2023-05-26, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det där verkar ha landat personligt...

Byt ut skattefinansierat mot statligt ägt. Statens ägande utgår väl från skattemedel så huruvida det är vinstdrivande spelar mindre roll, poängen är att vi använder statlig makt för att tillgodose utbud av viner.

Men ja, jag var lite slarvig där. Det vore intressant att se din respons på själva poängen, om du har lust.

Personligt? Nej inte alls. Jag blir bara irriterad över den låga kunskapsnivån i tråden, som vanligt på flashback.
Att statligt ägande en gång i tiden utgick från skattemedel är semantik.
Nu har vi ett system för alkoholförsäljning som staten har hand om - i det här fallet fallet systembolaget, som har monopol på alkoholhaltiga drycker och det fungerar bra.
Vad är ditt personliga narrativ för att du vill avskaffa det?
Klarar du inte av att inköpa det du vill ha på systembolagets öppettider, som för övrigt är väldigt generösa.
Senast redigerad av BWisser 2023-05-26 kl. 16:27.
Citera
2023-05-26, 16:40
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Personligt? Nej inte alls. Jag blir bara irriterad över den låga kunskapsnivån i tråden, som vanligt på flashback.
Att statligt ägande en gång i tiden utgick från skattemedel är semantik.
Nu har vi ett system för alkoholförsäljning som staten har hand om - i det här fallet fallet systembolaget, som har monopol på alkoholhaltiga drycker och det fungerar bra.
Vad är ditt personliga narrativ för att du vill avskaffa det?
Klarar du inte av att inköpa det du vill ha på systembolagets öppettider, som för övrigt är väldigt generösa.

Frågan är ju om vinutbud är någon grundläggande samhällsfunktion som staten behöver gå in och säkra, eller hur?

Monopolet är ursprungligen motiverat med hänvisning till gammal moralism och folkhälsa. Numera verkar försvaret handla om utbud. Då måste man fråga sig om det är rimligt att staten gör saker för att folk ska ha bättre utbud på vin. Staten är ju inte bara en prenumerationstjänst för bekväma medelklass-normisar utan också något som bör vara rimligt och konsekvent strukturerat samt ha väl underbyggda samhällsfunktioner.
Senast redigerad av Mjäll 2023-05-26 kl. 16:42.
Citera
2023-05-26, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Frågan är ju om vinutbud är någon grundläggande samhällsfunktion som staten behöver gå in och säkra, eller hur?

Monopolet är ursprungligen motiverat med hänvisning till gammal moralism och folkhälsa. Numera verkar försvaret handla om utbud. Då måste man fråga sig om det är rimligt att staten gör saker för att folk ska ha bättre utbud på vin. Staten är ju inte bara en prenumerationstjänst för bekväma medelklass-normisar utan också något som bör vara rimligt och konsekvent strukturerat samt ha väl underbyggda samhällsfunktioner.

Frågan handlar inte alls om vinutbud eftersom systembolaget handhar alla typer av starkdrycker.
Försvaret handlar enligt mig om att det är ett monopol som fungerar väl.
Du har inte svarat på vad du har för personligt narrativ att vilja avskaffa monopolet.
Citera
2023-05-26, 17:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Du är välkommen att dra in en vetenskaplig dimension i diskussionen. Jag förhåller mig dock till mina egna erfarenheter efter att ha rest en hel del, mestadels med bil eftersom jag uppskattar det mest av allt. Med det sagt känner jag mig trygg i mitt val att behålla systembolaget eftersom utbudet och sortimentet är i mitt tycke oslagbart.

Jag håller med dig helt och hållet, att sälja vin på ica maxi gör att utbudet blir ruskigt tråkigt.
Är garanterat inte lika berest som dig men de gångerna man varit utomlands så är utbuden väldigt trista många gånger. I de mindre snabbköpen är det rent hemskt.

Jag har inte riktigt förstått problemet med att en svensk vingård, whiskyebryggeri eller ölbryggeri kan få sälja sina egna varor i sin egen butik så länge priserna aldrig är rabatterade och på samma nivå som på bolaget.
Ser absolut inget problem med ett sånt upplägg.
Citera
2023-05-26, 20:19
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Frågan handlar inte alls om vinutbud eftersom systembolaget handhar alla typer av starkdrycker.
Försvaret handlar enligt mig om att det är ett monopol som fungerar väl.
Du har inte svarat på vad du har för personligt narrativ att vilja avskaffa monopolet.

Visst. Personen du först citerade och höll med snackade vinutbud, men självklart är principen generaliserbar.

Mitt "personliga narrativ" är inget annat än det resonemang jag redan hänvisar till. Sen när är ett explicit "personligt narrativ" en förutsättning för diskussion?

Kommer du någonsin att komma till poängen? Förstår du ens vad jag säger? Anser du att bra utbud av alkoholhaltiga drycker är något som staten bör gå in som garant för?
Citera
2023-05-26, 20:38
Medlem
Sverighiztans avatar
Fråga till er som jobbar på bolaget.

Om ni ser samma person gå in i affären varje dag och köper det den ska ha, sprit öl eller vad som helst.

