Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Ja, slirig i tanken

för det är till KB, som du kan SÄLJA dem, eftersom det är en ANNAN juridisk person än du, medan Enskild Firma är samma som du.
Om du pratar om musikutrustning, så använder du dem INTE privat, du "ÖVAR för jobb"
Ja. OCH för att kunna dra av momsen på grejerna du sålde till Kommanditbolaget

Mja... men även här reagerade jag på handläggarens återkoppling. I mitt sista svar, det som var 34 sidor långt och med 19 bilagor, berör jag just det med tillgångar (då handläggaren i föregående svar nämner att man kan lista tillgångar som köpts privat men som kan ses som en del av det som utövas i näringsverksamheten man önskar starta).
Där listar jag tillgångar, både materiella (dator för musik / foto / film, studiomonitorer, ljudkort, alla gitarrer, alla trummor och sådana prylar, mikrofoner, kameror, optik, studioljus m.m.) och immateriella sådana (primärt mjukvara, t.ex. ljudbibliotek, plugins för mixning / mastring, redigeringsprogram för film / foto och en herrans massa annat). Och även om de senaste inköpen skett bara veckor bakåt i tiden så hävdar handläggaren att
"eftersom att dessa inköp gjorts löpande över några år så kan det inte antas att dem finns där annat än för det personliga intresset".
Jag kanske är orimlig i min själv-bias här, men rimligen bör man väl kunna t.ex. köpa utrustning till en musikstudio (i mitt fall ligger de materiella tillgångarna på ~700 000 kr) över flera år - detta för att träna, bli bättre, så pass att man sedan kan ta betalt och göra detta professionellt? Eller är jag helt vilsen här?
Citat:
Njae. Du skriver en summa i OMSÄTTNING, men noll eller LÅGT i RESULTAT =Vinst, eftersom du får en massa avdrag om du säljer grejerna till företaget på ett sätt som blir godkänt.
Jag vet inte vad du har för grejer.
/En del kan man dra av direkt beroende på om de är "korttidsinventarier" = max 3 år "företagsekonomisk" kvar. Lagen är snällare än vad många av oss personer räknar. T ex en laptop skrivs av direkt. Och dina grejer är begagnade, vilken är en faktor utom för de nyligen inköpta både gällande år kvar och pris du kan begära.
/Kostnaderna för grejer med längre tid kvar, måste delas upp på minst 5 år.
Precis! Dock är alla prylar jag köpt nya och har både kvitton och allt annat kvar (#nörd). Men som sagt... tydligen var inte heller detta relevant.
Citat:
Momsregistrering bryr kunderna sig nog inte om
men F-skatt för annars riskerar de att betalningsskyldiga till Skatteverket för arbetsgivaravgifter.
Ja, exakt så. I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration. Sådana saker kan bli avgörande när marginalerna är så små.
Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.
Citat:
Även det kan du använda som "vapen".
Ytterligare ett bevis på att hon inte vet vad hon pratar om.
Inte bara "inte behöva"
snarare SKA INTE innan registreringen
/göra något som kostar pengar, eftersom Skatteverket kan krångla om det står fel namn på kvittot/fakturan - och för tidigt datum
/INGA AVTAL speciellt om annat än Enskild firma, eftersom innan registreringen är klar vet man inte vad det blir för namn, Fskatt (och registreringsnummer.) Andra än enskild firma KAN INTE ens göra avtal eftersom de inte finns än...
Det är inte rimligt att ett småföretag ska dela upp sig på flera bara för statistikerna vill ha det uppdelat
Mja. Men det är detta som förvirrar mig. Alltså... säljer man (som i mitt fall) tjänster som någon form av konsulttjänst (primärt, finns några få undantag t.ex. tröjor som säljs genom bandet), så är det ju så att uppdrag kommer löpande. Det går i etapper, upp och ner. Och där ses det av ev. kunder som viktigt att det finns näringsverksamhet bakom (som du tidigare skrev).
Att handläggaren säger att jag måste kunna visa pengar från spelningar på mitt lönekonto (och att jag ska ha deklarerat dessa i tidigare deklarationer) från föregående år (helst sedan 2020) och att jag förväntas presentera signerade avtal för kommande intäkter genom uppdrag... det är märkligt...
Ahmed som vill starta pizzeria lär ju inte kunna hyra företagslokal (ev.) innan f-skatt finns och han kan, på samma premisser, inte köpa in betalterminal / betalväxel, han får inte begära ut de bankcertifikat som krävs för att få köpa betalterminal / aktivera t.ex. ett "unikt företags-Swish-nummer" o.s.v.
Så... jag tycker det är helt sjukt hur handläggaren kan förvänta sig sådana saker, speciellt när jag presenterar bilagor där man ser förväntad ersättning för kommande spelningar, ersättning för väntande uppdrag etc - vilka hon rakt upp och ner kastar i papperskorgen för att jag
"känner personerna som äger bolagen som vill köpa mina tjänster".