2024-12-12, 21:08
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Jag antar att du trollar. Oavsett kan vi konstatera att du har haft fel i ditt resonemang om att ”kvinnan går fri” och ”det här är Sverige, inte Frankrike”. Det finns hur mycket rättsfall som helst som berör falska eller påhittade brottsanklagelser och beroende på omständigheterna skulle hon definitivt kunna bli åtalad för brott. Eftersom vi inte vet detaljerna är det ju dock helt omöjligt att veta.
Nu pratar du om att hon kan bli anklagad för brott och inte om förtal specifikt som min frågeställning var.
Det tolkar jag som att du äntligen fattat att hon inte förtalat någon.
Citat:
Förtal skulle kunna bli aktuellt om hon spridit uppgifterna i umgängeskretsar, på sociala medier osv. Uppgifterna kan ju exempelvis komma polisen tillhanda genom att någon annan sett/hört dem. Krävs relativt liten spridning för att räknas som förtal. Mbape är ju ute och vevar om förtal genom en svensk advokat så uppenbarligen verkar det finnas någon uppfattning om detta.
Nu hittar du på saker utan någon som helst förankring i det som är känt om händelsen.
Jag kan också: hon kan bli åtalad för misshandel om hon slagit livvakten.
Citat:
Rekommenderar också lite allmän påläsning om förtalsbrott, inkl falsk tillvitelse och uppsåt så ska du nog få ordning på logiken.
Jag tror mer på att om du tar till dig det jag skrivit så har du nog lärt dig något.
Eller du kanske kan försöka övertyga mig om att det är uppsåtet som styr brottsrubriceringen om det är falsk tillvitelse eller förtal i det här fallet?

Baserat på den fakta vi känner till lär det inte bli något åtal alls mot henne.
Citera
2024-12-12, 22:00
Medlem
Han är så oskyldig som det bara går att vara..
Har defenitivt inte gjort något.
Tyvärr råkade han träffa fel typ av bitch..
en pengakåt lycksökerska som såg sin chans att försöka få loss lite stålar till sitt torftiga liv.

Finns rätt gott om såna där slynor som hänger på klubbarna runt Svampen hoppandes att dom aldrig ska behöva gå till ett arbete utan istället försöker hitta en snubbe med casholas i brallan.
Sen intar äcklen ryggläge när chansen ges, särar på benen o blottar den illaluktande skrynkliga kalkonnacken som sitter mellan benen.
Funkar inte det tar dom på sig offerkoftan o kör lite våldtäktssnyftande till farbror blå.
Citera
2024-12-12, 23:06
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Kylian briljerade i Champions league senast och gjorde mål. Skönt att han kan lägga den här historien bakom sig. Skäms elaka luder som pressade honom på pengar, skäms!

Jag är glad å Mbappas räkning att undersökningen är nedlagd såklart visste dom flesta att det var bullshit från första början. Nu ska bara ludret hängas ut och dömas för förtal sånt här får inte ske eller bli normaliserat så att lyckosökande horor sätter de i system.
Citera
2024-12-13, 00:25
Medlem
Jag har hela tiden sagt det är en slampa.
Är 100% säker på att han rövknullade henne ordentligt.
Citera
2024-12-13, 05:16
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Jag är glad å Mbappas räkning att undersökningen är nedlagd såklart visste dom flesta att det var bullshit från första början. Nu ska bara ludret hängas ut och dömas för förtal sånt här får inte ske eller bli normaliserat så att lyckosökande horor sätter de i system.
Risken är noll att hon kommer bli dömd för förtal för att ha gjort en polisanmälan. Hade hon gjort ett inlägg på sociala medier där hon anklagade Mbappé för våldtäkt, då hade hon kunnat åka dit för förtal (även om det hade varit sant). Men inte för att hon diskret kontaktade polisen. Om hon har fabulerat ihop anklagelserna, då skulle hon snarare åka dit för falsk angivelse (BrB 15:6).

Om någon ska dömas för förtal i den här historien ligger det närmare till hands att åtala de ansvariga utgivarna för medierna som namngav honom. Exempelvis Aftonbladet, Expressen och SVT.
Citera
2024-12-13, 08:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
I det här fallet hade det varit lämpligt, så hon fått stå sitt kast. Det är ju egentligen inte så svårt att anmäla, bara lyfta telefonen, men lite besvärligare för den som blir oskyldigt anmäld.

Men i längden är det nog bra det går dra tillbaka anmälan, tror det räddar fler oskyldiga än vad det hjälper skyldiga.

Tror spekulationer om pengar är ett motiv är oundvikligt i ett fall som detta oavsett utgång.

Men nu blir det ju ett löjets skimmer över denna tjejen som drar tillbaka anmälan, men det är väl åtminstone nånting för henne att 'betala tillbaka' med som någon form av 'böter' till den som blir oskyldigt anmäld.

Håller med dig i vad du skriver förutom det där om att hon får "betala tillbaka". Det är väl knappt någon som vet vem hon är medans Mbappes namn är draget i smutsen och för alltid kommer tvivlen och denna historien finnas där i bakgrunden.
Citera
2024-12-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Det finns en svensk tjej jag följer på insta, jobbar lr har jobbat med Stureplansgruppen och deras verksamhet ENTR group som fixar festerna på Vall där Mbape var.
Hon och några vänner flög private jet till Madrid och kollade ”el classico” när Mbappe och real Madrid torska med 4-0.
Detta var 2 veckor efter den påstådda våldtäkten.
Tjejen har varit ute och rest lyxigt, riktigt jävla lyxigt ända sen dess, bara en tillfällighet?

