2024-10-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, jag ser nog också yngre ut än vissa andra, och det ÄR svårt med ålder på en del (25-åringar kan se ut som 35, ja oftare unga som ser äldre ut än tvärtom). Är väl så, bara märkligt när 20-åringar frågar, tycker själv det är lättare att bedöma ålder på dem i ungefär min egen ålder eller nära familjemedlemmars ålder möjligen, när man var 20 var det mer uppenbart vilka som var "gamla" (30+) än det är att bedöma nu tkr jag.
På ett sätt blir jag glad, men mest jobbigt totalt sett. Ja, låter som en bra idé, vore väl skönt för personalen också. Känns som det blir godtyckligt också, svårt att be en pompös man i jobbkläder eller kvinna i affärskostym kan jag tänka.. kanske är "integritetskränkande" eller liknande om alla tvingas scanna, risk för registrering osv? Samt förlorade intäkter från utländska turister och liknande som inte går att fixa sådant till lika lätt (de kunde väl iofs vara undantagna och alltid få visa sin ID)

Jag tycker inte största problemet med alkohol och sverige är åldersgränsen utan att man har ett monopol mot alkohol, något som annars är olagligt, men är lagligt om man heter staten.

Kollar man på t.ex. Danmark eller Tyskland så faller ju priserna för alkohol om det inte är ett monopol drivet av staten. Inte bara det, vi hade kunnat slippa åka till två butiker för att handla mat när vi idag måste åka till två för att staten tycker det.
Citera
2024-10-26, 00:35
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kollar man på t.ex. Danmark eller Tyskland så faller ju priserna för alkohol om det inte är ett monopol drivet av staten. Inte bara det, vi hade kunnat slippa åka till två butiker för att handla mat när vi idag måste åka till två för att staten tycker det.

Bara två? Du har det bra du. Själv så fick jag åka till fyra butiker idag. Två för att hämta paket till frun (och handla saker som fanns på listan över saker som behövde handlas), en tredje för att handla det som stod på listan men som inte fanns i de andra två, och till sist en tur till Systembolaget (men där räckte det med en butik, trots att jag skulle ha flera saker).

Med tanke på att Ica och Coop verkar ha svårt att ha mat hemma så att man kan handla från en lista utan att behöva åka till tre butiker, så bävar jag för den dagen då de eventuellt skall sälja alkohol också.

Men visst, vill man bara köpa Pripps Blå och Lord Calvert så kanske det funkar. Pulvermos och falukorv har de säkert också överallt.
Senast redigerad av Trixton 2024-10-26 kl. 00:39.
Citera
2024-10-26, 01:18
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
Efter en dag med helt exceptionellt luriga kunder känner jag nu att den här tråden behövs så att vi kan ventilera.
Naturligtvis går det bra för andra att ställa frågor också. Men inga jävla diskussioner om systembolagets vara eller icke vara.

Fokus ska ligger på hur folk beter sig. (te.x. tröga precis fyllda 20 men ser ut som 15 men visar ändå inte legget självmant och ser jätteförvånad ut när man frågar och måste leta igenom ALLA jävla fickor...)

Om det kommer in en kund som är strax över 18 år och frågar ungefär ”Jo, det är så att jag tänkte bli full i helgen, vad skulle du rekommendera då?”. Vad skulle du säga eller rekommendera? Finns det stränga regler om att agera socialtant eller får du plocka upp en flaska Explorer och säga (typ) ”Det här är vår bästsäljande produkt i den kategorin. Den har mest alkohol per krona och är mycket populär. Dricker du en hel sådan på fredag kväll så kommer du inte att bli missnöjd”?

Frågan handlar alltså om vad du enligt regler och utbildning får/bör göra/säga i första hand. Att man inte ska uppmuntra till köp av stora eller många flaskor är givet men för enkelhetens skull tänker vi att den aktuella drycken bara finns i en storlek.
Senast redigerad av Batleika 2024-10-26 kl. 01:23.
Citera
2024-10-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Bara två? Du har det bra du. Själv så fick jag åka till fyra butiker idag. Två för att hämta paket till frun (och handla saker som fanns på listan över saker som behövde handlas), en tredje för att handla det som stod på listan men som inte fanns i de andra två, och till sist en tur till Systembolaget (men där räckte det med en butik, trots att jag skulle ha flera saker).

Med tanke på att Ica och Coop verkar ha svårt att ha mat hemma så att man kan handla från en lista utan att behöva åka till tre butiker, så bävar jag för den dagen då de eventuellt skall sälja alkohol också.

Men visst, vill man bara köpa Pripps Blå och Lord Calvert så kanske det funkar. Pulvermos och falukorv har de säkert också överallt.

Jag har hört många säga som dig, men trots det har det gått bra att leva i andra länder.

Har bott på Cypern och Danmark och trots att det inte finns något systembolag så hittar man det man behöver utan att åka på extra butiker.

