2024-10-21, 12:59
Medlem
Citerat från BT:
"Mordrättegången avslutad: Åklagaren tror inte 18-åringen döms för våldtäkt
Åklagaren yrkar på vård för mordåtalade 18-åringen.
Misstag pekas ut – Majas familj: ”Positivt att de vågar vara kritiska”"
Citera
2024-10-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
På 70 talet var det svängdörrar på rättspsyk. En mördare kunde få sitta bara några månader och sen ansågs han frisk.
Men Tim är född med en hjärnskada, intellektuell funktionsnedsättning som det heter numera.
Förr kallades dom imbecilla, femfemma, utvecklingsstörda mm och fick inte fängelse men låstes oftast in på psykvård som inte var någon vård, bara förvaring.

Tim är inte psykiskt sjuk, han har en hjärnskada och hoppas verkligen att han hamnar i någon form av vårdboende där han inte kan skada andra.
Rättspsyk kanske inte är rätt plats för honom utan någon form av boende med övervakning där han inte kan gå fritt.
Tim kan inte rehabiliteras då hans hjärnskada inte går att bota och då han har ett våldskapital kan han inte få gå fritt med risk för att skada andra.
Så då är alltså vård utesluten. Frågan är om det finns någon institution för dessa personer? En annan fråga är om man verkligen kan spärra in folk i förebyggande syfte, bara för att skydda omgivningen. Det blir en sorts straff för något han inte har gjort och kanske aldrig kommer att göra. Ett svårt fall.
Citera
2024-10-21, 13:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Så då är alltså vård utesluten. Frågan är om det finns någon institution för dessa personer? En annan fråga är om man verkligen kan spärra in folk i förebyggande syfte, bara för att skydda omgivningen. Det blir en sorts straff för något han inte har gjort och kanske aldrig kommer att göra. Ett svårt fall.

Det blir nog helt klart inlåsning under en avsevärd tid. Det kan mycket väl vara så att han blir sämre när han blir inlåst (om det sedan är ett bra kvitto på vården är en fråga som jag lämnar därhän). Men rutinerna kanske gör honom gott. Om han stabiliseras och man hittar en väl balanserad medicinering gissar jag att han om några år hamnar på ett gruppboende med ständig närvaro av personal. Vi har ju exemplet med W*lliam Fredr*ksson som nästan lyckades dränka en kvinna och hennes barn vid Onsala Sandö. 2009 Han hade lyckats om det inte råkat komma en fågelskådare som såg vad som hände och kunde rädda dem. W.F. dömdes till Rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. Sedan några år bor i ett gruppboende i Uddevalla. Jag gissar att han är i behov av medicinering och någon som kollar att han verkligen tar sin medicin. Många på dessa boenden har också IF-diagnos.

Fallet ifråga: (FB) Man försökte dränka kvinna utanför Kungsbacka.
Citera
2024-10-21, 14:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack! Ska bli mycket intressant att läsa domen när den kommer.

Sista förhandlingsdagen i Majafallet: ”Yrkade på vård”
Publicerad: 2024-10-21
Dom 28 oktober kl 11
Under måndagen meddelade tingsrätten att 18-åringen ska vara fortsatt häktad och att dom meddelas 28 oktober.

– Vi yrkade på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, säger åklagare Nina Friman Björk.
Det innebär att, om tingsrätten landar i samma bedömning, den 18-årige mannen inte får ett tidsbestämt straff utan kan släppas först när det har gjorts en medicinsk bedömning att han är frisk och att det inte finns risk för återfall.

”Inte övertygande bevisning gällande grov våldtäkt”
När tingsrätten tog beslut om att den psykiatriska undersökningen skulle göras slog man också fast att det finns övertygande bevisning för att gärningarna vad gäller mord och grovt vapenbrott har begåtts av den misstänkte. Bland åklagarnas rubriceringar finns dock också grov våldtäkt.

