2024-10-25, 16:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Skillnaden mellan rysk krigsindustrin och Natos, är att den ryska ägs av staten. Det är betydligt billigare att producera vapen när inget privat företag ska tjäna pengar på tillverkningen. Ryssarna får mer vapen för pengarna, så att säga.
Helt normal rysslogik.
"Det blir billigare om staten producerar saker". Right.
Så det bästa samhället är såklart det där staten producerar allt. J_vlar vad billigt och bra allt blir då.
Citera
2024-10-25, 16:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Med bankernas tillägg så ligger räntorna för bolån högre än så. Sannolikt rejält högre med tanke på totalläget i ekonomin och den ökade risk det innebär för bankerna att inte få betalt.

Igår låg boräntorna på 24,xx% (närmare 25 kommer inte ihåg exakt). Vad de nu hamnar på är ju rent groteskt. Ryssen är rökt. Tänk hur folk ylade här hemma för att räntan var 5%.
Citera
2024-10-25, 16:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det kan även vara så att det blir palatskupp när hyenorna i kreml börjar se slutet för Putin när folket vänder sig emot honom. Det ken gå fort när det väl börjar. Jag misstänker att det skissar på maktövertagande redan nu. Det vet man eftersom Putin tar livet av folk i en takt som aldrig har skådats och han är extremt paranoid.

Tror det är nog svårt.

För som du nämner så har han alleredan rensat runt sig. Likaså är inte pressen så stor på honom som själva statsledaren ifrån väst. Väst ser Putin fortfarande som en legitim ledare. Skulle politiker ifrån väst uppmana Putin att avgå.., så skulle det sätta mer fart på "kupp-prat", och att uppmuntra andra i ryssland att ta över.
Citera
2024-10-25, 16:54
Medlem
Citat:
Det kan även vara så att det blir palatskupp när hyenorna i kreml börjar se slutet för Putin när folket vänder sig emot honom. Det ken gå fort när det väl börjar. Jag misstänker att det skissar på maktövertagande redan nu. Det vet man eftersom Putin tar livet av folk i en takt som aldrig har skådats och han är extremt paranoid.

Faktum är, att Putin har sagt att han inte vill ta över Ukraina. Det är bara ett besvärligt jobb med en juridik som inte finns. President Zelensky försökte få rätsida på den, det andra han gjorde efter det att han blivit vald till president.
Men alla Oligarker vände sig mot honom och det blev på hälft. Han bestämmer nya lagar stup i kvarten. Som att han inte får komma överens om vapenvila med Putin.

Oj förlåt - jag visste inte att du kunde se i kaffesump. Som att se att Putin är paranoid. Eller att Ukraina kommer att vinna.
Citera
2024-10-25, 16:55
Avslutad
Ukrainian troops in Kursk Region oblivious to being encircled – Putin
Kiev has lost control of some of its forces, the Russian president has claimed
Ukrainian military units in Russia’s Kursk Region, which have been cut off from the border, are apparently not aware how bad their situation is, President Vladimir Putin has said.

On Thursday, Putin claimed during a press conference that up to 2,000 Ukrainian troops had been encircled on Russian soil. In a follow-up interview overnight, which the Russian media released on Friday morning, he offered more comments on the situation.

https://www.rt.com/russia/606420-putin-kursk-region-encirclement/
Citera
2024-10-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej Det är på grund av kriget. I stort sett alla västs beställningar på uppskjutningar från roscosmos blev avbeställda. Det har Musk ingenting med att göra. Alla starlink i Ukraina bekopstas av Pentagon, väst och privata inotiativ. Dessa starlink säljer Musk mycket dyrare än vad priser är i väst.

SpaceX började dominera även före kriget. Roscosmos blev knäckta av att SpaceX fick ned priserna. Ryssarna klagar själva, jag har sett i internationella rymdforum ryska rymdnördar är mycket bekymrade över Elon Musks härjningar.

Men man blir inte riktigt klok på Musk, kanske han spelar dubbelt.
Citera
2024-10-25, 17:06
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Varför tror Du kinesen vill ha en multipolär värld..?