T.ex. på Cypern fanns det alltid mitt rödvin som jag annars köper i Sverige. Öl är jag mindre kräsen på så det kan jag köpa vad som helst av nästan.
Citera
2024-10-27, 01:36
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag har hört många säga som dig, men trots det har det gått bra att leva i andra länder.

Har bott på Cypern och Danmark och trots att det inte finns något systembolag så hittar man det man behöver utan att åka på extra butiker.

T.ex. på Cypern fanns det alltid mitt rödvin som jag annars köper i Sverige. Öl är jag mindre kräsen på så det kan jag köpa vad som helst av nästan.

Jag har helt enkelt dålig erfarenhet av privata aktörer, och väldigt bra erfarenhet av Systembolaget. På mitt närmaste systembolag så kan man finna det mesta, från Pripps Blå till champagne för 500+ kronor flaskan. Jag tror helt enkelt inte att Ica och Coop skulle ha detta breda sortiment om de fick ta över alkoholförsäljningen. Pripps Blå skulle de alla gånger sälja, men det är högst tveksamt om de skulle bemöda sig att ha ett vettigt utbud av champagne.
Citera
2024-11-20, 17:39
Medlem
Citat:
Jag tycker inte största problemet med alkohol och sverige är åldersgränsen utan att man har ett monopol mot alkohol, något som annars är olagligt, men är lagligt om man heter staten.

Tittar ibland in i dessa trådar om Systembolaget, och blir ibland överraskad över okunskapen.

Vi har ett högt skattetryck på bla alkohol i Sverige.

Priset på Systembolaget följer en fast prismodell.
Citera
2024-11-20, 18:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balder.L
Tittar ibland in i dessa trådar om Systembolaget, och blir ibland överraskad över okunskapen.

Vi har ett högt skattetryck på bla alkohol i Sverige.

Priset på Systembolaget följer en fast prismodell.
Jo, fast även om man lägger på Sveriges höga skatter på ölpriserna på till exempel border shop (utan att ta bort den tyska ölskatten) så blir det fortfarande billigare än på bolaget.

Sedan är det klart att vissa viner blir billigare och så vidare men ett statligt monopol är det minst effektiva sättet att sälja något, klart att det går att göra billigare än med de påslag systemet har.
Citera
2024-11-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jo, fast även om man lägger på Sveriges höga skatter på ölpriserna på till exempel border shop (utan att ta bort den tyska ölskatten) så blir det fortfarande billigare än på bolaget.

Sedan är det klart att vissa viner blir billigare och så vidare men ett statligt monopol är det minst effektiva sättet att sälja något, klart att det går att göra billigare än med de påslag systemet har.

Vad har Systembolaget för påslag på en öl?
Citera
2024-11-20, 20:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balder.L
Vad har Systembolaget för påslag på en öl?
Jag har ingen aning, det är inte direkt så att de siffrorna är offentliga. Men jag vet att om jag lägger på svensk skatt på en vanlig öl inköpt på ett billigt tyskt ställe är det fortfarande billigare än på bolaget.

Så helt optimalt verkar det inte drivas. Det är en jättekoloss till bolag och skulle till exempel ICA få sälja öl kan jag garantera att de hade fått ner priserna. För att inte tala om vad en aktör i stil med Ullared/Ge-Kås skulle kunna göra.
Citera
2024-11-20, 20:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har ingen aning, det är inte direkt så att de siffrorna är offentliga. Men jag vet att om jag lägger på svensk skatt på en vanlig öl inköpt på ett billigt tyskt ställe är det fortfarande billigare än på bolaget.

Så helt optimalt verkar det inte drivas. Det är en jättekoloss till bolag och skulle till exempel ICA få sälja öl kan jag garantera att de hade fått ner priserna. För att inte tala om vad en aktör i stil med Ullared/Ge-Kås skulle kunna göra.
Ok, efter en snabb googling var tydligen påslagen offentliga 14,7% påslag plus en spänn för en öl. Dessutom lär det gå att göra en hel del åt inköpspriset, det verkar inte förhandlas speciellt hårt förutom att det skall ligga inom ett visst intervall.
Citera
2024-11-30, 05:04
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Lägg av lite. Större butiker i Tyskland, Holland, Italien, Spanien och Frankrike har ett minst lika bra utbud som Systembolaget, ofta bättre! Det där argumentet är gammalt och mögligt. Dessutom, om man bortser från beställningssortimentet, så har vissa Systembutiker på mindre orter, ett riktigt dåligt utbud.

Detta handlar bara om statlig kontroll, och att Systembolaget är en kassako. Inget annat.

Tro inte för ett ögonblick att det handlar om omsorg för dig som medborgare.
Citera
2024-12-01, 03:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Detta handlar bara om statlig kontroll, och att Systembolaget är en kassako. Inget annat.

Kassako? Kassakon, om den ens finns, ligger i skatten och den skulle knappast ändras bara för man la ner Systembolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in