2024-10-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Jag tror fler säger hejdå till Boxer, det finns ingen anledning att hålla kvar vid dem när de slutar erbjuda det de var ensamma om, TV i marknätet. Både deras ägare, Tele2, och andra etablerade betalTV-leverantörer har lösningar som erbjuder TV via internet (fiber eller mobilt). Jag blir inte förvånad om Boxer snart försvinner ut i periferin, som hände när Tele2 köpte och integrerade Comhem i moderbolaget.

Egentligen är det ju märkligt att ingen operatör är intresserad av att fortsätta sända via marknätet. Tekniken har ju funnits sedan 50-talet (om än förfinats genom åren) och täckningen är i princip landsomfattande. Självklart är det ekonomiska faktorer som spelar in, men vad är det som kostar så mycket mer? Enbart underhållet av master kan det inte vara då det krävs än fler master för de mobila näten.
Citera
2024-10-22, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Tack för tipset med Starlink. Skall titta vidare på det.

Vet att 4G räcker vad gäller hastigheten. Nu är det inte jag som har problem med 5G utan en bekant som "lurades" byta till 5G till en lägre kostnad än 4G och leverantören påstod att 4G inte skulle räcka till.

Låter inte som hela historien det där. 5G kopplar ned till 4G (eller 3G) när inte täckning finns för 5G. Jag själv har 5G fast är oftast uppkopplad mot 4G. Det brukar även gå att ställa in att det ska koppla upp mot 4G istället för 5G

Jag rekommenderar att kolla på 4G/5G router med antennuttag för extern riktantenn innan du slår till på satellit.
Citera
2024-10-22, 18:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Kapaciteten?! Bolagen rekommenderar 30mbit. Reellt sett räcker det med 5mbit. Har man inte tillgång till 5mbit uppkoppling bör man nog fundera på att flytta närmare civilisationen. Finns även bredband via satellit nuförtiden för en överkomlig summa.

I annat fall får man nöja sig med svt och tv4. Med tanke på att man inte är intresserad av bredband så borde dom kanalerna räcka och bli över isåfall.
Har man inte tillgång till 5mbit uppkoppling bör man nog fundera på att flytta närmare civilisationen.
Det var nog bland det dummaste jag har läst. Folk ska inte behöva flytta i närheten av en stad för att kunna se på TV eller ha ett fungerande internet.
Jag har tidigare bott ca 3 mil utanför en större stad och hade usel uppkoppling och dom flesta fick ha parabol.
Känt ställe som en död zon och det finns många såna över hela Sverige.

Alla blir inte heller erbjudna bredband för det måsta bo tillräckligt många på orten.
Några master finns inget intresse att sätta upp på såna ställen heller och nu pratar vi om södra och mellersta Sverige.

Ska bra uppkoppling och kunna se på TV bara var för folk i städer?
Levande landsbygd är snart ett minne blott om man vill bo där man har ett fungerande internet.
Citera
2024-10-22, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har man inte tillgång till 5mbit uppkoppling bör man nog fundera på att flytta närmare civilisationen.
Det var nog bland det dummaste jag har läst. Folk ska inte behöva flytta i närheten av en stad för att kunna se på TV eller ha ett fungerande internet.
Jag har tidigare bott ca 3 mil utanför en större stad och hade usel uppkoppling och dom flesta fick ha parabol.
Känt ställe som en död zon och det finns många såna över hela Sverige.

Alla blir inte heller erbjudna bredband för det måsta bo tillräckligt många på orten.
Några master finns inget intresse att sätta upp på såna ställen heller och nu pratar vi om södra och mellersta Sverige.

Ska bra uppkoppling och kunna se på TV bara var för folk i städer?
Levande landsbygd är snart ett minne blott om man vill bo där man har ett fungerande internet.

Ja det är sådant här som händer vid varje teknikskifte. En del vägrar och klamrar sig vid det gamla. Var något liknande för 20 år sedan när man skulle gå över från analoga sändningar till digitala. Det krävdes b.l.a en digitalbox för 500 lappen. Det blev ramaskri bland dom mest enfaldiga bakåtsträvarna.

Såhär 20 år senare, tycker du vi skulle stannat kvar vid analoga sändningar och besparat den investeringen på femhundralappen?!

Jag ser att du blev medlem här 2010. Hur löste du den biten? Fick du åka in till tätorten varje gång du skulle skriva ett meddelande på fb?