– Vårt yrkande står kvar men jag förstår tingsrättens bedömning som att de inte anser att det föreligger övertygande bevisning avseende grov våldtäkt, säger Nina Friman Björk.

Kan bli alternativ rubricering
Att tingsrätten har gjort bedömningen att 18-åringen att han dödat Maja betyder heller inte självklart att han kommer att dömas för just mord. Istället kan dråp bli aktuellt.
https://www.markposten.se/nyheter/sista-forhandlingsdagen-i-majafallet-yrkade-pa-vard.3c0a4543-b5d2-448e-a99a-0c79f864a2b0

Blir faktiskt förvånad. Tim hade planerat detta och då är det mord och inte dråp.
Varför han inte ska dömas för grov våldtäkt förstår jag inte heller.

Men målet lär gå till Hovrätten och där sitter inga lekmän så får hoppas dom ändrar domen om det inte blir mord och grov våldtäkt i Tingsrätten.
Citera
2024-10-21, 14:43
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Det blir till 99% säkerhet Rättspsyk för Tim i många år framöver. Vid dagens fortsatta huvudförhandling gicks det rättspsykiatriska utlåtandet igenom. Enligt utlåtandet bedöms den tilltalade ha begått de aktuella gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning.
Han bedöms också vid tiden för undersökningen lida av en allvarlig psykisk störning. Vidare sägs i utlåtandet att den tilltalade har behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång och att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård. De närmare uppgifterna i utlåtandet omfattas av sekretess.
Citera
2024-10-21, 15:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det går inte att vårda någon med en hjärnskada som har ett våldskapital som Tim har.
Det finns boenden för såna som Tim.
Om inte Tim skulle bo under uppsikt och bevakning finns risken att han skadar eller mördar fler och det finns tyvärr flera som Tim som aldrig kommer ut i frihet.
Vi måste skyddas från farliga personer för ingen vet om Tim gör om detta.

Tyvärr finns det ingen som kan säga vad Tim kommer att göra i framtiden.
Det finns ingen "spåkula" som kan förutse vad som kommer att hända.
Tim blir äldre och starkare och mer svårhanterlig om han blir våldsam.
Citera
2024-10-21, 16:58
Avslutad
Men hotet på grannen? Vad händer där?
Citera
2024-10-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
[b]
”Inte övertygande bevisning gällande grov våldtäkt”
När tingsrätten tog beslut om att den psykiatriska undersökningen skulle göras slog man också fast att det finns övertygande bevisning för att gärningarna vad gäller mord och grovt vapenbrott har begåtts av den misstänkte. Bland åklagarnas rubriceringar finns dock också grov våldtäkt.

– Vårt yrkande står kvar men jag förstår tingsrättens bedömning som att de inte anser att det föreligger övertygande bevisning avseende grov våldtäkt, säger Nina Friman Björk.

Kan bli alternativ rubricering
Att tingsrätten har gjort bedömningen att 18-åringen att han dödat Maja betyder heller inte självklart att han kommer att dömas för just mord. Istället kan dråp bli aktuellt.
https://www.markposten.se/nyheter/sista-forhandlingsdagen-i-majafallet-yrkade-pa-vard.3c0a4543-b5d2-448e-a99a-0c79f864a2b0

Blir faktiskt förvånad. Tim hade planerat detta och då är det mord och inte dråp.
Varför han inte ska dömas för grov våldtäkt förstår jag inte heller.

Men målet lär gå till Hovrätten och där sitter inga lekmän så får hoppas dom ändrar domen om det inte blir mord och grov våldtäkt i Tingsrätten.