"multipolär värld" är inget annat än en omskrivning av unipolär värld, men denna gång rysk/kinesisk hegemoni där alla ska lyda i slutändan Peking, inkl. palatshororna i kreml.
Även om världen som den är just nu är inte perfekt så säger åtminstone jag "Nej tack".

Det ser ut som att storpotäten har tröttnat på sin existens.
Enligt Aleksander Lukasjenko har Ryssland förhoppningar om att annektera Belarus under Moskvas auktoritet. Lukasjenko, som har styrt sitt land med järnhand i 30 år, sa att vissa i Rysslands "höga kretsar" längtar efter annekteringen av Belarus, enligt Kremls ekonomiska medier RBK.
- Det går inte att ställa sådana frågor. Det är omöjligt och inte genomförbart. Jag är rädd för att ens säga att det är ett krig.
...
Videon med Lukasjenkos intervju publicerades i sin helhet av den belarusiska nyhetsbyrån Belta. Lukasjenko sa att han inte förstod varför Vitryssland skulle annekteras av Ryssland, eftersom de två länderna redan är i en statsunion med varandra. Vitryssland ingick 1999 en statsunion med Ryssland.
- Vi kan bygga relationer som är närmare och starkare än i en enhetsstat. Och ingen tar illa upp av någon", förklarade han enligt Moscow Times. Lukasjenko gjorde kommentarerna i samband med BRICS-toppmötet i Tatarstan, Ryssland.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d7ca6016-0a17-4efe-90f2-6bf956f66c74
Citera
2024-10-25, 17:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
"Våldta barn"..? Man kanske inte ska tro på all propaganda som kommer från Ukraina.

Det är väl dokumenterat, försvara inte ondska för då är du själv ond. Då saknar du människovärde och borde låsas in på livstid.
Citera
2024-10-25, 17:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Den senaste uppgiften jag har sett så ligger lån med säkerhet på mellan 27-30%, in blancolån upp mot 50%.

Tusan.
Folk står väl i kö för dessa förmånliga lån.
Efter 2-3 år har du betalat dubbelt mot vad du lånat. 👍🤣
Citera
2024-10-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Ukrainian troops in Kursk Region oblivious to being encircled – Putin
Kiev has lost control of some of its forces, the Russian president has claimed
Ukrainian military units in Russia’s Kursk Region, which have been cut off from the border, are apparently not aware how bad their situation is, President Vladimir Putin has said.

On Thursday, Putin claimed during a press conference that up to 2,000 Ukrainian troops had been encircled on Russian soil. In a follow-up interview overnight, which the Russian media released on Friday morning, he offered more comments on the situation.

https://www.rt.com/russia/606420-putin-kursk-region-encirclement/

Vad spelar det för roll vad Putin säger när hela ryssregimen är byggd på lögner?
Citera
2024-10-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det innebär att hyperinflation är nära förestående. Det kommer att bli jobbigt nu för ryssen.
Landets största bank SberBanks lägsta boräntor ligger nu på 29%. Man behöver inte vara nationalekonom för att förstå att kollapsen är nära.

Nej, jag förstår genuint inte hur samhället fungerar. Men uppenbarligen är det ju inte systemkollaps där borta idag, så jag erkänner gärna att jag inte förstår allt.

Men med svenska mått, en bolåneränta på 30% hade försatt halva befolkningen i personlig konkurs. Enda sättet jag kan förklara det på som gör att samhället typ fungerar är om det samtidigt är 30% inflation.
Citera
2024-10-25, 17:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/StratcomCentre/status/1849778192644526226
Se där! 1% mer än vad vissa bedömmare trodde! Nu jävlar går resan mot botten av skittunnan med hög fart. Inflationen lär ligga på extremt hög nivå. Inte kul att vara ryss nu....

Ser fram mot nästa räntebesked från Elvira Nabiullina som nu länge varnat för total kollaps av den ryska ekonomin. Kriget kommer att knäcka landet för generationer. Putin verkar helt skita i hur det går för landet och dess medborgare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in