Sedan finns det ju lösningar för eremiter. Starlink är ett sådant alternativ. Du kan inte tycka det är rimligt att 99.8% av befolkningen skall anpassa sig till dom där 0.2% eller hur?!
Citera
2024-10-22, 18:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ja det är sådant här som händer vid varje teknikskifte. En del vägrar och klamrar sig vid det gamla. Var något liknande för 20 år sedan när man skulle gå över från analoga sändningar till digitala. Det krävdes b.l.a en digitalbox för 500 lappen. Det blev ramaskri bland dom mest enfaldiga bakåtsträvarna.

Såhär 20 år senare, tycker du vi skulle stannat kvar vid analoga sändningar och besparat den investeringen på femhundralappen?!

Jag ser att du blev medlem här 2010. Hur löste du den biten? Fick du åka in till tätorten varje gång du skulle skriva ett meddelande på fb?

Sedan finns det ju lösningar för eremiter. Starlink är ett sådant alternativ. Du kan inte tycka det är rimligt att 99.8% av befolkningen skall anpassa sig till dom där 0.2% eller hur?!
Det blev ramaskri bland dom mest enfaldiga bakåtsträvarna.
Aha... en ung som tycker att dom gamla kan gå och dö och inte ska ha något.
Men du blir gammal en dag också... tyvärr...

Var skrev jag att vägrade och klamrar mig fast vid det gamla för 20 år sedan?
Var skrev jag att jag tyckte 500 spänn var för mycket?
Var skrev jag att jag behövde åka iväg för att få uppkoppling där jag bodde förut?

Kom med något vettig så ska du får svar.
NEJ ingen ska behöva flytta för att få tillgång till dagens teknik.

Ser att du är nybliven medlem här. Har du ens åldern för att få vara här? Dina påståenden tyder på annat...
Har du ens tänkt tanken på hur alla äldre ska lösa det så dom kan titta på TV om dom vill ha flera kanaler än SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24, SVT Barn och TV4.
Jag har runt 40-50 kanaler nu och vill ha dom kvar.
Bara undra hur?
Bry dig inte om att svara mig.
Vill ha vettiga svar.
Senast redigerad av Timeout 2024-10-22 kl. 18:59.
Citera
2024-10-22, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var skrev jag att vägrade och klamrar mig fast vid det gamla för 20 år sedan?
Var skrev jag att jag tyckte 500 spänn var för mycket?
Var skrev jag att jag behövde åka iväg för att få uppkoppling där jag bodde förut?

Kom med något vettig så ska du får svar.
NEJ ingen ska behöva flytta för att få tillgång till dagens teknik.

Ser att du är nybliven medlem här. Har du ens åldern för att få vara här? Dina påståenden tyder på annat...
Har du ens tänkt tanken på hur alla äldre ska lösa det så dom kan titta på TV om dom vill ha flera kanaler än SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24, SVT Barn och TV4.
Jag har runt 40-50 kanaler nu och vill ha dom kvar.
Bara undra hur?

Ja så är det ju.

Det är såhär. Det är ingen rättighet att ha massa kanaler och filmkanaler. Ungefär som bara för man bor avsides så kommer inte staten ge dig en ny bil vart femte år så man kan ta sig till civilisationen.

Då får man se till att lösa problem och göra en investering på några tusenlappar. Vilket är kaffepengar gentemot vad en fiberindragning kostar. Vill man fortfarande sätta sig på tvären och inte vara samarbetsvänlig utan föredrar att sitta med armarna i kors och skrika att detta ska pappa staten lösa åt mig.

Jadu, då får man vara utan tv helt enkelt. Finns ju fortfarande analoga sändningar på radio. Sista utvägen är ju då att kanske flytta närmare någon tätort och bli tvungen att se andra människor när man ger sig utanför dörren. Det finns nog en anledning till att det är total radioskugga där man valt att bosätta sig
Citera
2024-10-22, 19:51
Medlem
Citat:
Låter inte som hela historien det där. 5G kopplar ned till 4G (eller 3G) när inte täckning finns för 5G. Jag själv har 5G fast är oftast uppkopplad mot 4G. Det brukar även gå att ställa in att det ska koppla upp mot 4G istället för 5G

Jag rekommenderar att kolla på 4G/5G router med antennuttag för extern riktantenn innan du slår till på satellit.

