2024-10-25, 10:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Vad fan har England med TS att göra? Är du en AI-bot?
Apples server ligger i England och vid aktivering av imessage så skickas ett SMS till nummer som börjar med +4479*****.
Citera
2024-10-25, 10:28
Medlem
Raggarspinns avatar
Fungerar mobildata efter bytet av operatör? Går det att surfa, swisha eller faceboka utan tillgång till wifi?
Citera
2024-10-25, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Mobilerna tar bara emot sms när de är uppkopplade på Wi-Fi. Är det ett känt problem hos Telia?
Nej, förstår att det suger, nåt är ju inte som det ska, men vi är inte företaget så var snäll mot oss som försöker klura
Citera
2024-10-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Apples server ligger i England och vid aktivering av imessage så skickas ett SMS till nummer som börjar med +4479*****.
Och att få detta meddelande skulle göra att TS vanliga sms helt mystiskt börjar nå fram igen eller hur tänkte du nu?
Citera
2024-10-25, 10:46
Medlem
elin1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Vad är det för telefoner? IPhones, samsung eller blandat?

Rekommenderar att ni rensar mobilnätsinställningar / nätverksinställningarna på alla telefoner ni har.

Troligtvis är det något med APN som ligger fel i telefonerna.

Tittade runt på Fello ocn det är online.telia.se som gäller som APN, som ts skrev hade de telia innan de bytte fello som kör på telias nät (och servrar också uppenbarligen)
Citera
2024-10-25, 11:18
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elin1488
Tittade runt på Fello ocn det är online.telia.se som gäller som APN, som ts skrev hade de telia innan de bytte fello som kör på telias nät (och servrar också uppenbarligen)

Hmm.
Kan vara något annat som skaver i så fall. Skulle ändå rekommendera att göra dessa återställningar.

Dock, så kmr inställningar för bluetooth och WIFI försvinna. Då behöver man logga in på nytt / para på nytt.
Citera
2024-10-25, 11:37
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elin1488
TS hade tidigare Vimla (Telenor) respektive Tre!
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-25 kl. 11:41.
Citera
2024-10-25, 11:58
Medlem
Raggarspinns avatar
Har ni provat med att skicka SMS till och från en android mobil?
Citera
2024-10-25, 12:31
Medlem
Citat:
Du skriver att du bytt operatör. Gå in i inställningar -> meddelanden och stäng av imessage. Aktivera imessage igen. Ett meddelande skickas då till England med din nya operatörs inställningar.
https://support.apple.com/sv-se/119859?cid=mc-ols-iphone-article_ht201422-ios_ui-12182023
Har gjort det, flera gånger. Hjälper inte.
Citera
2024-10-25, 12:34
Medlem
Citat:
Har ni provat med att skicka SMS till och från en android mobil?
Ja det funkar. Det måste vara något med iMessage /MMS /sms som inte lirar.

Nu blev jag utslängd ur chatten för 4e gången. 42 min väntetid. Ger snart upp och bara flyttar abonnemangen igen.
Citera
2024-10-25, 12:38
Medlem
elin1488s avatar
Citat:
TS hade tidigare Vimla (Telenor) respektive Tre!

Äsch, jag vilseledde mig, tack för rättning.
Citera
2024-10-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Ja det funkar. Det måste vara något med iMessage /MMS /sms som inte lirar.

Nu blev jag utslängd ur chatten för 4e gången. 42 min väntetid. Ger snart upp och bara flyttar abonnemangen igen.
Här finns en tråd värd att läsa. Verkar vara snarlikt problem som du har:
(FB) problem med SMS från EN vän

En bonus är att Raggarspinn i den tråden påstår att banker skickar SMS över Imessage eller RCS om man har det påslaget.

Har du testat gå in i inställningarna för Imessage och valt att meddelanden ska skickas med SMS istället? Verkar vara en inställning. Har inte mobilen på mig just nu så kan inte kolla vad det står osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in