Resultat:
0%
röster
2024-10-26, 14:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
sommar- och vintertid är väl det dummaste påhittet vi har, så tack för det Polen.
Ja verkligen dumt påhitt bättre ha sommartid året runt
Citera
2024-10-26, 14:23
Medlem
ziejacools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
det kommer vi få nu!
Citera
2024-10-26, 14:23
Medlem
Helst sommartid året om, men finns inget val så ta vintertid. Att pendla finns det 0 värde i
Citera
2024-10-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vind25
Sommartiden är mycket bättre. Hellre gå till skola, jobbet, systemet eller schackklubben när det är mörkt. Och gå därifrån när det är ljust. Sommartiden är det normala, om bönderna tycker tvärtom när dom mjölkar kossorna 5 på morgonen. Då stödjer jag dom och ändrar min åsikt.

Man vaknar trött och då passar mörkret, man fixar sitt liv efter löneslaveriet och då ska det vara ljust.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Bönderna bestämmer helt själva när de vill gå ut och mjölka kossorna. Ser inte varför jag ska behöva ställa om klockan för att de vill gå upp olika tid på sommaren och vintern.

Njae, det är rätt mycket kossorna som styr här. Problemet för bönderna är att det är otroligt svårt att få kossorna att inse att de skall ställa om sina klockor två gånger om året.

Jag tror ärligt talat att bönder skiter högaktningsfullt vilken tidszon vi väljer snarare än det problem att hoppa runt bland tidszoner beroende på årstid. Detta tror jag gäller de övriga också.

Sen när man skrapar på ytan så verkar Vind25 inte vara så representativ. Det visar sig ju att vi med tiden har valt att förlägga arbetsdagen senare och senare på dagen och det är nog arbetstagarna som drivit på det, det verkar som att folk har strävat efter att få gå upp senare på morgonen - om det sker på bekostnad av att det ibland är mörkt när man kommer hem må så vara.

Sen angående diskussionen om det är UTC+01, UTC+02 eller UTC+19 som skall gälla så är lösningen tämligen enkel: där finns ingen siffermagi här, man förlägger helt enkelt arbetsdagen där den passar folk i gemen som bäst. Det är här som förespråkarna inte riktigt når ända fram med sitt argument.
Citera
2024-10-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Njae, det är rätt mycket kossorna som styr här. Problemet för bönderna är att det är otroligt svårt att få kossorna att inse att de skall ställa om sina klockor två gånger om året.

Jag tror ärligt talat att bönder skiter högaktningsfullt vilken tidszon vi väljer snarare än det problem att hoppa runt bland tidszoner beroende på årstid. Detta tror jag gäller de övriga också.

Sen när man skrapar på ytan så verkar Vind25 inte vara så representativ. Det visar sig ju att vi med tiden har valt att förlägga arbetsdagen senare och senare på dagen och det är nog arbetstagarna som drivit på det, det verkar som att folk har strävat efter att få gå upp senare på morgonen - om det sker på bekostnad av att det ibland är mörkt när man kommer hem må så vara.

Sen angående diskussionen om det är UTC+01, UTC+02 eller UTC+19 som skall gälla så är lösningen tämligen enkel: där finns ingen siffermagi här, man förlägger helt enkelt arbetsdagen där den passar folk i gemen som bäst. Det är här som förespråkarna inte riktigt når ända fram med sitt argument.

Hur kul skulle det vara om det blir mörkt före 19 redan i augusti? Sommartid året runt tack om det nu ska låsas
Citera
2024-10-26, 14:36
Medlem
Bra om det permanentas. Vinter eller sommartid har ingen större betydelse. Vad gäller mjölk-korna så var det väl hoppandet fram och tillbaka som var problemet?
Citera
2024-10-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Hur kul skulle det vara om det blir mörkt före 19 redan i augusti? Sommartid året runt tack om det nu ska låsas

Solen går ner när solen går ner och det är något vi inte har den mista möjlighet att påverka. Det vi kan ändra är ifall vi kallar tidpunkten för 18, 19 eller Knut, men att tro att detta ändrar något i sak är att sitta och tro på siffermagi och det låter inte begåvat.
Citera
2024-10-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
det kommer vi få nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Helst sommartid året om, men finns inget val så ta vintertid. Att pendla finns det 0 värde i

Normaltid är vintertid.
Att ni vill ha sommartid året om är troligtvis för att ni förknippar sommaren med något bra. Om vi bara skall ha en tid så är det naturligtvis normaltid, UTC +1, dvs vintertid som skall gälla.
Citera
2024-10-26, 14:43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vind25
Sommartiden är mycket bättre. Hellre gå till skola, jobbet, systemet eller schackklubben när det är mörkt. Och gå därifrån när det är ljust. Sommartiden är det normala, om bönderna tycker tvärtom när dom mjölkar kossorna 5 på morgonen. Då stödjer jag dom och ändrar min åsikt.

Man vaknar trött och då passar mörkret, man fixar sitt liv efter löneslaveriet och då ska det vara ljust.

Det beror på var landet ligger. För länder som t.ex. Spanien så är det bättre med vintertid (ta inte mitt ord på detta eftersom jag kan förväxlat det hela, men min poäng är att man ska premera eftermiddagssol) eftersom de ligger senare på jordrotationen. För sveriges del skulle jag vilja ha sommartid också eftersom det är eftermiddagssolen som är värt någonting på vintern.

Om Polen vill ha vintertid så är det ok och de ligger mera öster så de får morgonen riktigt tidigt. Detta kommer innebära att vi får fler tidszoner i Europa.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2024-10-26 kl. 14:47.
Citera
2024-10-26, 14:50
Medlem
Mår bättre mentalt på den "vanliga" klockan. Känner mig mer harmonisk.
Citera
2024-10-26, 14:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag skiter fullständigt i vad som då ska bli normaltid men det viktigaste är att alla länder i så fall byter till samma.
Ska bli skönt att slippa detta hattande med klockan fram och tillbaka.
Citera
2024-10-26, 14:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Normaltid är vintertid.
Att ni vill ha sommartid året om är troligtvis för att ni förknippar sommaren med något bra. Om vi bara skall ha en tid så är det naturligtvis normaltid, UTC +1, dvs vintertid som skall gälla.
Skiter I vad som är normaltid jag vill ha ljusare eftermiddagar på vintern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in