Citat:
Ursprungligen postat av
Vind25
Sommartiden är mycket bättre. Hellre gå till skola, jobbet, systemet eller schackklubben när det är mörkt. Och gå därifrån när det är ljust. Sommartiden är det normala, om bönderna tycker tvärtom när dom mjölkar kossorna 5 på morgonen. Då stödjer jag dom och ändrar min åsikt.
Man vaknar trött och då passar mörkret, man fixar sitt liv efter löneslaveriet och då ska det vara ljust.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Bönderna bestämmer helt själva när de vill gå ut och mjölka kossorna. Ser inte varför jag ska behöva ställa om klockan för att de vill gå upp olika tid på sommaren och vintern.
Njae, det är rätt mycket kossorna som styr här. Problemet för bönderna är att det är otroligt svårt att få kossorna att inse att de skall ställa om sina klockor två gånger om året.
Jag tror ärligt talat att bönder skiter högaktningsfullt vilken tidszon vi väljer snarare än det problem att hoppa runt bland tidszoner beroende på årstid. Detta tror jag gäller de övriga också.
Sen när man skrapar på ytan så verkar Vind25 inte vara så representativ. Det visar sig ju att vi med tiden har valt att förlägga arbetsdagen senare och senare på dagen och det är nog arbetstagarna som drivit på det, det verkar som att folk har strävat efter att få gå upp senare på morgonen - om det sker på bekostnad av att det ibland är mörkt när man kommer hem må så vara.
Sen angående diskussionen om det är UTC+01, UTC+02 eller UTC+19 som skall gälla så är lösningen tämligen enkel: där finns ingen siffermagi här, man förlägger helt enkelt arbetsdagen där den passar folk i gemen som bäst. Det är här som förespråkarna inte riktigt når ända fram med sitt argument.