”Inte övertygande bevisning gällande grov våldtäkt” & ” – Vårt yrkande står kvar men jag förstår tingsrättens bedömning som att de inte anser att det föreligger övertygande bevisning avseende grov våldtäkt, säger Nina Friman Björk”

Att han inte döms för grov våldtäkt är enbart för att det saknas bevisning. Sms-konversationer visar att de planerade att de skulle ligga, så blir svårt att bevisa om de låg innan, i samförstånd, eller om han innan började bli våldsam mot henne. Sår/skador kan uppkomma även vid sex vid samtycke, så det blir också svårt att bevisa.
Citera
2024-10-21, 19:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
”Inte övertygande bevisning gällande grov våldtäkt” & ” – Vårt yrkande står kvar men jag förstår tingsrättens bedömning som att de inte anser att det föreligger övertygande bevisning avseende grov våldtäkt, säger Nina Friman Björk”

Att han inte döms för grov våldtäkt är enbart för att det saknas bevisning. Sms-konversationer visar att de planerade att de skulle ligga, så blir svårt att bevisa om de låg innan, i samförstånd, eller om han innan började bli våldsam mot henne. Sår/skador kan uppkomma även vid sex vid samtycke, så det blir också svårt att bevisa.
Hur vet du att dom planerade att ligga? Har jag missat något i fupen?
Citera
2024-10-21, 21:14
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast jag tror inte det är vad man utreder om det inte finns händelser som ger anledning till det. Man bedömer vilken typ av stöd han behöver i skolan. Mycket tveksamt om de psykologerna ens har någon utbildning för att bedöma farlighet. Det är ju först när han faktiskt spårar ur som det antingen blir polisutredning eller det blir aktuellt med vårdintyg. I en mer normal hemmiljö hade man kanske begärt annan typ av hjälp men så länge hela familjen är dysfunktionell kan det gå så här långt. Det är ju trots allt ett extremt ovanligt fall, som väl är.

Ett tips är att lyssna på podden Krimmagasinet från 18/10 "fördjupning...", så begriper man hur illa ställt det är med T. Blev själv djupt berörd av att lyssna på avsnittet, så himla sjukt!.

Poddens ägare läser ordagrant upp ca 1,5 timme ur ett förhör och det är skrämmande.

T är helt livsfarlig, även om han fabulerar en del också, men man får iaf en liten glimt av vad som rör sig i hans hjärna. Autism och intellektuell funktionsnedsättning. Han begriper inte ens att han är på väg att låsas in under oöverskådlig tid.

Det skulle förvåna mig mycket om han inte får vård med särskild utskrivningsprövning.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-10-21 kl. 21:18.
Citera
2024-10-21, 21:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Jag tror han planerade det, han tog med sig skateboarden just denna dag för han skulle vara smart trodde han o vilseleda polisen o säga att han skulle dra till skatehallen. Sedan har ju berättat för sina vänner att han vill knivhugga Maja och även slänga ner henne för en bro. Och det här med att han lurade Maja att vara i henne för att locka dit henne för att ha "sex" gör ju att jag tror det hela är planerat ifrån Tims sida. Men ja verkligen håller jag med dig om att han ska sitta under uppsikt i resten av livet, livsfarligt och ha en sådan galning ute i det fria.

Men likväl frågan är ju hur Maja dog? Det står 7 slag mot huvudet, frågan är han slagit, sparkat eller slagit Maja med en sten? Våldtäkten är ju helt fruktansvärt bisarr med. Man ställer sig frågan ändån hur någon kan "missa" den här typen i skolan och man inte lyckas fånga upp sådana här individer.

Han är livsfarlig och bör aldrig komma ut igen.
Kolla mitt förra inlägg där jag tipsar om en podd som tar upp fallet. Där står det mesta om alla skador den stackars tjejen hade. När man lyssnar på podden får man rätt klart för sig hur det gick till.
Citera
2024-10-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Han är livsfarlig och bör aldrig komma ut igen.
Kolla mitt förra inlägg där jag tipsar om en podd som tar upp fallet. Där står det mesta om alla skador den stackars tjejen hade. När man lyssnar på podden får man rätt klart för sig hur det gick till.

Stort tack! Den ska jag lyssna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in