Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Det är lite skrämmande i detta fall då de fått in så många anmälningar på olika artiklar under så lång tid.
Man kan ju tycka att de tillslut borde ta sig en titt iaf för att undersöka varför det kommer in så många anmälningar.
Ja, men precis. Sedan finns det iallafall en enskild detalj som jag - om jag tar på mig mina juristglasögon och tittar upp - menar är tillräcklig för att JK borde ta sig an anmälningarna i sak, utreda dem samt (åtminstone) i valda fall åtala. Jag har skrivit om den detaljen i tråden som specifikt rör det aktuella målet och det handlar om det
Therak900 lyfte tidigare i denna tråd beträffande #500, att ”Dumpen har lagt ut helt nakna bilder på honom när han leker med snorren”:
Detta är, som bekant, #500 på inget sätt ensam om. Jag anser följaktligen att publicering av gäddornas snoppbilder i sig är av en sådan apart art, att det skulle utgöra tillräckligt principiella skäl för JK att utreda och åtala för förtal. Varför?
Därför att så - bokstavligen - naket blottlägga könsorgan, och göra det på ett så systematiskt sätt som Dumpen gör, är komplett unikt i svensk mediehistoria och det är så främmande för, och väsensskilt från, publicistisk tradition i vårt land och det är så ytterligt integritetskänsligt, att det måste anses föreligga tillräckligt principiella skäl för JK att ingripa.
Notera då att det alltså inte spelar någon roll att Dumpen inte följer den etablerade medieetiken, ty nu talar vi om juridik, och inte heller att det är gäddorna själva som har skickat bilderna/videofilmerna (irrelevant vid en prövning av förtal).