Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
Helt lagligt var det väl knappast, problemet är väl snarare att det är svårt att bevisa orsakssamband.
Jag kan inte hålla med, är jag rädd. Enligt det tankesättet så skulle man begå mord om man ropar "Hoppa då!" till någon som står på en takkant och överväger självmord, om han hoppar direkt efter. Det tror jag inte finns en chans att man skulle dömas för.
Däremot är det ett ganska uppenbart fall av uppmaning till självmord.
Men jag är förstås inte ofelbar. Kanske har du något rättsfall som visar att jag har fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Jag är lite lat nu, men tänker att det är effektivare att fråga dig i stället för att söka informationen själv.
Finns det fall där man prövat ansvarsfrågan i fall när omständigheterna och kausaliteten är otydligare? Jag tänker förstås på hur olika aktörer som direkt eller indirekt är kopplade till uthängningarna av Dumpen eventuellt skulle kunna hållas ansvariga, genom att direkt utsatt individer för offentliggöranden av mycket känslig information eller för mer indirekta aktiviteter (hets på nätet, trakasserier av familjer, eller vad man nu skulle kunna tänka sig för alternativ; ekonomisk utpressning kanske skulle kunna räknas dit om man är kreativ).
Det krävs en mycket mer direkt påverkan än så. Junos lagkommentar ger att lägga fram ett rakblad till en självmordsbenägen, eller att skicka en självmordsmanual till en sådan, som exempel, så att publicera nedsättande uppgifter om någon lär nog inte falla under bestämmelsen.