Jag var kanske inte riktigt tydlig. Det är inte jag som har problem med 5G, men den installationen har problem trots både 5G router och riktantenn. Vad gäller satellit så tittade jag på det som alternativ till fiber för några år sedan. Jag tog nu en snabbtitt på Starlink och kan konstatera att att både månadskostnad och installationskostnad för min fiber blev billigare än satellitbredband.
Citera
2024-10-22, 19:58
Medlem
Jag har skrivit det tidigare. IPTV handlar om övervakning av vad du kollar på. Har själv fyra digitalboxar med hårddisk för inspelning. Har lagt ner drygt fyra tusen på det här och nu är det skrot. Kan även ta med programkortet och kolla på TV vart som helst i Sverige utan internetuppkoppling, tex om jag är ute på resande fot med husvagn.
Citera
2024-10-22, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag var kanske inte riktigt tydlig. Det är inte jag som har problem med 5G, men den installationen har problem trots både 5G router och riktantenn. Vad gäller satellit så tittade jag på det som alternativ till fiber för några år sedan. Jag tog nu en snabbtitt på Starlink och kan konstatera att att både månadskostnad och installationskostnad för min fiber blev billigare än satellitbredband.

Ja kan man få fiber så är det alltid första alternativet. Starlink ska man nog se som sista alternativet när är allt annat är oacceptabelt.

Fast för tv så räcker det med 5mbit för 1080p. Om man inte riktigt har en uppfattning vad det innebär så surfa in på bredbandskollen och kör ett test. Så får man en uppfattning om vad det innebär.

Når man inte upp till 5mbit, då är det verkligen illa.
Citera
2024-10-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Är det inte bättre för speciellt gamla som får marknät-TV (DVB-T) nedsläckt att gå över till Satellit-TV än att välja fiber? Relativt ofta störningar på fiber och fler felkällor, trots att det borde vara tvärtom.

Som ni sagt så kan nätet ibland försvinna i timmar eller dagar efter ett strömavbrott.

Finns det bara en leverantör av Satellit-TV i Sverige nu? Kan man själv välja parabol som tar emot fler fria kanaler än de som följer med kanalpaketen? Astra etc kör väl forfarande.

Vad jag förstått är det bara Allente som erbjuder satellit-TV numera till en kostnad på över 1000 kr/mån om man vill ha 2 TV-apparater inkl boxar. Förmodligen bara en tidsfråga innan även det alternativet försvinner.
Citera
2024-10-23, 09:59
Medlem
Tycker synd om äldre som måste lära sig ny teknik. En ny fjärrkontroll att lära sig vad alla knappar gör. Sedan lära sig att välja ikon istället för att mata in ett kanalnummer. Nu finns det äldre som älskar ny teknik och inte har några problem med lära sig. Men det finns väldigt många äldre som har svårt med det. Samt vägrar lära sig av ren tjurighet.

Samtidigt förståeligt då utvecklingen går framåt.
Citera
2024-10-23, 21:49
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Jag har skrivit det tidigare. IPTV handlar om övervakning av vad du kollar på. Har själv fyra digitalboxar med hårddisk för inspelning. Har lagt ner drygt fyra tusen på det här och nu är det skrot. Kan även ta med programkortet och kolla på TV vart som helst i Sverige utan internetuppkoppling, tex om jag är ute på resande fot med husvagn.
Att kunna ta med programkortet var jag vill var ett argument för mig, som gärna gör just det om jag vill se TV när jag är på torpet. När det nu ska ställas krav på ett dyrt internetabonnemang på vart ställe så kan det kvitta. Så, ja, jag väljer att låta bli extrakanaler.

Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Tycker synd om äldre som måste lära sig ny teknik. En ny fjärrkontroll att lära sig vad alla knappar gör. Sedan lära sig att välja ikon istället för att mata in ett kanalnummer. Nu finns det äldre som älskar ny teknik och inte har några problem med lära sig. Men det finns väldigt många äldre som har svårt med det. Samt vägrar lära sig av ren tjurighet.

Samtidigt förståeligt då utvecklingen går framåt.
Så är det tyvärr vid teknikskiften, alltid kommer nån grupp i kläm. Vi måste vänja oss vid att teknikskiften sker allt snabbare nuförtiden på gott och ont. Och alla har tyvärr inte råd eller teknisk möjlighet att hänga med.

Min numera avlidna farfar var inte särskilt glad när det kom en telegubbe och bytte hans vevtelefon mot en med fingerskiva. Skillnaden var att då kom en person och kopplade in alltig, och visade hur farfar skulle hantera sin nya telefon. Det gör inte nån nu, om man inte betalar extra. Jag själv som är lite yngre tyckte inte att själva teknikskiftet till digitalTV var så jobbigt när jag fick köpa en digitalbox till TVn på torpet. Bara att det var onödigt. Men visst var det trevligt med ett gäng extra kanaler när jag väl fick boxen på plats.
Senast redigerad av Thunderwoman 2024-10-23 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in