Resultat:
0%
röster
2024-04-01, 00:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl svårt att komma överens i EU. Speciellt om det är så att alla måste vara överens och ett enda land kan stoppa. Dessutom har både Coronan och kriget kommit i vägen.

EU har fattat andra stora beslut trots corona och kriget. Det är bara en ursäkt för att de inte orkar ta tag i det.
Citera
2024-04-01, 03:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
En timme mer eller mindre på kvällen gör inte så stor skillnad. Det är dock fruktansvärt att gå miste om en hel timmes sömn. Förstår inte varför Sverige måste vänta på EUs saktfärdighet. Vi införde sommartid utan EU och kan avskaffa den igen utan EU.
Det är ju helg vid båda de tillfällen då man justerar en timme framåt/bakåt. De allra flesta här i landet jobbar inte på söndagar (och ganska få går i kyrkan varje söndag), så det lär inte vara något jätteproblem att helt enkelt snusa en sextra timme på söndagsmorgonen just den dagen om man känner att man måste "ta igen" den där timmen med en gång. Att däremot få soluppgången framflyttad en timme relativt klockan under hela vintern är ett mycket större ingrepp eftersom det betyder att många fler blir tvungna att bege sig till jobbet eller skolan i djupt mörker.

Sedan är det ett extra problem med de här försöken att "avskaffa somamrtiden genom att behålla den året runt", nämligen att EU försöker kapa hela frågan och hävdar att den ägs av Bryssel och inte av medlemsländerna själva. När Juncker ldrev frågan för några år sedan var det just som en gemensam EU-fråga och han ansåg att Europakommissionen borde bestämma saken.
Citera
2024-10-26, 13:19
Medlem
rex144s avatar
Polen kommer avskaffa sommartid i EU

https://www.money.pl/gospodarka/zmiana-czasu-po-raz-ostatni-wazny-glos-z-rzadu-zrobie-wszystko-7080485473614400a.html

Polen blir ordförandeland i EU från januari och kommer då genomdriva denna ändring.
Så nästa år kommer vi för sista gången ha sommartid.

Vad tycker ni om det?
Senast redigerad av rex144 2024-10-26 kl. 13:26.
Citera
2024-10-26, 13:21
Medlem
Källa på det är vad vi tycker...
Citera
2024-10-26, 13:25
Medlem
rex144s avatar
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_18_5302

Det har diskuterats länge och Polen som ordförandeland kommer ha det på sin agenda, har hört det precis på nyheterna.

Varje ordförandeland vill profilera sig på något sätt och lyckas med något under sitt 6 månaders ordförandeskap och detta skulle vara något att visa upp.
Senast redigerad av rex144 2024-10-26 kl. 13:29.
Citera
2024-10-26, 13:29
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.money.pl/gospodarka/zmiana-czasu-po-raz-ostatni-wazny-glos-z-rzadu-zrobie-wszystko-7080485473614400a.html

Polen blir ordförandeland i EU från januari och kommer då genomdriva denna ändring.
Så nästa år kommer vi för sista gången ha sommartid.

Vad tycker ni om det?
Bra initiativ. Hoppas Sverige följer efter.
Citera
2024-10-26, 13:32
Bannlyst
Sommartiden är mycket bättre. Hellre gå till skola, jobbet, systemet eller schackklubben när det är mörkt. Och gå därifrån när det är ljust. Sommartiden är det normala, om bönderna tycker tvärtom när dom mjölkar kossorna 5 på morgonen. Då stödjer jag dom och ändrar min åsikt.

Man vaknar trött och då passar mörkret, man fixar sitt liv efter löneslaveriet och då ska det vara ljust.
Senast redigerad av Vind25 2024-10-26 kl. 13:36.
Citera
2024-10-26, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vind25
Sommartiden är mycket bättre. Hellre gå till skola, jobbet, systemet eller schackklubben när det är mörkt. Och gå därifrån när det är ljust. Sommartiden är det normala, om bönderna tycker tvärtom när dom mjölkar kossorna 5 på morgonen. Då stödjer jag dom och ändrar min åsikt.
Bönderna bestämmer helt själva när de vill gå ut och mjölka kossorna. Ser inte varför jag ska behöva ställa om klockan för att de vill gå upp olika tid på sommaren och vintern.
Citera
2024-10-26, 13:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
’Bout fuckin time.

Jag skiter i om det blir vinter eller sommartid men snälla permanenta någon av dessa!
Citera
2024-10-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vind25

Man vaknar trött och då passar mörkret, man fixar sitt liv efter löneslaveriet och då ska det vara ljust.

Nej. Vintertiden är normaltid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Normaltid
Citat:
Sommartid är en tillfällig omställning av normaltiden.
Citera
2024-10-26, 14:01
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Bönderna bestämmer helt själva när de vill gå ut och mjölka kossorna. Ser inte varför jag ska behöva ställa om klockan för att de vill gå upp olika tid på sommaren och vintern.

Jordbruket var tidigare en tongivande näring men idag jobbar bara 3% i jordbruket så de ska inte styra resten av samhället. Vi har elektricitet... i ladugårdar så man är inte beroende av dagsljus för att mjölka korna. Tack vare GPS traktorer och andra jordbruksmaskiner kan jobba nattetid på åkrarna och köra i raka linjer.
Citera
2024-10-26, 14:08
Medlem
ziejacools avatar
sommar- och vintertid är väl det dummaste påhittet vi har, så tack för det Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in