltid, överallt. Det tjänar varken från eller till. Är tämligen säker på att Banks bokningar eller förtroende hos gäster inte påverkats av denna händelse.
Folk som faktiskt vet att det hänt på Bank ser det här som en "isolerad incident/händelse" i ett specifikt rum, inte på hotellet i sig.

Det håller jag såklart med om..det är knappast hotellets fel…
Citera
2024-10-26, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det är inte det jag svarar på, men den som driver hotellet är för verksamheten ansvarig hyresgäst hos en fastighetsägare och det handlar alltså om den kontrakterade och privata affärsuppgörelse som är för handen.
Om brott föreligger eller ej är en fråga som hanteras av åklagare och föreläggs domstol för avgörande.

Förresten, vem eller vilka äger den anrika fastigheten som Bank Hotel huserar i? Lär knappast vara hotellet som äger fastigheten..eller?
Citera
2024-10-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatgargamel
Förresten, vem eller vilka äger den anrika fastigheten som Bank Hotel huserar i? Lär knappast vara hotellet som äger fastigheten..eller?
Det stämmer bra det, kolla hos Lantmäteriet.
Fastigheterna Näckström 24 (605 m²) och Näckström 25 (531 m²), Stockholms kommun.
Citera
2024-10-26, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det stämmer bra det, kolla hos Lantmäteriet.
Fastigheterna Näckström 24 (605 m²) och Näckström 25 (531 m²), Stockholms kommun.

Okey..ska kolla hos Lantmäteriet. Tack för tipset!
Citera
2024-10-26, 18:31
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det verkar vara rätt många som gör felbedömningen att besäk på en akut mottagning för våldtäkt betyder att man är i behov av vård för fysiska skador. Jag ska poängtera att jag inte vet något om det här fallet, utan i huvudsak har samma information som ges i media och i tråden här, så det här är inte ett inlägg som argumenterar för något håll! Men:

Det ska påpekas att alla kvinnor och män som blir våldtagna, eller ander sig blivit det, uppmanas att besöka en sådan akut mottagning. Om man har akuta skador från en våldtäkt får man naturligtvis vederbörlig vård för detta. Om man INTE har några skador, så ska man besöka akutmottagningen ändå, och här är anledningen:

För att kunna säkerställa i efterhand vid en rättslig prövning av den misstänka har haft sex med brottsoffret så behöver fysiska bevis säkras. Det sker på dessa mottagningar genom användningen av ett så kallat "rape-kit". Det är en uppsättning undersökningar, testar och analyser som ibland kan fastställa att den misstänkta haft sex med brottsoffret. Det man typiskt sett kikar efter är sädesvätska eller andra spår från den misstänkta som återfinns på eller i brottsoffrets kropp.

Med andra ord; Att det förmodade brottsoffret besökt en akut mottagning för våldtagna personer innebär inte att det med någon automatik funnits ett fysiskt vårdbehov. Det är normalt sett en naturlig del i en våldtäktsanmälan att tillse att fysiska bevis för själva sexet säkras - så att man i vart fall kan komma överens om att DET skett. Då kan man senare ägna sig åt andra frågor som exempelvis om samtycke fanns eller ej till det som inträffat. Annars kan man hamna i en situation så misstänk gärningsman säger att "jag har aldrig haft sex med den personen".

Det har vi redan belagt om du orkat läsa igenom tråden.
Citera
2024-10-26, 18:32
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Jo, men Mbappe har redan erkänt att han har haft sex med kvinnan..så det som är av intresse är väl vilka skador kvinnan hade förutom Mbappes sperma i sig..
Han har erkänt sex enligt en fransk tidning, som har dementerats av hans franska advokat.
Citera
2024-10-26, 18:35
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll?
Citera
2024-10-26, 18:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
En artikel i Aftonbladet i ämnet. Vad är det för mentalitet hos unga tjejer idag?

Citat:
– Bara för att man har träffat en ”fotbollspapi” en gång i tiden så betyder väl inte det att man träffar alla?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OozmBq/isa-ostling-slar-tillbaka-efter-fragorna-om-kylian-mbappe
Citera
2024-10-26, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Vad spelar det för roll?

Spelar ingen som helst roll..bara undrade
Citera
2024-10-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
En artikel i Aftonbladet i ämnet. Vad är det för mentalitet hos unga tjejer idag?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OozmBq/isa-ostling-slar-tillbaka-efter-fragorna-om-kylian-mbappe

En transa också ? Då rykten stämmer 🤣
Citera
2024-10-26, 20:06
Medlem
Citat:
Spelar ingen som helst roll..bara undrade
Kändes bara sjukt irrelevant till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in