2024-10-23, 20:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevros
Max 5-6 år på sluten och sedan frigiven med öppen psykiatrisk vård med en behandlingsplan ska följas på samma sätt som en villkorlig frigivning.

När det gäller öppenvården, tänker du dig gruppboende med hög personaltäthet och sannolikt medicinering? Det är vad jag föreställer mig men jag har för dålig detaljkoll (och vi vet ju inte heller hur utredningen diskuterar diagnoser).
Citera
2024-10-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj56
Förhören med Tim är inget bättre än systerns, en massa svammel av en gravt störd person.
Det var en planerad handling, Tim lockade henne med att han var intresserad.
Men tanken var att han skulle ta livet av henne på något sätt, genom att hugga med kniv,
eller kasta henne från en bro, nu blev det ett tredje alternativ.
Det är min tolkning efter ha läst större delen av fupen.

Ja. Polisen frågar ju även om de sexuella sms som Tim sextat till M, där han skriver om hennes könsorgan osv, men Tim hävdar fortfarande att han inte var intresserad, samtidigt vid denna tiden som han säger till sina vänner att han planerar döda henne.

Kanske var kniven mest för syns skull för att hota M att vara tyst så länge som möjligt innan mordet.
Citera
2024-10-24, 10:34
Medlem
Hur kunde i princip varenda vuxen i T:s närhet missa vad han var för person?
Föräldrarna borde ju såklart veta, men ljuger ju i varenda förhör.

Det känns som om det var massor med konflikter i klassen som gick under radarn. En del tog ju lärarna tag i men uppenbarligen kunde ju ett gäng retards (ursäkta uttrycket) diskutera mordplaner helt ostört.
Hela högen hade ju behövt övervakas konstant känns det som.

Gick det en enda dag utan tjafs och drama i klassen?

Vad är det för allergitablett som T måste ta för att bli lugn? Nån antihistamin som Lergigan eller alimemazin? https://sv.wikipedia.org/wiki/Fentiazin

Eller Atarax? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydroxizin

Eller menar dom vanliga receptfria allergitabletter som man kan köpa i mataffären, typ Clarityn?
Senast redigerad av Yllefilt 2024-10-24 kl. 10:35. Anledning: Fel
Citera
2024-10-24, 10:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur vet du att dom planerade att ligga? Har jag missat något i fupen?

Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Tidigare inlägg har diskuterat om detta. Läste något snabbt om kondom i FUP. När polisen besöker ungdomsmottagningen och en sms-konversation, av vilka och varför kommer jag inte ihåg.

Citat:
Ursprungligen postat av tj56
Det framgår tydligt i förhören med Tim att dom planerat att ha sex i sms konversation kvällen före.
Maja berättade för en klasskompis samma dag att dom skulle ha skydd.

Citat:
Tack för svar.
Ok. Då har jag missat. Var tvungen att sluta läsa i fup i systerns förhör för jag mådde för dåligt av alltihop.
Ska läsa den klart nu så jag inte tror fel igen.

De chattarna är maskade med svart i FUP så man kan inte läsa det men det framgår på frågor ställda av FL till Tim att de planerat att ha sex och vem som skulle ta med kondom, tydligen hade de (troligen Tim) även diskuterat analsex.
Citera
2024-10-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Han är livsfarlig och bör aldrig komma ut igen.
Kolla mitt förra inlägg där jag tipsar om en podd som tar upp fallet. Där står det mesta om alla skador den stackars tjejen hade. När man lyssnar på podden får man rätt klart för sig hur det gick till.
Intressant innehåll i podden men uppläsarens talfel gör det nästan outhärdligt att lyssna på
Citera
2024-10-25, 17:23
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menskonst
Intressant innehåll i podden men uppläsarens talfel gör det nästan outhärdligt att lyssna på

Uppläsaren säger själv i början av avsnittet att han tar med alla stamningar och felsägningar, så det är ordagrant Ts ord och blir ändå rätt på de sättet. Jag tycker bara det är bra.
(Tex säger T ordet "aldrig" där det ska vara "inte", osv.)

Har du hört förhöret med pappan? Där blir det likadant och man får klart för sig hur familjen fungerar och hur de talar med varandra.
Citera
2024-10-25, 17:25
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Tackar för tipset. Finns flera avsnitt men det är nog detta du menar.

Krimmagasinet Fördjupning: Maja del 5 – hela förhöret

I det här bonusavsnittet lyssnar vi på resten av förhöret med "Tommy" som misstänks för mord och grov våldtäkt på Maja.
Varning för skildringar av våld samt sexuellt våld och sexuella detaljer i det här avsnittet.

https://poddtoppen.se/podcast/1718793961/krimmagasinet/krimmagasinet-fordjupning-maja-del-5-hela-forhoret

Ja, det är sista avsnittet. Sen kan man lyssna på avsnitten 1-5 också, det är intressant. Att jag föreslog just fördjupning. avsnitt 5 är för att jag tycker det är väldigt intressant.
Citera
2024-10-25, 17:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Hur kunde i princip varenda vuxen i T:s närhet missa vad han var för person?
Föräldrarna borde ju såklart veta, men ljuger ju i varenda förhör.

Det känns som om det var massor med konflikter i klassen som gick under radarn. En del tog ju lärarna tag i men uppenbarligen kunde ju ett gäng retards (ursäkta uttrycket) diskutera mordplaner helt ostört.
Hela högen hade ju behövt övervakas konstant känns det som.

Gick det en enda dag utan tjafs och drama i klassen?

Vad är det för allergitablett som T måste ta för att bli lugn? Nån antihistamin som Lergigan eller alimemazin? https://sv.wikipedia.org/wiki/Fentiazin

Eller Atarax? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydroxizin

Eller menar dom vanliga receptfria allergitabletter som man kan köpa i mataffären, typ Clarityn?

Det framgår inte någonstans i FUP som jag sett. Det är bara i förhör med pappan som det framkommer att det är pollenallergi som Tim lider av och att pappan också gör det och fått hjälp av att ta Kestine. Om han har det på recept eller inte framgår ej. Om det är samma som Tim tagit eller inte framkommer alltså inte heller vad jag sett.
Citera
2024-10-25, 17:47
Medlem
Citat:
Uppläsaren säger själv i början av avsnittet att han tar med alla stamningar och felsägningar, så det är ordagrant Ts ord och blir ändå rätt på de sättet. Jag tycker bara det är bra.
(Tex säger T ordet "aldrig" där det ska vara "inte", osv.)

Har du hört förhöret med pappan? Där blir det likadant och man får klart för sig hur familjen fungerar och hur de talar med varandra.
Jag syftade mer på hans oförmåga att säga r
Citera
2024-10-25, 18:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menskonst
Jag syftade mer på hans oförmåga att säga r

Han är smålänning. Tror det är Karlskrona.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-10-25 kl. 18:17.
Citera
2024-10-25, 18:33
Medlem
Venators avatar
På måndag får vi läsa domen. Frågan är om vi kan få någon ny information kring gärningen och de rättspsykiatriska utredningarna? Det verkar ju vara en öppen fråga om åtalet om våldtäkt kommer att accepteras. Jag gissar också att en diagnos som utgör grund för påföljden tydliggörs?

Citat:
Han är smålänning. Tror det är Karlskrona.

Karlskrona är inte Småland utan Blekinge!
Citera
2024-10-25, 20:09
Medlem
hipsterkatts avatar
Hittar ingen fungerande länk till FUP. Någon som har? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in