2024-10-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
"Så säger Jesus, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse." (Upp 3:14 Bibel2000)
Så han är inte upphovet till Gud? Då säger du alltså att orden "Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till" är en lögn?

Citat:
Jesus var den första att födas av Gud i hela skapelsen, sedan föddes andra söner i himlen, och sedan även Adam.
Så står det inte.

Citat:
Jesus är inte upphovet till resten av skapelsen, men Gud skapade allt genom Jesus, som hans förtrolige son.
Så det är inte genom Gud som allt är till? Ljuger Bibeln om det också?
Citera
2024-10-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Så han är inte upphovet till Gud? Då säger du alltså att orden "Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till" är en lögn?

Nej, det är inte en lögn, allting som Gud skapade efter Jesus var genom honom och till honom.

Citat:
Så står det inte.

Ok, inga argument alltså?

Citat:
Så det är inte genom Gud som allt är till? Ljuger Bibeln om det också?

Nej, det är inte genom Gud, utan på grund av Gud, och genom Jesus, du kan läsa det svart på vitt.
Citera
2024-10-26, 10:51
Medlem
Citat:
Nej, det är inte en lögn, allting som Gud skapade efter Jesus var genom honom och till honom.
Jo, om något är till utan att bero av Jesus så är det en lögn att utan Jesus så blev ingenting till av det som är till.

Citat:
Ok, inga argument alltså?
Det är du som behöver visa att det där står i Bibeln.

Citat:
Nej, det är inte genom Gud, utan på grund av Gud, och genom Jesus, du kan läsa det svart på vitt.
Du är bedragen av en lögn.

Heb 2:10 För när Gud, för vilken och genom vilken allt är till,

Rom 11:33 O vilket djup av rikedom
och vishet och kunskap hos Gud!
Hur outgrundliga är inte
hans domar,
hur ofattbara hans vägar!
34 Vem har förstått Herrens sinne?
Eller vem har varit
hans rådgivare?
35 Eller vem har gett honom något först
så att han måste betala igen?
36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.

Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-26 kl. 11:08.
Citera
2024-10-26, 11:11
Medlem
Citat:
Jo, om något finns vars existens är undantagen från att bero av Jesus så är det en lögn att utan Jesus så blev ingenting till av det som är till.

Vad pratar du om? Ja, ingenting blev till utan Jesus, men Gud var inte beroende av Jesus.

Citat:
Det är du som behöver visa att det där står i Bibeln.

Jag visade det, och du säger: "Så står det inte", bra motargument

Citat:
Du är bedragen av en lögn.

Ok, inga argument igen alltså.
Citera
2024-10-26, 11:22
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Ja, ingenting blev till utan Jesus, men Gud var inte beroende av Jesus.
"Av det som är till" står det. Då måste Guds existens bero av Jesus. Eller är Gud inte till?

Citat:
Jag visade det, och du säger: "Så står det inte", bra motargument
Det står inte att "Jesus var den första att födas av Gud i hela skapelsen". Det står att han är den förstfödde i hela skapelsen. Hur skulle han inte vara det om han nu är den som lagt grunden till allt som existerar? Han kan då inte bero av någon annan än sig själv.

Citat:
Ok, inga argument igen alltså.
Jag visade dig "svart på vitt" att det är Gud som är den som allting är genom, och till. På andra ställen står det så om Jesus och det beror på att det är han som är den som är Gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-26 kl. 11:24.
Citera
2024-10-26, 11:31
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
"Av det som är till" står det. Då måste Guds existens bero av Jesus. Eller är Gud inte till?

Ja, "Av det som är till" av skapelsen, men Gud är ju inte skapad.

Men du menar alltså att "Guds existens måste bero av Jesus", så Gud existerade inte innan Jesus? Jag har aldrig hört det förut.

Citat:
Det står inte att "Jesus var den första att födas av Gud i hela skapelsen". Det står att han är den förstfödde i hela skapelsen.

Det är samma sak, först att födas=förstfödd.

Citat:
Hur skulle han inte vara det om han nu är den som lagt grunden till allt som existerar? Han kan då inte bero av någon annan än sig själv.

Om nu Jesus är förstfödd i hela skapelsen, så kan han ju inte varit med om den första skapelsen, han själv, eller hur?

Citat:
Jag visade dig "svart på vitt" att det är Gud som är den som allting är genom och till. På andra ställen står det så om Jesus och det beror på att det är han som är den som är Gud.

Jag har inte sett det.
Citera
2024-10-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ja, "Av det som är till" av skapelsen, men Gud är ju inte skapad.
Allt som existerar beror på en skapelse av Jesus. Det står att ingenting finns som inte beror av honom. Allt är allt. Undantar du Gud från att ingå i det som finns så har du gjort dig av med både det bibelordet och med Guds existens.

Citat:
Men du menar alltså att "Guds existens måste bero av Jesus", så Gud existerade inte innan Jesus? Jag har aldrig hört det förut.
Då får du vänja dig vid tanken. Jag säger inte att "Guds existens måste bero av Jesus", jag säger att Guds existens beror av Jesus för att det är han som är Gud. Gud existerar icke-rumsligt och är därför genom alla rumsliga tider oavsett att han har sitt ursprung i den som kommer ur tiden.

Han både är, var och kommer.

Citat:
Det är samma sak, först att födas=förstfödd. Om nu Jesus är förstfödd i hela skapelsen, så kan han ju inte varit med om den första skapelsen, han själv, eller hur?
Då har du mer du behöver vänja dig vid. Orsaken till all existens är orsaken även till tid och rum och är därför inte underställd detta. Världens grund skapas på slutet, här på Jorden av Jesus som människa.

Han är den förste och den siste.

Citat:
Jag har inte sett det.
Det är konstigt?

Heb 2:10 För när Gud, för vilken och genom vilken allt är till,

Rom 11:33 O vilket djup av rikedom
och vishet och kunskap hos Gud!
Hur outgrundliga är inte
hans domar,
hur ofattbara hans vägar!
34 Vem har förstått Herrens sinne?
Eller vem har varit
hans rådgivare?
35 Eller vem har gett honom något först
så att han måste betala igen?
36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-26 kl. 12:02.
Citera
2024-10-26, 14:08
Medlem
Citat:
Citat:
du menar alltså att "Guds existens måste bero av Jesus", så Gud existerade inte innan Jesus? Jag har aldrig hört det förut.
Citat:
Då får du vänja dig vid tanken.

Verkligen? Gud existerade alltså inte innan Jesus?
Citera
2024-10-26, 14:21
Medlem
Citat:
Verkligen? Gud existerade alltså inte innan Jesus?
Nej, det finns inget "innan" Jesus. Han är i alla tider. Men han hade inte varit och inget annat heller om han inte skapat världens grund som människa.
Citera
2024-10-26, 14:29
Medlem
Citat:
Nej, det finns inget "innan" Jesus. Han är i alla tider. Men han hade inte varit och inget annat heller om han inte skapat världens grund som människa.

Det var det du påstod tidigare, du är inte konsekvent.
Citera
2024-10-26, 14:31
Medlem
Citat:
Det var det du påstod tidigare, du är inte konsekvent.
Jag säger samma sak hela tiden. Jesus är Gud och som människa skapar han världens grund här på slutet och som uppstånden är han icke-rumslig och därför närvarande i alla tider. Inte en enda gång har jag sagt annat.
Citera
2024-10-26, 15:50
Medlem
Citat:
Jag säger samma sak hela tiden. Jesus är Gud

Nej, du sade att Gud inte existerade innan Jesus:

Citat:
Citat:
Så han är inte upphovet till Gud?
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in