2024-10-26, 01:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har ingen direkt åsikt gällande om det är en rimlig uppgång eller inte. Det är så många som skriver här att boende inte är en bra investering. Men för mig har det varit det och det finns många andra som tjänat ännu mer. Då ska man ta med i beräkningen att jag sålde i en relativt svag marknad och ändå tjänat väldigt mycket pengar. Däremot är det rätt få som realiserat vinsten på sitt boende.

Många är väl som jag, att de är ganska nöjda med var de bor, så då är det svårt att realisera vinsten. Möjligen kommer jag att hinna bli så skröplig att jag inte kan bo kvar här resten av livet, och då kanske jag kan realisera en vinst, men då har jag antagligen ingen glädje av den (p.g.a nämnda skröplighet). Om jag dör och det finns ett övervärde i huset så gagnar det förstås nästa generation, men jag har inte så stor glädje av det.

Jag tror att jag skulle bo billigare i en hyreslägenhet -
eftersom eventuell värdeökning på huset aldrig kommer att komma mig till godo - men antagligen inte bättre.
Citera
2024-10-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Många är väl som jag, att de är ganska nöjda med var de bor, så då är det svårt att realisera vinsten. Möjligen kommer jag att hinna bli så skröplig att jag inte kan bo kvar här resten av livet, och då kanske jag kan realisera en vinst, men då har jag antagligen ingen glädje av den (p.g.a nämnda skröplighet). Om jag dör och det finns ett övervärde i huset så gagnar det förstås nästa generation, men jag har inte så stor glädje av det.

eftersom eventuell värdeökning på huset aldrig kommer att komma mig till godo - men antagligen inte bättre.
Det är svårt att bo bättre i hyresrätt än i villa.
Att realisera vinsten är svårt för de flesta. Men alla kan göra det om man vill.
Citera
2024-10-26, 01:26
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Ja det är väl det som gör att man gärna köper ett hus. Det är dyrt men ganska trevligt. Jag har i vuxen ålder bott i såväl HR som BR och ägd bostad, och det är rätt skönt att ha sitt eget bo. Bostadsrätt är nog det sämsta sättet att bo på, och ett som jag aldrig mer kommer att välja om jag slipper.
Citera
2024-10-26, 01:43
Medlem
Citat:

Lite kommer det ju ändå till godo?

Bor man i ett hus belånad till under 50% så bor man extremt billigt, i mitt fall skulle det innebära med aktuell ränta en räntekostnad på under 8000kr/ månad. Skulle räntorna falla till 2% skulle jag betala 4000kr/månad, svårt att hitta en hyresrätt på 130-140
kvm i Stockholmsområdet för den månadshyran.
Citera
2024-10-26, 02:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Lite kommer det ju ändå till godo?

Bor man i ett hus belånad till under 50% så bor man extremt billigt, i mitt fall skulle det innebära med aktuell ränta en räntekostnad på under 8000kr/ månad. Skulle räntorna falla till 2% skulle jag betala 4000kr/månad, svårt att hitta en hyresrätt på 130-140
kvm i Stockholmsområdet för den månadshyran.

Jo, men förr eller senare så får man lägga ut 250 000 på att byta tak, och 200 000 på att byta fönster, och andra sådana utgifter som inte finns i en hyreslägenhet. Jag har den här månaden lagt 16 500 på nytt kylskåp. När jag bodde i HR så ringde jag vaktmästaren och så kom han med ett.

Det är mycket bättre att bo i hus, men så särskilt ekonomiskt tror jag inte att det är.
Citera
2024-10-26, 02:10
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Jo, men förr eller senare så får man lägga ut 250 000 på att byta tak, och 200 000 på att byta fönster, och andra sådana utgifter som inte finns i en hyreslägenhet. Jag har den här månaden lagt 16 500 på nytt kylskåp. När jag bodde i HR så ringde jag vaktmästaren och så kom han med ett.

