2024-10-25, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag likställer inte Jesus med Satan. Men både människor och Satan/Djävulen kallas för gudar. Kommer du inte ihåg att domarna i Israel/Juda i det tidigare förbundet kallades för gudar?

Motsäger du bibeln, och motsäger du Jesus som säger att människor/domare kallades för gudar?

Ja, i grundtexten existerar bara stora bokstäver, visste du det? Så att använda sig av stora G:n eller små g:n är vad vi kan göra i vår tid, men existerade inte i den tid då bibeln skrevs.

Ja, fadern är en gud, Djävulen är en gud, Sonen är en gud, men kristna ska bara ha en Gud/gud, fadern:

"vi har bara en Gud/gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Kom återigen ihåg: "i grundtexten existerar bara stora bokstäver".

Oj. Jag skulle personligen aldrig kalla djävulen en gud. Jag kommer heller aldrig förstå hur du kan kalla Fadern en gud i samma andetag. Eller Sonen.

För mig är det uppenbart att de som skrev och samlade samman Bibeln inte hade det som avsikt. Jag kommer, på allvar, be för din själs räddning.
Citera
2024-10-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Oj. Jag skulle personligen aldrig kalla djävulen en gud.

Ok, vem pratar Paulus om här:

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)
Citera
2024-10-25, 22:17
Avslutad
Citat:

"denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2Kor 4:4 Bibel2000)

Du kan kalla Djävulen för en gud. Jag kommer inte göra det.
Citera
2024-10-25, 22:19
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:

Du svarade inte på frågan.
Citera
2024-10-25, 22:20
Avslutad
Citat:
Jo, jag gjorde ju det.
Citera
2024-10-25, 22:30
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jo, jag gjorde ju det.

Ok bra undanflykt, jag formulerar om mig: Du svarade inte på min fråga:

Citat:
Citat:
Oj. Jag skulle personligen aldrig kalla djävulen en gud.

Citat:

Citat:

Vad JAG kallar Djävulen är inte min fråga, jag frågar vad PAULUS pratar om när han säger: "denna världens gud".

Vem är det?

Vem är "denna världens gud" som Paulus pratar om?
Citera
2024-10-25, 22:32
Avslutad
Citat:
Ok, du svarade inte på min fråga:

Vad JAG kallar Djävulen är inte min fråga, jag frågar vad PAULUS pratar om när han säger: "denna världens gud".

Vem är det?

Vem är "denna världens gud" som Paulus pratar om?

Du vet uppenbarligen svaret. Så säg det du.

Men jag tror att den poäng Paulus vill göra är att Jesus äger. Jesus är mer. Jesus är allt. Som Gud.
Citera
2024-10-25, 22:39
Medlem
Citat:
Du vet uppenbarligen svaret. Så säg det du.

Ok, svaret är att Paulus talar om att denna världens gud är Satan Djävulen:

Eller tror du att det är Jesus som har förblindat förståndet hos dem som inte tror?

Citat:
Men jag tror att den poäng Paulus vill göra är att Jesus äger. Jesus är mer. Jesus är allt. Som Gud.

Och Jesus förblindar förståndet hos dem som inte tror, detta eftersom enbart Jesus är gud?

Du tror alltså allvarligt att skriftstället handlar om Jesus, detta eftersom Satan Djävulen omöjligt kan vara denna världens gud?
Citera
2024-10-25, 22:47
Avslutad
Citat:
Ok, svaret är att Paulus talar om att denna världens gud är Satan Djävulen:

Eller tror du att det är Jesus som har förblindat förståndet hos dem som inte tror?

Och Jesus förblindar förståndet hos dem som inte tror, detta eftersom enbart Jesus är gud?

Du tror alltså allvarligt att skriftstället handlar om Jesus, detta eftersom Satan Djävulen omöjligt kan vara denna världens gud?

Det andra korintierbrevets författare inleder med:

- Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus. (2 kor 1:2)

Igen, det är bara du som kallar Satan för en gud på samma sätt som ni kallar Fadern och Sonen och den helige Ande för gudar.

Må Herren Gud Jesus Kristus vara din själ nådig,
Citera
2024-10-26, 07:31
Medlem
Citat:
Det andra korintierbrevets författare inleder med:

- Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus. (2 kor 1:2)

Igen, det är bara du som kallar Satan för en gud på samma sätt som ni kallar Fadern och Sonen och den helige Ande för gudar.

Må Herren Gud Jesus Kristus vara din själ nådig,

Du undviker att svara på mina argument.
Citera
2024-10-26, 09:34
Medlem
Citat:
Jesus var den första som Gud skapade överhuvudtaget,
Var står det?

Citat:
han var "den förstfödde i hela skapelsen"(Kolosserna 1:15)
Vad annars om han är Gud? Eller menar du att det är en lögn att han är upphovet till allt både på jorden och i himlen och det finns något annat som han inte är upphovet till? Var står det?
Citera
2024-10-26, 10:13
Medlem
Citat:
Citat:
Jesus var den första som Gud skapade överhuvudtaget,
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Var står det?

"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
"Så säger Jesus, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse." (Upp 3:14 Bibel2000)

Jesus var den första att födas av Gud i hela skapelsen, sedan föddes andra söner i himlen, och sedan även Adam.

Citat:
Citat:
han var "den förstfödde i hela skapelsen"(Kolosserna 1:15)
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vad annars om han är Gud? Eller menar du att det är en lögn att han är upphovet till allt både på jorden och i himlen och det finns något annat som han inte är upphovet till? Var står det?

Jesus är inte upphovet till resten av skapelsen, men Gud skapade allt genom Jesus, som hans förtrolige son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in