Snackas det tillslut om den personen, typ " ah nu var han/hon här idag igen, tror ni han/hon kommer samma tid imorgon?"
Min polare som var alkad för några år sedan nojade som fan över detta haha.

Hoppas ni förstår frågan.
Citera
2023-05-26, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pizza4fitnesspt
Inget såklart, om du inte är märkbart påverkad. Det har hänt något liknande och då kontaktade jag polisen för misstänkt rattfylla.
Om man har köpt en rejäl laddning på fredag eftermiddag och sedan står utanför klockan 10 på lördag med en 240 GLT -88 med galvad kaross?
Citera
2023-05-26, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vrnn
Kan man över huvud taget motbevisa en "misstänkt langning"?

Har en polare som blev nekad när jag var under 20, han var 21. Vi gick på stan, går förbi systemet. Han går in eftersom han behövde en flaska kir, jag såg min buss komma så jag säger hej då och tar i hand och går åt andra hållet. När bussen har åkt iväg en bit ringer polaren, som blev nekad eftersom personalen hade sett hur "han fick pengar utanför av en kille"... Gjorde vi verkligen fel där? Ska de va så överjävligt petiga?
Du "tar i hand" med en polare som hejdå-gest? Syn..
Citera
2024-05-14, 09:55
Medlem
Någon som jobbar på bolaget och kan ge en indikation på vad lönen ligger på?
Citera
2024-10-25, 20:43
Medlem
Varför frågar personalen bara hur gammal man är? "Hur gammal är du?" "32". Sen "ok" typ? Antingen ska de väl be om legget eller inget alls? Jag kan dra till med vad som helst?

Känner mig alltid som en skyldig alkis när jag går in där så blir bara några gånger om året så kassörerna kanske ser osäkerheten.. får bli köp via deras hemsida hädanefter. Monopolet funkar på såda som mig med social fobi.. sjukt sossesystem. Är väl bara island som är lika reglerat på området, Sverige ska vara värst som vanligt.
Senast redigerad av sweintoo 2024-10-25 kl. 20:46.
Citera
2024-10-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Varför frågar personalen bara hur gammal man är? "Hur gammal är du?" "32". Sen "ok" typ? Antingen ska de väl be om legget eller inget alls? Jag kan dra till med vad som helst?

Känner mig alltid som en skyldig alkis när jag går in där så blir bara några gånger om året så kassörerna kanske ser osäkerheten.. får bli köp via deras hemsida hädanefter. Monopolet funkar på såda som mig med social fobi.. sjukt sossesystem. Är väl bara island som är lika reglerat på området, Sverige ska vara värst som vanligt.

Ja jag är över 40, men verkar tydligen se ganska ung ut då jag för mer än 5 år sedan ofta fick visa leg. Brukade skämta när dom frågade och säga något i stil med "haha jasså, jag tror nog att jag klarar kontrollen" och sen visar jag leget.

Men nu trots över 40, även om det händer sällan, så händer det typ någon enstaka gång att någon ny anställd som är osäker och säkert frågar alla för att de är rädd att förlora jobbet, frågar även gamla gubbar som mig. De blir nästan röda och skäms när de ser att jag är över dubbla åldern som krävs för att köpa på systemet.

Vore smidigare om typ alla hade ett digitalt leg som alltid används, typ att man scannar nån QR-kod från mobilen eller nåt sånt oavsett ålder så att personalen aldrig behöver fråga.
Citera
2024-10-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja jag är över 40, men verkar tydligen se ganska ung ut då jag för mer än 5 år sedan ofta fick visa leg. Brukade skämta när dom frågade och säga något i stil med "haha jasså, jag tror nog att jag klarar kontrollen" och sen visar jag leget.

Men nu trots över 40, även om det händer sällan, så händer det typ någon enstaka gång att någon ny anställd som är osäker och säkert frågar alla för att de är rädd att förlora jobbet, frågar även gamla gubbar som mig. De blir nästan röda och skäms när de ser att jag är över dubbla åldern som krävs för att köpa på systemet.

Vore smidigare om typ alla hade ett digitalt leg som alltid används, typ att man scannar nån QR-kod från mobilen eller nåt sånt oavsett ålder så att personalen aldrig behöver fråga.

Ja, jag ser nog också yngre ut än vissa andra, och det ÄR svårt med ålder på en del (25-åringar kan se ut som 35, ja oftare unga som ser äldre ut än tvärtom). Är väl så, bara märkligt när 20-åringar frågar, tycker själv det är lättare att bedöma ålder på dem i ungefär min egen ålder eller nära familjemedlemmars ålder möjligen, när man var 20 var det mer uppenbart vilka som var "gamla" (30+) än det är att bedöma nu tkr jag.
På ett sätt blir jag glad, men mest jobbigt totalt sett. Ja, låter som en bra idé, vore väl skönt för personalen också. Känns som det blir godtyckligt också, svårt att be en pompös man i jobbkläder eller kvinna i affärskostym kan jag tänka.. kanske är "integritetskränkande" eller liknande om alla tvingas scanna, risk för registrering osv? Samt förlorade intäkter från utländska turister och liknande som inte går att fixa sådant till lika lätt (de kunde väl iofs vara undantagna och alltid få visa sin ID)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in