2024-10-23, 23:00
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Mja, jag hade en tanke kring det men funderade på att börja med enskild firma och sedan ev. omvandla.

Ja, jag är dock osäker på huruvida jag vill gå in med all utrustning i firma, som del av firmans värde (och egendom om något skulle skita sig... iofs kanske inte så sannolikt i och med att det är frågan om tjänsteföretag, dvs det är rätt lätt att kontrollera utgifter).

Yes, det finns annat jobb med bra lön!

Du har redan jobb med bra lön så du kanske kommer tjäna för mycket med EF reglarna, så kommer du få göra periodiseringsfonder ( 5 år) som du kommer bli lidande av i framtiden.

Inte kul att skatta 750;- på varje tusing.

En tanke bara ?
Citera
2024-10-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Min poäng är att man kan få till en egen juridisk person för nästan ingen kostnad, mycket enkelt. Och få regleringar jämfört med AB.

Ett avtal kan vara muntligt, andra ord men typ med betydelsen
"Snällt av dig att stoppa in lite pengar. Kanske får du något för det i framtiden."
Ja det kan det. Det brukar dock rekommenderas skriftligt avtal.
Citera
2024-10-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Exakt samma gråzon uppstår om du använder privat utrustning i din enskilda näringsverksamhet.

Ja, menar mest att jag har en oro kring huruvida privat utrustning som används för jobb i aktiebolag plötsligt kan ses som aktiebolagets egendom, men det kanske aldrig kan bli så om egendomen som sådan aldrig köpts in av aktiebolaget från början? Dvs att mitt privata försäkringsbolag kan vägra ersättning för t.ex. min studiodator genom att hävda att den används i mitt aktiebolag, och på samma sätt kan man neka ersättning genom försäkring kopplat till företaget utifrån att datorn köpts in av mig privat...?

Citat:
Här har du missuppfattat något. Är du inte momsregistrerad kan du inte skicka fakturor med moms. Du lägger i så fall inte på någon moms på priset, betalar inte in någon moms, och det finns ingen moms att dra av för kunden. Dock måste du naturligtvis vara momsregistrerad i de flesta fall.

Nej.
Jag har aldrig påstått att man kan skicka faktura med moms om man inte är registrerad för moms. Det jag däremot skrev var att många av dem som önskar köpa mina tjänster vill köpa av företag som ÄR momsregistrerade, så att dem själva (KUND, dvs dem som vill köpa mina tjänster) kan dra av moms i SIN kommande momsdeklaration. Dvs om jag fakturerar utan moms kan dem inte göra avdrag på det vilket får en negativ ekonomisk påverkan.

Därför förlorar jag ibland jobb om jag varken är registrerad för F-skatt eller moms.
Citera
2024-10-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Du har redan jobb med bra lön så du kanske kommer tjäna för mycket med EF reglarna, så kommer du få göra periodiseringsfonder ( 5 år) som du kommer bli lidande av i framtiden.

Inte kul att skatta 750;- på varje tusing.

En tanke bara ?

Det finns en sådan risk, absolut. Men jag får se lite hur jag gör.
Jag har dragit stor lärdom av den här ytterst märkliga och mastiga processen - och jag tänker mig att det finns fördelar i att dra igång aktiebolag... vi får se hur det går.
Citera
2024-10-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ja, menar mest att jag har en oro kring huruvida privat utrustning som används för jobb i aktiebolag plötsligt kan ses som aktiebolagets egendom, men det kanske aldrig kan bli så om egendomen som sådan aldrig köpts in av aktiebolaget från början? Dvs att mitt privata försäkringsbolag kan vägra ersättning för t.ex. min studiodator genom att hävda att den används i mitt aktiebolag, och på samma sätt kan man neka ersättning genom försäkring kopplat till företaget utifrån att datorn köpts in av mig privat...?

Nej.
Jag har aldrig påstått att man kan skicka faktura med moms om man inte är registrerad för moms. Det jag däremot skrev var att många av dem som önskar köpa mina tjänster vill köpa av företag som ÄR momsregistrerade, så att dem själva (KUND, dvs dem som vill köpa mina tjänster) kan dra av moms i SIN kommande momsdeklaration. Dvs om jag fakturerar utan moms kan dem inte göra avdrag på det vilket får en negativ ekonomisk påverkan.

Därför förlorar jag ibland jobb om jag varken är registrerad för F-skatt eller moms.
Jag tror dina kunder inte begriper sig på moms. Det blir ju ett nollsummespel för dem.
Citera
2024-10-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag tror dina kunder inte begriper sig på moms. Det blir ju ett nollsummespel för dem.

Nja. Om de köper av mig och jag inte är momsregistrerad finns således inget att dra av vid kommande momsdeklaration. Man skulle kunna argumentera med att jag skulle kunna ta ett lägre timpris utifrån att jag inte behöver deklarera och betala moms på mina intäkter - men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala moms som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag.

Om kunden istället köper från ett annat företag som är momsregistrerade kommer detta att kunna dras av gentemot kundens andel moms på intäkter. Så klart det inte är ett nollsummespel...
Citera
2024-10-25, 13:02
Medlem
Citat:

Du får kolla upp exakt vad som gäller för dina försäkringar men för försäkringsbolaget spelar det inte så stor roll vem som äger föremålen. Använder du dem i en näringsverksamhet kommer du nästan helt säkert inte få ersättning för dem genom din privata försäkring.

Citat:
Nej.

Fakturerar du utan moms kan dina kunder naturligtvis inte dra av någon moms då det inte finns någon moms att dra av. Det är endast moms man har betalat in till skatteverket (indirekt, genom leverantörer) som man kan få tillbaka.
Citera
2024-10-25, 13:03
Medlem
Citat:
Nja. Om de köper av mig och jag inte är momsregistrerad finns således inget att dra av vid kommande momsdeklaration. Man skulle kunna argumentera med att jag skulle kunna ta ett lägre timpris utifrån att jag inte behöver deklarera och betala moms på mina intäkter - men jag behöver ändå deklarera intäkten och betala moms som en del av min privata inkomst, så mitt pris kommer vara detsamma som om jag faktiskt drev företag.

Om kunden istället köper från ett annat företag som är momsregistrerade kommer detta att kunna dras av gentemot kundens andel moms på intäkter. Så klart det inte är ett nollsummespel...

Hur deklarerar och betalar du moms på din privata inkomst?
Citera
2024-10-25, 13:54
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:

Skall du ens fakturera med moms ?

Som byggbolag ue faktureras det utan moms.
Citera
2024-10-25, 14:39
Medlem
Citat:

Det är väl bara svartnasare som argumenterar utifrån att du inte behöver deklarera dina intäkter.
Citera
2024-10-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Hur deklarerar och betalar du moms på din privata inkomst?

Jag ställer en motfråga; Var i den text du svarar på finner du att jag skriver att någon person (vem som helst på hela planeten) ska eller kan deklarera eller betala moms på sin privata inkomst?
Citera
2024-10-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Skall du ens fakturera med moms ?

Som byggbolag ue faktureras det utan moms.

Va? Vem har sagt något om byggbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in