2024-10-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det jag syftade till är mest t.ex. om det blir en gråzon för vad och i vilket sammanhang utrustningen används, t.ex. om den ska försäkras. Det kanske är jag som fått det om bakfoten, men bilden jag har är att dessa gränser inte blir riktigt lika tydliga om jag har en enskild firma där endast jag själv ingår, som utgår från hemmet o.s.v.

Exakt samma gråzon uppstår om du använder privat utrustning i din enskilda näringsverksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ja, exakt så. I flera av de fallen då jag fått förfrågningar om projektuppdrag så har det (i regel när det är mindre bolag med mindre marginaler) så vill dem ha möjligheten att dra av momsen på inköp vid kommande deklaration. Sådana saker kan bli avgörande när marginalerna är så små.

Ett exempel är en polares band som önskade specialeffekter till sin kommande musikvideo. Dem gör vinst, men det är sällan stora marginaler och alltid hög risk (sticker något åt helt fel håll kan det gå helt åt skogen). Att dem då får dra av moms på inköpet av min tjänst vid kommande deklaration är i det fallet önskvärt.
Men i andra fall, som t.ex. när jag klippt instruktionsfilmer till internationellt, börsnoterat bolag i miljardklassen - så är det såklart inte så kinkigt kring moms specifikt.

Här har du missuppfattat något. Är du inte momsregistrerad kan du inte skicka fakturor med moms. Du lägger i så fall inte på någon moms på priset, betalar inte in någon moms, och det finns ingen moms att dra av för kunden. Dock måste du naturligtvis vara momsregistrerad i de flesta fall.
Citera
2024-10-23, 18:47
Medlem
Det är ju ändå så att då har man kompisen att ta hänsyn till, även med ett litet belopp har denne rättigheter och du kan inte göra som du vill som du kan i enskild firma. Du uppnår enligt mig i princip samma sak med enskild firma som med ett KB, att det utgör en egen juridisk person är den lilla vinsten och om det är en avgörande fråga så anser jag att ett AB är bättre och tydligare. Det behöver inte vara krångligt eller speciellt dyrt om man gör det rätt och håller på ett minimum, anställer du dig själv i bolaget så har du rätt till exempelvis friskvård (här kanske du har det även i ett KB men där är min invändning den externa parten som behöver beaktas)

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Ja, kommanditbolag. En kompis stoppar in ett litet belopp och ansvarar bara med det beloppet, den med obegränsat ansvar är han själv. Två privatpersoner.

Nej. KB är mycket enklare, mindre regler, mindre kostnader. Men ändå fördelar med egen juridisk person...

Jag har alltid kört med KB p g a det, både sålda och nya.

Vet inte varifrån det kommer att så många tror AB är bättre i de fall de inte är det! Krångligare, extrakostnader och dubbelbeskattning
AB kan vara bätte om man tänker klanta till det och göra så verksamheten går i konkurs
Har för mig att AB även har bättre möjligheter till UPPSKJUTNING av skatt, MEN man ska ändå betala skatt i slutänden.
Citera
2024-10-23, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Det är ju ändå så att då har man kompisen att ta hänsyn till
KB, inte HB.
I KB kan en kompis stoppa in en småpeng, bara för att vara kompis för att lösa formaliteten, och bara riskera den summan, så inte mycket TS behöver bry sig om.
Citera
2024-10-23, 19:13
Medlem
Citat:
KB, inte HB.
I KB kan en kompis stoppa in en småpeng, bara för att vara kompis för att lösa formaliteten, och bara riskera den summan, så inte mycket TS behöver bry sig om.
HB eller KB, i båda fallen är minst en person personligen ansvarig.

I ett AB tar den eller de som äger företaget och även arbetar i det lön på samma sätt som om de vore anställda varhelst annorstädes. Det dras källskatt vid varje tillfälle som det sker en utanordning också. I EF vet du egentligen inte hur resultatet blir förrän året är slut, beskattningen baseras på resultatet, inte hur mycket som lyfts ut ur företaget för privat bruk. Gäller även HB och KB.
Citera
2024-10-23, 19:15
Medlem
Jo insatsen är begränsad, men det bygger ändå på att denne fortsatt ställer upp. Vad händer om man blir osams om något utanför bolaget, tjejer, pengar, bilar etc. Då har man en fråga att lösa ut som inte uppstår om man har enskild firma, eller AB.

