Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Ja jag är över 40, men verkar tydligen se ganska ung ut då jag för mer än 5 år sedan ofta fick visa leg. Brukade skämta när dom frågade och säga något i stil med "haha jasså, jag tror nog att jag klarar kontrollen" och sen visar jag leget.
Men nu trots över 40, även om det händer sällan, så händer det typ någon enstaka gång att någon ny anställd som är osäker och säkert frågar alla för att de är rädd att förlora jobbet, frågar även gamla gubbar som mig. De blir nästan röda och skäms när de ser att jag är över dubbla åldern som krävs för att köpa på systemet.
Vore smidigare om typ alla hade ett digitalt leg som alltid används, typ att man scannar nån QR-kod från mobilen eller nåt sånt oavsett ålder så att personalen aldrig behöver fråga.
Ja, jag ser nog också yngre ut än vissa andra, och det ÄR svårt med ålder på en del (25-åringar kan se ut som 35, ja oftare unga som ser äldre ut än tvärtom). Är väl så, bara märkligt när 20-åringar frågar, tycker själv det är lättare att bedöma ålder på dem i ungefär min egen ålder eller nära familjemedlemmars ålder möjligen, när man var 20 var det mer uppenbart vilka som var "gamla" (30+) än det är att bedöma nu tkr jag.
På ett sätt blir jag glad, men mest jobbigt totalt sett. Ja, låter som en bra idé, vore väl skönt för personalen också. Känns som det blir godtyckligt också, svårt att be en pompös man i jobbkläder eller kvinna i affärskostym kan jag tänka.. kanske är "integritetskränkande" eller liknande om alla tvingas scanna, risk för registrering osv? Samt förlorade intäkter från utländska turister och liknande som inte går att fixa sådant till lika lätt (de kunde väl iofs vara undantagna och alltid få visa sin ID)