Det är mycket bättre att bo i hus, men så särskilt ekonomiskt tror jag inte att det är.

Tack för att du balanserar det du / ni själv har med andra alternativ.

De flesta pratar enbart i egen sak utan att varken se eller inse att andra alternativ ju finns också.

Men oavsett storlek, vart & i vilken boendeform man då väljer eller behöver välja, så anser jag att ett BRA sparande innan köp eller inflytt och fortsatt under boenden är nödvändigt för att ge sig själv den buffert som du ju skriver om & kommer att behövas för de flesta av oss!

Den som bara räknade på vad räntan kostade i sitt hus... har nog inte ens koll på vart dennes pengar går!

/
Citera
2024-10-26, 02:43
Medlem
Citat:
Ja det är väl det som gör att man gärna köper ett hus. Det är dyrt men ganska trevligt. Jag har i vuxen ålder bott i såväl HR som BR och ägd bostad, och det är rätt skönt att ha sitt eget bo. Bostadsrätt är nog det sämsta sättet att bo på, och ett som jag aldrig mer kommer att välja om jag slipper.
HR är ju än värre än BR i mina ögon.... HR-ägaren måste ju göra en vinst på minst 20% medan BRF ska gå precis runt, dvs 0%.
Citera
2024-10-26, 03:13
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
HR är ju än värre än BR i mina ögon.... HR-ägaren måste ju göra en vinst på minst 20% medan BRF ska gå precis runt, dvs 0%.

Hej i natten.

Redogör gärna för detta som du skrivit ett flertal gånger.

Vad gör att du skriver just 20% som "krav" i vinst?

Enligt mig finns det gott om ägare till fastigheter som nätt och jämt får det att gå ihop i bokföringen, men ändå driver vidare utan större ångest och ser ju ofta att värdet på INNEHAVET ökar och då är det ju ändå inget problem alls att INTE ha de 20% som du skriver de " måste ".

/
Citera
2024-10-26, 05:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Måste alla unga trängas i Sthlm? Är det en oskriven lag att alla som har låga löner med våld ska få en bostad i någon storstad? Varför kan inte ungdomar och föräldrar tänka efter ett varv till och låta priserna på bostäder styra var man bor?

"Nästan tre av fyra unga vuxna stängs ute från bostadsmarknaden i Stockholm. Totalt handlar det om 72 procent av unga vuxna mellan 25–29 år i Stockholms stad och 62 procent av unga vuxna i Stockholms län, som på grund av nuvarande kreditrestriktioner inte kan köpa sig en genomsnittlig liten lägenhet i huvudstaden. Siffrorna bygger på nya beräkningar från Stockholms Handelskammare.
.
.
I rapporten har Stockholms Handelskammare utgått från en ensamboende ung vuxen (25–29 år) som avser att köpa en lägenhet med 1 rum med kokvrå (utan separat kök) med en boarea om 31 kvm. Analysen visar att ett typhushåll skulle behöva tjäna drygt  35 000 kronor  före skatt för att få lov att köpa en liten genomsnittlig lägenhet med 1 rum i Stockholms län. Med samma analys skulle det för en genomsnittlig liten enrummare i Stockholms stad krävas att personen hade en inkomst på nära  40 000 kronor i månaden före skatt. Dessutom förutsätter det att hushållet har 370 000 kr respektive 444 000 kr i kontantinsats vilket ökar trösklarna ytterligare.