Länk till personen?
Citera
2024-12-13, 10:43
Medlem
Citat:
Hon har fått några miljoner fattar du väl.
Såklart men sen är hon ute ur leken. Får varken resa eller vara med på någon fest med allt incl. Har verkligen grabben så svårt att träffa tjejer så att han måste betala för det?

Citat:
Det finns en svensk tjej jag följer på insta, jobbar lr har jobbat med Stureplansgruppen och deras verksamhet ENTR group som fixar festerna på Vall där Mbape var.
Hon och några vänner flög private jet till Madrid och kollade ”el classico” när Mbappe och real Madrid torska med 4-0.
Detta var 2 veckor efter den påstådda våldtäkten.
Tjejen har varit ute och rest lyxigt, riktigt jävla lyxigt ända sen dess, bara en tillfällighet?
Du följer en hora.

Märkligt att man lägger ner en sådan utredning utan att ens ha pratat med den förmodade GM. Alla är inte lika inför lagen.
Citera
2024-12-13, 11:01
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Håller med dig i vad du skriver förutom det där om att hon får "betala tillbaka". Det är väl knappt någon som vet vem hon är medans Mbappes namn är draget i smutsen och för alltid kommer tvivlen och denna historien finnas där i bakgrunden.

Nej det har du så rätt i. Nu tror jag Mbappe kommer klara sig vidare på ett bra sätt, han har lojala supportrar runt omkring, men visst kommer det alltid finnas tvivel tack vare, eller rättare sagt, pgr av denna okända kvinna. Men lek med tanken om det varit någon mer vardaglig människa, som inte är lika odödlig, där hade en falsk anmälan förmodligen inneburit slutet.

Kanske vore något att pröva att alla som anmäler våldtäkt måste bli offentliga, givetvis oavsett om det är en man eller en kvinna som är den utsatta. Tror det skulle minska detta mygel och det som bara ser det som ett tillfälle att göra pengar.
Där minderåriga är inblandade blir givetvis lite mer komplicerat.
Citera
2024-12-13, 12:04
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Risken är noll att hon kommer bli dömd för förtal för att ha gjort en polisanmälan. Hade hon gjort ett inlägg på sociala medier där hon anklagade Mbappé för våldtäkt, då hade hon kunnat åka dit för förtal (även om det hade varit sant). Men inte för att hon diskret kontaktade polisen. Om hon har fabulerat ihop anklagelserna, då skulle hon snarare åka dit för falsk angivelse (BrB 15:6).

Om någon ska dömas för förtal i den här historien ligger det närmare till hands att åtala de ansvariga utgivarna för medierna som namngav honom. Exempelvis Aftonbladet, Expressen och SVT.
Exakt, man kan aldrig på åtalad för förtal för att man anmäler ett brott (oavsett syfte ). Far man med osanning till en brottsbekämpande myndigheter så ligger man risigt till för att bli åtalad för falsk tillvitelse. Hade det varit aktuellt i detta fallet så hade åklagaren högst troligt åtalat henne för det samtidigt som hon lade ner Mbappe åtalet. Men i juridik finns det inget absolut säkert så det kan mycket väl komma senare men jag anser det inte som troligt.
Intressant om medierna riskerar bli stämda, tidigare hade jag sagt helt osannolikt men det har börjat bli en skiftning som man bland annat såg i tryckfrihetsmål med Gunilla Persson mot Stoppa Pressarna.
Citera
2024-12-13, 12:07
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Exakt, man kan aldrig på åtalad för förtal för att man anmäler ett brott (oavsett syfte ). Far man med osanning till en brottsbekämpande myndigheter så ligger man risigt till för att bli åtalad för falsk tillvitelse. Hade det varit aktuellt i detta fallet så hade åklagaren högst troligt åtalat henne för det samtidigt som hon lade ner Mbappe åtalet. Men i juridik finns det inget absolut säkert så det kan mycket väl komma senare men jag anser det inte som troligt.
Eftersom Sverige numera består av okultiverade analfabeter, så finns det knappt någon som längre förstår vad ordet tillvitelse betyder. Därför så bytte de namn på brottet för ett par år sedan (se Prop. 2021/22:186, sid. 73 och framåt). Nuförtiden finns det inget brott som heter ”falsk tillvitelse”. Något vi faktiskt kan vara fullkomligt säkra på är att hon inte kommer bli åtalad för en brottsrubricering som inte längre finns.
Citera
2024-12-13, 12:16
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Eftersom Sverige numera består av okultiverade analfabeter, så finns det knappt någon som längre förstår vad ordet tillvitelse betyder. Därför så bytte de namn på brottet för ett par år sedan (se Prop. 2021/22:186, sid. 73 och framåt). Nuförtiden finns det inget brott som heter ”falsk tillvitelse”. Något vi faktiskt kan vara fullkomligt säkra på är att hon inte kommer bli åtalad för en brottsrubricering som inte längre finns.
touché!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in