Citat:
Det jag syftade till är mest t.ex. om det blir en gråzon för vad och i vilket sammanhang utrustningen används, t.ex. om den ska försäkras. Det kanske är jag som fått det om bakfoten, men bilden jag har är att dessa gränser inte blir riktigt lika tydliga om jag har en enskild firma där endast jag själv ingår, som utgår från hemmet o.s.v.
Exakt samma gråzon uppstår om du använder privat utrustning i din enskilda näringsverksamhet.
Citat:
Ja, exakt så. I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration. Sådana saker kan bli avgörande när marginalerna är så små.
Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.
Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.
Här har du missuppfattat något. Är du inte momsregistrerad kan du inte skicka fakturor med moms. Du lägger i så fall inte på någon moms på priset, betalar inte in någon moms, och det finns ingen moms att dra av för kunden. Dock måste du naturligtvis vara momsregistrerad i de flesta fall.