Citat:
Ja, jag ser nog också yngre ut än vissa andra, och det ÄR svårt med ålder på en del (25-åringar kan se ut som 35, ja oftare unga som ser äldre ut än tvärtom). Är väl så, bara märkligt när 20-åringar frågar, tycker själv det är lättare att bedöma ålder på dem i ungefär min egen ålder eller nära familjemedlemmars ålder möjligen, när man var 20 var det mer uppenbart vilka som var "gamla" (30+) än det är att bedöma nu tkr jag.
På ett sätt blir jag glad, men mest jobbigt totalt sett. Ja, låter som en bra idé, vore väl skönt för personalen också. Känns som det blir godtyckligt också, svårt att be en pompös man i jobbkläder eller kvinna i affärskostym kan jag tänka.. kanske är "integritetskränkande" eller liknande om alla tvingas scanna, risk för registrering osv? Samt förlorade intäkter från utländska turister och liknande som inte går att fixa sådant till lika lätt (de kunde väl iofs vara undantagna och alltid få visa sin ID)
På ett sätt blir jag glad, men mest jobbigt totalt sett. Ja, låter som en bra idé, vore väl skönt för personalen också. Känns som det blir godtyckligt också, svårt att be en pompös man i jobbkläder eller kvinna i affärskostym kan jag tänka.. kanske är "integritetskränkande" eller liknande om alla tvingas scanna, risk för registrering osv? Samt förlorade intäkter från utländska turister och liknande som inte går att fixa sådant till lika lätt (de kunde väl iofs vara undantagna och alltid få visa sin ID)
Jag tycker inte största problemet med alkohol och sverige är åldersgränsen utan att man har ett monopol mot alkohol, något som annars är olagligt, men är lagligt om man heter staten.
Kollar man på t.ex. Danmark eller Tyskland så faller ju priserna för alkohol om det inte är ett monopol drivet av staten. Inte bara det, vi hade kunnat slippa åka till två butiker för att handla mat när vi idag måste åka till två för att staten tycker det.