Citat:
Ursprungligen postat av
alotraz
Exakt samma gråzon uppstår om du använder privat utrustning i din enskilda näringsverksamhet.
Ja, menar mest att jag har en oro kring huruvida privat utrustning som används för jobb i aktiebolag plötsligt kan ses som aktiebolagets egendom, men det kanske aldrig kan bli så om egendomen som sådan aldrig köpts in av aktiebolaget från början? Dvs att mitt privata försäkringsbolag kan vägra ersättning för t.ex. min studiodator genom att hävda att den används i mitt aktiebolag, och på samma sätt kan man neka ersättning genom försäkring kopplat till företaget utifrån att datorn köpts in av mig privat...?
Citat:
Här har du missuppfattat något. Är du inte momsregistrerad kan du inte skicka fakturor med moms. Du lägger i så fall inte på någon moms på priset, betalar inte in någon moms, och det finns ingen moms att dra av för kunden. Dock måste du naturligtvis vara momsregistrerad i de flesta fall.
Nej.
Jag har aldrig påstått att man kan skicka faktura med moms om man inte är registrerad för moms. Det jag däremot skrev var att många av dem som önskar köpa mina tjänster vill köpa av företag som ÄR momsregistrerade, så att dem själva (KUND, dvs dem som vill köpa mina tjänster) kan dra av moms i SIN kommande momsdeklaration. Dvs om jag fakturerar utan moms kan dem inte göra avdrag på det vilket får en negativ ekonomisk påverkan.
Därför förlorar jag ibland jobb om jag varken är registrerad för F-skatt eller moms.