– Som denna analys visar så blir trösklarna särskilt kännbara för unga vuxna som vill köpa en bostad i Stockholm. Det är en tragedi att så många unga vuxna inte kan köpa sig en bostad och leder till att huvudstaden blir en mindre attraktiv plats."

https://stockholmshandelskammare.se/nyheter/ny-rapport-nastan-tre-av-fyra-unga-vuxna-stangs-ute-fran-bostadsmarknaden-i-stockholm/

Som vanligt skriks det därefter om att politiker måste göra något.
Politikerna är ju i allra högsta grad ansvariga till att det inte finns särskilt mycket jobb utanför Stockholm och ett fåtal andra städer som råkar ha kvar en etablerad industri. Hur många vill flytta till Fagersta och lyfta soc tillsammans med horder av somalier? Regeringen borde rannsaka sig själva och ifrågasätta hur rimligt det är att behålla huvudkontoret för i princip alla myndigheter i Stockholm när det redan råder en extrem bostadsbrist.

Sen kan vi även diskutera energiförsörjning. Efter man la ner Barsebäck lämnade väl i princip alla industrier södra Sverige helt och hållet. Volvo i Olofström har velat ha tågräls till hamnen i Karlskrona i ett decennium utan att regeringen lyft ett finger och hotar nu att lämna. Hela östkusten under typ Södertälje har kraftigt eftersatt infrastruktur och jag har för mig att Blekinge har minst investerade skattemedel per innevånare med en helt sinnessjuk marginal.

Vi närmar oss den britiska modellen med London och allt annat. Den enda anledningen till att vi inte riktigt är där idag är att vi inte haft en marknadsliberal extremist i nivå med Thatcher och att vi har viktiga naturresurser runt om i landet som inte kan centraliseras till Stockholm.
Senast redigerad av Teu 2024-10-26 kl. 05:43.
Citera
2024-10-26, 07:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Hej i natten.

Redogör gärna för detta som du skrivit ett flertal gånger.

Vad gör att du skriver just 20% som "krav" i vinst?

Enligt mig finns det gott om ägare till fastigheter som nätt och jämt får det att gå ihop i bokföringen, men ändå driver vidare utan större ångest och ser ju ofta att värdet på INNEHAVET ökar och då är det ju ändå inget problem alls att INTE ha de 20% som du skriver de " måste ".

/

Finns även en massa hyresrätter som ägs och förvaltas av icke-vinstdrivande kooperativ. Så att påstå att man som hyresgäst alltid stoppar en massa pengar i någon annans ficka är verkligen inte korrekt.
Citera
2024-10-26, 07:34
Medlem
Citat:
Att realisera vinsten är svårt för de flesta. Men alla kan göra det om man vill.

Jepp men detta innebär i praktiken att byta ort för de allra flesta, och det är big no-no för uppskattningsvis 9 av 10 villaägare, förankrade på sin ort med släkt och socialt nätverk.

Men det är ju precis som med allt i livet: Det handlar om prioriteringar. Hade folk i gemen prioriterat att få loss deg, framför att bo kvar i en bekväm och hemtam tillvaro, hade Sthlms stads exploateringsingenjörer fått skicka ett argt pm till Ödeshögs kommun och vänligen men bestämt uppmanat dom till att ”ge satan i att sno åt er våra invånare”.
Citera
2024-10-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Problemet med BRF, är att många i dessas styrelser, uppenbarligen resonerar precis så. Utan att ta höjd för framtida kostnader.

Så där finns en inbyggd intressekonflikt i BRF-systemet: kortsiktigt vs långsiktigt tänk.

För husets förvaltning och BRF:ens ekonomi, är en långsiktig strategi den allra bästa. ”Problemet” med denna, är att den kräver något högre avgifter. Och detta vill ofta de boende inte ha, då många bor just i BR ”på kort sikt”, då det innebär högre månadskostnader och även dämpad prisutvecklingen på just deras lägenheter i det korta loppet.

Därför ser vi nu att marknaden har börjat skilja agnarna från vetet, dvs idag behöver du betala en ”premie” om du vill köpa in dig i en välskött BRF. För bara 4-5 år sedan, gjorde marknaden knappt någon skillnad på dessa och BRF:ar med katastrofal ekonomi.

Ett symtom på att lite styrränta faktiskt kan ha sina uppsidor också: Folk tvingas ”tänka till” lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in