Även om rätten att företräda inte finns så innebär det ju inte att alla rättigheter och möjligheter försvunnit för kommanditdelägaren.

Citat:
KB, inte HB.
Citera
2024-10-23, 19:21
Medlem
Citat:
Jo insatsen är begränsad, men det bygger ändå på att denne fortsatt ställer upp. Vad händer om man blir osams om något utanför bolaget, tjejer, pengar, bilar etc. Då har man en fråga att lösa ut som inte uppstår om man har enskild firma, eller AB.

Även om rätten att företräda inte finns så innebär det ju inte att alla rättigheter och möjligheter försvunnit för kommanditdelägaren.
Ja, eller konkurs/utmätning hos kommanditdelägaren.
Och så ska ju vinsten delas upp.
Citera
2024-10-23, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
HB eller KB, i båda fallen är minst en person personligen ansvarig.
Du verkar inte fatta, fastän jag sagt det flera gånger.

Citat:
AB
I AB måste man ha en styrelse och de kan rösta igenom beslut man inte vill ha...

((Bortsett ifrån att jag fick en allvarlig idrottsskada, har jag aldrig misslyckats då jag beslutandemajoritet,
medan flera projekt har blivit skit då jag inte hade det och blivit nedröstad.))
Citat:
I ett AB tar den eller de som äger företaget och även arbetar i det lön på samma sätt som om de vore anställda varhelst annorstädes. Det dras källskatt vid varje tillfälle som det sker en utanordning också.
På LÖNEN ja, det kan även bli skatt på företagsvinst och dubbelbeskattning...

Olämpligt att ta ut mer än vad företaget tjänar
Citat:
I EF vet du egentligen inte hur resultatet blir förrän året är slut, beskattningen baseras på resultatet, inte hur mycket som lyfts ut ur företaget för privat bruk. Gäller även HB och KB.
En bra företagare vet LÖPANDE vad vinsten kommer att bli
(Då jag hade 70 anställda höll jag reda på det på ett papper, listade resultat på varje jobb. (Innan Excel.)
Citera
2024-10-23, 19:36
Avstängd
Citat:

Det är ju mycket värre i ett AB...

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja, eller konkurs/utmätning hos kommanditdelägaren.
Och så ska ju vinsten delas upp.
Inte mycket till andel om den andre satsat en hundring
Citera
2024-10-23, 21:08
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:

I AB måste man ha en styrelse och de kan rösta igenom beslut man inte vill ha...

((Bortsett ifrån att jag fick en allvarlig idrottsskada, har jag aldrig misslyckats då jag beslutandemajoritet,
medan flera projekt har blivit skit då jag inte hade det och blivit nedröstad.))
Que? I 99 procent av alla mindre enmans AB sätter man ju så klart in sig själv som ensam styrelseledamot och en släkting som suppleant.
Citera
2024-10-23, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Que? I 99 procent av alla mindre enmans AB sätter man ju så klart in sig själv som ensam styrelseledamot och en släkting som suppleant.
Jaha. Fel av mig.
Det var flera decensier sedan jag kollade AB-reglerna i Sverige.
((Senaste deceniet har jag bara kollat lagar i ett annat land och där är det minimum 5 i styrelsen.))
Citera
2024-10-23, 21:59
Medlem
Citat:
Det är ju mycket värre i ett AB...

Inte mycket till andel om den andre satsat en hundring

Det beror ju på vilken insats komplementären gör också, och ett bolagsavtal måste upprättas också mellan kb-ägarna.
Citera
2024-10-23, 22:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det beror ju på vilken insats komplementären gör också, och ett bolagsavtal måste upprättas också mellan kb-ägarna.
Min poäng är att man kan få till en egen juridisk person för nästan ingen kostnad, mycket enkelt. Och få regleringar jämfört med AB.

Ett avtal kan vara muntligt, andra ord men typ med betydelsen
"Snällt av dig att stoppa in lite pengar. Kanske får du något för det i framtiden."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in