Citat:
Nu pratar du om att hon kan bli anklagad för brott och inte om förtal specifikt som min frågeställning var. Jag antar att du trollar. Oavsett kan vi konstatera att du har haft fel i ditt resonemang om att ”kvinnan går fri” och ”det här är Sverige, inte Frankrike”. Det finns hur mycket rättsfall som helst som berör falska eller påhittade brottsanklagelser och beroende på omständigheterna skulle hon definitivt kunna bli åtalad för brott. Eftersom vi inte vet detaljerna är det ju dock helt omöjligt att veta.
Det tolkar jag som att du äntligen fattat att hon inte förtalat någon.
Citat:
Nu hittar du på saker utan någon som helst förankring i det som är känt om händelsen.
Förtal skulle kunna bli aktuellt om hon spridit uppgifterna i umgängeskretsar, på sociala medier osv. Uppgifterna kan ju exempelvis komma polisen tillhanda genom att någon annan sett/hört dem. Krävs relativt liten spridning för att räknas som förtal. Mbape är ju ute och vevar om förtal genom en svensk advokat så uppenbarligen verkar det finnas någon uppfattning om detta.
Jag kan också: hon kan bli åtalad för misshandel om hon slagit livvakten.
Citat:
Jag tror mer på att om du tar till dig det jag skrivit så har du nog lärt dig något.Eller du kanske kan försöka övertyga mig om att det är uppsåtet som styr brottsrubriceringen om det är falsk tillvitelse eller förtal i det här fallet?
Baserat på den fakta vi känner till lär det inte bli något åtal alls mot henne.
). Far man med osanning till en brottsbekämpande myndigheter så ligger man risigt till för att bli åtalad för falsk tillvitelse. Hade det varit aktuellt i detta fallet så hade åklagaren högst troligt åtalat henne för det samtidigt som hon lade ner Mbappe åtalet. Men i juridik finns det inget absolut säkert så det kan mycket väl komma senare men jag anser det inte som troligt.